čtvrtek 16. září 2010

NAPOLEON STANLEY KUBRICKA: FILM, KTERÝ NEVZNIKL

Bondarčukovo Waterloo i Scottovi Duelanti mohli být překonáni, i když by šlo žánrově o jiný film. Řadu let k němu sbíral materiály Stanley Kubrick, autor tak proslulých filmů jako Mechanický pomeranč, 2001: Vesmírná odysea či Barry Lyndon. Nejspíš to byl jeho velký sen i láska, přes scénář, odhad rozpočtu a výběr míst natáčení už se ale nestihl dostat. Film Napoleon plánoval jako tříhodinový epický příběh, založený na důkladné znalosti historie i reálií (oba přiložené snímky z režisérových podkladů to dosvědčují), který by obsáhl celý život hlavního hrdiny. Před časem se o tomto projektu začalo ve světovém tisku opět mluvit v souvislosti s knihou vydanou Kubrickovou ženou a bratrem pod výmluvým názvem Největší film, který nebyl nikdy natočen. Jak můžete z přiloženého videa (a dalších na youtube, pokud zadáte např. heslo Kubrick Napoleon) vidět, jde spíše o obrovitý box s autorovým scénářem, poznámkami a dokumentací, tedy s jádrem pozůstalosti, týkající se tohoto projektu. Najít ji lze na amazonu, cena ovšem není uvedena a podle jiných zdrojů činí kolem 700 USD. Zdá se, že k vydání došlo nejen z piety, ale ve snaze projekt oživit, vzbudit zájem a oslovit producenty. Kéž by to byla pravda a ten, kdo by se natáčení chopil, původní záměr nezkazil!!! Vy ovšem nemusíte onu částku utrácet, a pokud by vás scénář zajímal, najdete jej (pochopitelně v angličtině) v -pdf verzi na webu. Prolink v nadpisu vám to pochopitelně usnadní a dovede vás rovnou k textu. Já si ho zatím jen prolistoval a pro potěchu svou i vaši jsem z něho přeložil scénu, týkající se Slavkova. Možná nevypadá přesvědčivě, ale protože Kubrickovy filmy znám, jsem přesvědčeno, že to mohlo být veledílo! Mimochodem, pokud by někdo z vás chtěl cvičně přeložit jinou část a poslal mi ji na napoleonknihy@volny.cz, rád ji zveřejním


STANLEY KUBRICK: NAPOLEON
(ukázka ze scénáře)


EXT. PŘEHLÍDKA - DEN
František II., strohý, prospěchářský rakouský císař, přehlíží své jednotky. Je o rok starší než Napoleon.

VYPRAVĚČ
Napoleonovy invazní plány překazila promyšlená anglická námořní strategie a její spojenectví s Rakouskem a Ruskem. Františka II., finančně stimulovaného Anglií, popohnalo do války to, že si Napoleon přisvojil italskou korunu.

EXT. PŘEHLÍDKA - DEN
Devětadvacetiletý car Alexandr přehlíží ruské jednotky.

VYPRAVĚČ
K němu se přidal mladý, melancholický car Alexandr I, který usedl na trůn ve čtyřiadvaceti letech poté, co palácové gardy zavraždily jeho otce, cara Pavla, a teď si dělá nároky na Napoleonovu roli arbitra Evropy.

EXT: V POZADÍ SLAVKOVSKÉ BOJIŠTĚ – DEN
Mladý car sedí na kraji silnice a pláče. Jeho suita vypadá neschopně a stojí v uctivé vzdálenosti. Vše kolem svědčí o ruské pohromě u Slavkova.

VYPRAVĚČ
Avšak o čtyři měsíce později, v den výročí Napoleonovy korunovace, lká Alexandr na slavkovském bojišti nad poničenými zbytky své armády.

