čtvrtek 28. dubna 2011

TYGŘI SEDMI MOŘÍ

Zrovna včera, při brouzdání v pražském Luxoru, což je moje oblíbené knihkupectví, protože připomíná evropské FNACy, Waterstony, atd. (a navíc tu v oddělení "militaria" mám téměř svůj vlastní regál), mi padl do oka naprosto nenápadný útlý paperback s deskami, které navozují spíš dojem velmi oddychové četby (výřez ze 3D kresby s přídí HMS Victory). I když název Tygři sedmi moří 1. (s přiznanou reminiscencí na romantické filmy o Surcoufovi s Gérardem Barrayem v hlavní roli) vyhlížel křiklavě, zalistoval jsem a nelitoval, neboť obsah mi poněkud vzal dech. Je to totiž dokonalé shrnutí francouzské korzárské války až do dob vlády Ludvíka XIV., přesněji do její části, neboť svazek končí slavným Jeanem Bartem a na Claude Forbina či Duguay Trouina si je třeba počkat do druhého dílu. Text začíná 15. stoletím a i já, který před lety napsal Korzáry krále Slunce, jsem objevoval jména pramálo známá, jakož osudy víc než dramatické. To vše provázejí obrázky, které jsou navzdory téměř kapesnímu formátu ve velmi dobrém rozlišení, barevná přiloha, slib vydání 2. svazku, který by měl pokračovat až do doby před Francouzskou revolucí, a seznam literatury, jenž sám o sobě dokládá hlubokou znalost problematiky. Autorem zjevně s láskou napsané knížky je Jacques Marseille, tvrdí tiráž, prý ji stvořil výhradně pro českého vydavatele (a není tedy příliš uctivé, že se na deskách to jméno vůbec neobjeví). Vydalo ji nakladatelství CeskyCestovatel.cz, které mě přimělo podívat se na webové stránky www.ceskycestovatel.cz, kde čekalo další překvapení v podobě velice povedené četby. Prolink vkládám do nadpisu, a pokud nebudete moci tenhle svazek sehnat, klikněte na tlačítko e-shop, kde čekají další historicko-militaristické lahůdky. Mimochodem, i lišta muzea skrývá velmi příjemná překvapení...

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Já na toto nakladatelství narazil cca před měsícem, kdy můj zrak padl na publikaci o válce o Chaco. Skutečně jsem zajásal, protože je to snad poprvé kdy něco uceleného o ní vyšlo v češtině (krom několika článků, týkajících se hlavně letecké války) Navzdory velmi lacinému vzhledu obálky na mě čekal velmi kvalitní obsah, který mne opět velmi příjemně překvapil. Bouřlivé dějiny jihoamerických válek mě vždy zvláštním způsobem fascinovaly, a tohle je na zdejší poměry perla. Byť nepříliš podrobná.

Na nakladatelových webových stránkách bych upozornil také na článek o kuriozní válce o Zanzibar, o které je v češtině zmínka snad jen v Guinessově knize rekordů... To mi zároveň připomnělo i povedený apríl nakladatelství Osprey: http://www.ospreypublishing.com/blog/Osprey_to_Publish_Fire_in_Zanzibar/

Zdraví
O. Král