EXT. NAPOLEONŮV HLAVNÍ STAN U SLAVKOVA - DEN
Chladný a větrný den. Ve škarpě u cesty plápolá rozdělaná hranice. Na kopci stojí hlídky francouzského jezdectva. Oddíl padesáti rakouských husarů provází 3 císařské kočáry, které zastavují. Bubeníci bubnují a trubači troubí na pozdrav.

Napoleon pomáhá poraženému císaři Františku Rakouskému z kočáru a srdečně jej objímá. Je to první schůzka mezi Napoleonem a významným evropským monarchou.

Napoleon:
Drahý Franzi, jsem upřímně rád, že vás konečně potkávám.

Franz:
Obávám se, že poněkud přeháníte..., Napoleone.

Napoleon:
Je mi líto že k vám nedokážu být pohostinnější, tohle ale je už měsíc můj jediný domov.

Franz:
(rozechvěle)
Používal jste ho skvěle. Obávám se, že ho nebudete chtít opustit.

Napoleon:
Můžeme jít blíž k ohni?

Franz:
Ano, to je dobrý nápad.

Odpojí se od štábů, které postávají na cestě.

Napoleon:

Alexandr se k nám přidá už brzo?

Franz:
Velice pochybuji, že to udělá.

Napoleon:
Co to...?

Franz:
Obávám se, že ho výsledek bitvy dost rozrušil.

Napoleon:
Chápu.

Franze se zmocní prudká třesavka.

Franz:
(rozechvěle)
Přesto mě požádal...,
(chvěje se)
abych vám jeho jménem sdělil..., že v něm vaše úspěchy vzbudily obdiv a že je to dílo nebes...
(rozechvěle)
... i vaší armády.

Napoleon
(přeruší jej)
Drahý Franzi, zdá se, že nejste ve své kůži.

Franz:
Obávám se, že trochu.

Napoleon
(otevírá lahev)
Mohu vám nabídnout hlt brandy?

Franz:
Díky.

Napoleon:
Poručím rozdmýchat oheň.

Volá směrem ke štábu.

Napoleon:
Berthiere, potřebujeme na oheň ještě víc dřeva. A trochu pálenky.

Berthier dává rozkazy a vojáci přibíhají se dřevem. Jeden pobočník přistupuje s pálenkou.

Franz:
Díky, Napoleone.

Napoleon:
Franzi, mohu se zeptat, jestli nosíte teplé zimní prádlo?

Franz si mohutně lokne brandy.

Franz:
(překvapeně)
Ne... Zpravidla ne.

Napoleon:
Ale to je první zákon války. Musíte nosit zimní prádlo s dlouhými rukávy a dlouhými nohavicemi. Se studeným zadkem nikdy nevzbudíte majestátní dojem.

Oba se smějí, Franz ale ne tak rozjařeně.

Obraz zmizí.

16 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Nezbývá než povzdechnout a doufat, že se daného tématu ujme po finanční stránce zdravé studio a vznikem filmu pověří klidně neznamého, ale abciózního režiséra. Je velká škoda, že vzniká tak málo filmů s napoleonskou tématikou, ikdyž na druhou stranu, kdyby jich vznikalo tolik jako např. těch o válce v Iráku nebo Afghánistánu, přestali bychom si těch několika málo starších filmových skvostů postupně vážit.
Zajímavý příspěvek, Kubricka mám rád, získal si mě např. filmem "Paths of glory" nebo "Eyes wide shut", ale o jeho záměrech natočit Napoleona jsem nic nevěděl:-)
M.Kolomazník

Martin Vavricek řekl(a)...

Velká škoda, že to Kubrick nenatočil. A v s herci jakými byli Laurence Olivier, Alec Guinness nebo Audrey Hepburn to mohla být skutečná filmová lahůdka. Četl jsem, že to nabídli Ridley Scottovi. To by nemusela být špatná volba, asi nejlepší v dané situaci. Historické filmy točit umí a s tématem má zkoušenost z filmu The Duellists. Hlavně, aby nepromarnil šanci jako francouzská televize ve 4-díném Napoleonovi. Skvělé obsazení a takový guláš z toho udělali. Gérard Depardieu jako Joseph Fouché, to je neodpustitelné :) Ten film se měl točit už před těmi cca 40 lety, ta skvělá příprava, vynikající obsazení a legendární režisér za kamerou. Mohl to být skvost světové kinematografie a nejlepší film s napoleonskou tématikou.

jiri kovarik řekl(a)...

Naprosto souhlasím, jen Ridley Scotta bych se po Království nebeském a Robinu Hoodovi bál. Kdybych já byl Hollywood (směšně nereálná představa), uvažoval bych i o Wolfgangu Petersenovi... :-)

Martin Vavricek řekl(a)...

Petersen by byl určitě vhodným kandidátem. Nicméně, ať se toho ujme kdokoliv, chtělo by to, aby film nebyl jen lehkou zábavou na sobotní večer, viz aktuální verze Souboje titánů. Spíš bych se klonil k filmu, který ukáže tu dobu v pravém světle bez příkras, nahlédne do života vojáků a hlavně odkryje Napoleonovu osobnost jako celek. Klady, zápory. Nejenom jako vojáka. Jako vzor bych tvůrcům doporučil již zmíněný film Duellists nebo několika dílnou Francouzskou revoluci(1989).

jiri kovarik řekl(a)...

Já jsem životem otlučený skeptik a obával bych se dvou věcí. Když to někdo natočí, nebude mít k látce vztah, znalosti Kubricka a jeho "rukopis". Bude do toho chtít navíc vnést něco osobitě svého, což povede, jak říkal jeden můj známý, k vítězství dobrého nápadu nad zdravým rozumem. A bude z toho Robiunson od Daniel Defoa převyprávěný J. V. Plevou (v tom lepším případě).

Martin Vavricek řekl(a)...

To je více než pravděpodobné. Ať nastoupí po Kubrickovi kdokoliv, těžko do toho loží stejný zápal a úsilí. A co se týče druhé obavy ohledně ambicí tvůrců dát tomu svůj osobitý rukopis, nezbývá než opět souhlasit. Obávám se, že se toho skutečně někdo ujme a bude z toho něco jako Robin Hood, zůstanou jen jména postav a občas nějaká ta bitka, která se bude tvářit jako Slavkov nebo Waterloo. Stačí, když jednou vyjde sluníčko, podruhé trochu zaprší. Když vyjde slunce, tak se vyhrává. Když je hnusně, tak se prohrává. To by bylo pěkné klišé. A do jiných bitev bych se ani nepouštěl, jednak by to zvedlo náklady a jak třeba natočit vánici u Jílového, aby bylo něco vidět? :)Ostatně napoleonské filmy posledních dvaceti let působí často laciným dojmem. U toho čtyřdílného francouzského filmu mě fascinovalo, proč tam pořád kolem Napoleona běhá Coulaincourt. Říkal jsem si, kde je Duroc, kde je Berthier a další? To nemohli najmout o pár herců navíc a dát jim nějaký text? Asi ta Kubrickova přípravná práce zůstane pouze na papíře, na stříbrné plátno se stěží dostane film takových kvalit, jaké mohl mít. A to je ta největší škoda.

jiri kovarik řekl(a)...

Já se marně snažím oponovat, že nějaký slušný napoleonský film spatřil v posledním dvacetiletí světlo světa. Francouzský čtyřdílný Napoleon s Clavierem je spíš tragikomedie plná nesmyslů. Poslední verze "Vojny a míru" (jinak dobrá, zejména Kuraginové se mi tam líbili...) po stránce historických scén také zcela selhala... Pokud jde o dobu koaličních válek, snad tedy jen "Master and Commander". Ono to platí o historických filmech obecně (nemyslím tím 2. sv. válku, tak je Spielbergův "Pacifik" veledílem...), jako kdyby tu byl odklon od žánru a nezájem o něj (a pokud je, vznikne z toho hrůza; "Království nebeské" mluví za vše...); podobně je to asi i s westernem (kde naštěstí zabodovala "Appaloosa").

Martin Vavricek řekl(a)...

Claviera mám rád jako komediálního herce, mimochodem prvního konzula si střihl ve scéně, kterou končí Návštěvníci 2. Nevím, co je vedlo k tomu, že ho pak obsadili i ve skutečném filmu o Napoleonovi. Království nebeské ilustruje, jaký je současný přístup k historickým filmům. Zábava nic víc. Být důsledný v historických skutečnostech, tak jak je vidět na Kubrickově velkorysé přípravě k Napoleonovi, film patrně komplikuje pro běžného diváka. A přitom je možné skloubit fakta a zábavu, bohužel v posledních letech až na výjimky k tomu není vůle (viz zmíněný Spielberg). Pokud mě nadchl nějaký film s Napoleonem, pak to bylo Waterloo s Rudolfem Hrušínským, Radovanem Lukavským či Zdeňkem Štěpánkem. Doporučil bych Vám nový mini seriál John Adams, na dané téma není nic lepšího. Jako producent za tím stál Tom Hanks a hlavní role se ujal skvělý Paul Giamatti. Tak se má přistupovat k historii!

jiri kovarik řekl(a)...

Dík za tip, Johna Adamse neznám, klikem na wiki ale vím, oč jde, seženu si to... Hanks, myslím, produkoval jeden seriál o mormonech, co šel na HBO (Horoucí láska?) a vůbec to nebylo špatné! Nechcete k Adamsovi napsat něco v přiměřeném rozsahu a vybrat někde stažitelný trailer (stačí mi prolink), já bych to uveřejnil? Minisérie (některé) ovšem miluji (Černou zmijí a Friends počínaje a Big Bang Theory konče...; ne samou historií musí dýchat člověk).

Martin Vavricek řekl(a)...

Avec plaisir :) V případě tak kvalitního seriálu samozřejmě rád sepíšu pár slov. Mám vám to poslat na napoleonknihy@volny.cz ? Ohledně těch minisérií s vámi souhlasím, také mám své oblíbené, které nemají s historií absolutně nic společného :)

jiri kovarik řekl(a)...

Bien sur et merci d´avance :-)

roman.ricka řekl(a)...

Tak jsem se teď dočetl na ČSFD, že film nebyl realizován také díky finančnímu neúspěchu filmu Waterloo od Bondarchuka. Takový paradox.........

jave řekl(a)...

Předem bych chtěl upozornit, že tento článek bude možná pro ostatní zde tak trochu kacířský.

Ale kdepak, žádný paradox. Waterloo vyhořelo po divácké čili jak je napsáno finanční stránce. Bohužel ostatně jako prakticky všechny filmy s Napoleonskou tématikou (výjimky tvoří snad jen obě staré verze Vojny a míru jak ta americká s Henry Fondou a Hepburnovou v hlavních rolí tak ta Bondarčukova). Ať se nám to líbí nebo ne, realita je taková, že Napoleonská epocha převedená na filmové plátno pro širokou veřejnost je nezajímavá a ty filmy absolutně divácky (finančně) vyhořejí. Ostatně nění se čemu divit. Američany toto téma nezajímá o Napoleonských válkách vědí tak akorát příslušníci West Pointu, brity zajímá tak akorát Waterloo, Nelson a okrajově Pyreneje. Podunajská monarchie se rozpadla a ty rozparcelované státečky které z ní vznikly hrají od svého vzniku pouze na svojí národní historickou notu buď od roku 1918 nebo než se staly součástí Habsburské říše. Pro Rusy je téma číslo jedna až druhá vlastenecká válka 1941-1945 kde opravdu Rusku šlo o přežití narozdíl od Napoleonských válek. Zbytek světa ve většině případů asi ani neví že nějaký Napoleon existoval, a u zbytku Evropy by se dalo napsat pomalu totéž jako u USA. Až na pár nadšenců jako jsme mi zde, nezájem. A my ty rozpočty které by takovéto filmy stály a stojí nezachrámníme. A tímto se dostávám již ke Kubrickovi a jeho Napoleonovi. Rozpočet takového veledíla by zrovinka malý nebyl a rozhodně by to nezachránilo ani finančně sylně zajištěné studio, neboť se obávám, že po natočení a následném uvedení veřejnosti by už tak sylně finančně na tom nebylo. Je potřeba si uvědomit, že pro takovýto film by bylo málo asi i 150 miliónu eur, nebo dolarů jako rozpočet a to Vám nedá žádné studio na světě aniž by se mu to vrátilo. Názorná ukázka je např. Master and Commander kde rozpočet byl myslim 100 miliónů a výdělek 120 miliónů. není divu že o pokračování tohoto filmu se pouze již cca 4 roky jen mluví. Dále musím říci, "vtěsnat" Napoleonův život od vzestupu až po abdikaci (takhle chápu to co je uvedeno nahoře v článku, jak to Kubrick zamýšlel) do tříhodinového filmu se mi zdá přemrštěné! Na to by byly málo i 3 nasebe navazující tříhodinové filmy! (o jejich rozpočtech ani nemluvě) Pro mne i kdyby tento projekt Kubrick zrealizoval (mimochodem jeho filmy mám velice rád a jako režiséra ho velice uznávám)neměl by s ním šanci na divácký úspěch natož některý ze současných režisérů. Z těch možností které tady zazněly (Scott, Petersen ...)vzhledem k tomu co v posledních letech produkují na to nemají. Co dodat závěrem, tohoto projektu se pro nás fandy historie "bohužel" dle mého názoru nikdy nedočkáme.

Seriál John Adams jsem bohužel nevoděl, pouze nějaké to video z něj popř. sestříhané scény a vypadalo to opravdu velice povedeně!

Pro pana Kovaříka Spielbergův The Pacific bych zrovna nevyzvedával neboť obsahuje velice dost přehmatů a kyksů. Spíše bych volil jako takový příklad něčeho povedeného třeba Bratrstvo neohrožených. Jinak bych vám také dal tip (nevím jestli znáte) seriál také z produkce HBO a Spielberga - Na západ. Jedná se o dobívání divokého západu a docela se to povedlo.

jiri kovarik řekl(a)...

Nevím, co k tomu říci, jen myslím, že směřujete pojem "divácky" a "finančně". Bondarčuk (Waterloo) se zařadil do zlatého fondu (stejně jako "Duelanti", atd...) a i po téměř půl století stále vycházejí ve světě DVD, zatímco po mnoha finančně úspěšných filmech pes neštěkne za půl roku a krom toho lze najít spoustu filmů, které vyhořely po všech stránkách... Nelíbí se mi doba, kdy peníze jsou měřítky všeho, vede to k celospolečené degeneraci hodnot, etiky, morálky, víry, vzdělanosti i myšlení, pro 21. století víc než cahrakteristické rysy. Přesto vznikají občas díla všeho druhu, která nejsou tržní a masově masírující... Pokud jde o Spielberga, mám jiný názor; Pacifik není vykreslení historie, ale atmosféry a osudů: omyly a prohřešky vůči historii byste našel třeba v Remarquovi, Maillerovi, atd., pokud jde o války (v knihách), a na mne zapůsobil víc než Bratrstvo. "Na západ" se mi mnoho nelíbilo..., což jen dokládá, že pocity bývají různé :-)

jave řekl(a)...

Asi jsme si teď nerozumněli :-)
Dle mého názoru "divácky" a "finančně" patří bohužel k sobě. Nebude zájem diváků, nebudou "peňažky" . Proti Bondarčukově Waterloo v žádném případě nic nemám. Ano patří po zásluze, stejně jako Vámi uvedení Duelanti do zlatého fondu a člověk je velice vděčný za takovéto filmy. Bohužel právě díky tomu že Waterloo žádný velký boom neudělalo se Kubrickův projekt odporoučel, neboť těžko by ho někomu prosazoval. Ano máte pravdu i v tom, že po spoustě finančně úspěšných filmech po čase ani pes neštěkne a naopak filmy které projdou kinami a televizemi doslova nenápadně se kolikrát stanou skvosty.
Co se týká toho jak jsem to myslel, lze uvést třeba Scottova Gladiátora. Levný film to rozhodně nebyl to ne, po stránce historické děs a hrůza, ale po jeho celosvětovém úspěchu kdy prakticky vzkřísil téma historický film, by se asi těžko natáčely další snímky jako Trója, Alexander Veliký atd..... Zkrátka jen díky svému "finančnímu" a " diváckému" úspěchu odstartoval vlnu historických filmů ať těch historicky povedených či nikoli. Pokud by se měl Kubrickův projekt realizovat,a "Bův ví , že já bych ho bral všemi deseti" pak si myslím že ideální cesta by byla kdyby vznikl nějaký levnější film na dané téma, který by řekněme oslovil diváky a tudíš by zvedl šance na zrealizování takových to projektů.
S tou dnešní dobou s Vámi plně souhlasím také se mi tato doba zajídá, kdy se měří hodnoty penězmi a majetky. Ale bohužel žijeme v době v které žijeme a nutno podotknout, že jsme si ji udělali sami tokovou jaká je.
Ještě mne napadl jeden příklad jak to bohužel chodí. V roce 1993 vznikl velice kvalitní snímek Gettysburg právem bych ho zařadil také do zlatého fondu. Měl i docela "finanční" a "divácký" úspěch. Prakticky stejný tým o deset let později 2003 natočil pokračování k tomuto snímku (akorát se odehrává před ním) Bohové a generálové. Tento snímek totálně "divácky" a "finančně-výdělky" selhal, doslova vyhořel. A přitom to je velice kvalitní a vynikající film na dané téma!!! Bohužel, "diváci" a "finančně" se postarali o to, že závěrečného dílu se již dle všeho nedočkáme.
Takže pokud by se měl Kubrickův projekt realizovat,šance tady určitě je, ale dle mého tu pověstnou cestičku by asi musel vyšlapat nějaký méně finančně náročný projekt na dané téma.

Ještě jedna taková perlička. nevím zda Víte, Scottovo Království nebeské byla taková z "nouze cnost". Projekt který vznikl hodně na rychlo a jako náhrada. Ridley původně chtěl v té době natáčet film z NAPOLEONSKOU TÉMATIKOU. Mělo se jednat o téma nějakého z námořních bojů z té doby. S nadsázkou asi možná přímo o Abukir.Ale pro finanční náročnost projektu to krachlo. Ridley zkrátka nesehnal dostatek peněz. Žádné studio nevěřilo, že by to mělo "divácký" a tudíš "finanční" úspěch, který by vrátil tu sumu která by do toho musela být dána. proto se asi stavím tak trochu skepticky i k tomuto Kubrickově veledílu.

Jarda B.

jiri kovarik řekl(a)...

Ale rozuměli jsme si; finančně a divácky nemusejí být dvě stejné věci. Stále se přece točí filmy, o nichž se ví, že mnoho nevydělají; festival Sundance je toho důkazem. Velkofilm, to máte pravdu, se asi v současnosti na dané téma nenatočí, ale přesto mohou vzniknout snímky méně okázalé (Plukovník Chabert s Depardieuem). S příkladem R. Scotta je to ošidné: neseženu peníze na Napoleona, natočím pád Jeruzaléma, to je jedna věc. Ale že k tomu vezmu scénář, v němž je nesmysl na nesmysl (jako v Robinu Hoodovi), to je zas věc druhá... Že by nešel skloubit romantický námět s historickým pozadím??? Takže se smutně shodneme na tom, že světem vládnou peníze a penězům banky s měnovými fondy, lidskému mozku dekadence podmíněná prudkým rozvojem intermediální zábavy jakož i nedostatkem času, a zde máme výsledek...