|
Červený kopiník z Bellangého uniformologické série |
Joseph-Louis Hippolyte Bellangé (1800 - 1866), jehož třetí křestní jméno je uváděno často jako první, je u nás znám především dík sérii kreseb, převedených do barevných litografií a zachycujících vojáky, či spíše jednotlivé druhy vojska, v sérii takřka uniformologické; sám jsem jich mnoho v černobílé verzi ve svých knihách použil. Jako mnozí se i on věnoval z velké části napoleonským a revolučním válkám, jeho plátna na toto téma ale zůstala ve stínu jiných mistrů tehdejších i pozdějších, snad i proto, že malíři jako Lejeune, Gros, Yvon, Gérard, Meissonier či Detaille, atd., vytvořili bitevní výjevy mnohem plastičtější, dekorativnější a monumentálnější. Není to spravedlivé, spíš jde o doklad vkusu a zaměření jak galeristů, tak i autorů obrazových či obrazy provázených publikací z bouřlivých let koaličních válek. Přesto byl tento umělec, žák barona Grose, za svého života ceněn i oceňován: roku 1824 dostal medaili za druhé místo v kategorii historické bitevní malby, roku 1834 Čestnou legii (1861 byl povýšen na důstojníka tohoto řádu) a roku 1855 cenu na Pařížské světové výstavě. Pokud jde o bitevní výjevy, ztvárnil později i střety z Krymské války a z úspěšných roku vlády Napoleona III. (Alma, Magenta, Malachovská mohyla...).
Stylem se na první pohled lišil od výše uvedených umělců a několik jeho obrazů v pojetí figury silně připomíná způsob, jakým tvořili jeho současníci Raffet či Charlet: u všech třech válka a vojáci vyhlížejí poněkud odlišně od oficiózní malby; jsou jaksi neupravení, ne zcela
comme il faut a tudíž realističtější, protože v jejich úctyhodných figurách, tvářích a postojích se skrývá cosi mezi leskem i bídou, francouzskou hravostí a mírnou karikaturou, v níž ale není směšnost, jen určité stržení pozlátka, po keterém se odkrývá jinak zastřená realita.
|
Dvakrát Bellangého granátník císařské gardy |
Vlohy zdědil tento Bellangé, Pařížan rodem, po otci Pierru Antoinovi, vynikajícím tvůrci uměleckého nábytku, dodnes nesmírně ceněného, a skutečně velkou "díru do světa" udělal roku 1834 obrazem
Napoleonův návrat z Elby; právě za ten dostal onu Čestnou legii. Pracoval pak jako konzervátor muzea v Rouenu, kde stvořil dosti známé dílo
Předvečer bitvy u Moskvy, plátno, na kterém si vojáci císařské gardy s obdivem a dojetím prohlížejí Napoleonovi právě doručený portrét jeho syna, Římského krále.
|
A dvakrát císař na koni, pokaždé na jiném... |
|
|
Císař a voják, sentiment bez sentimentu... |
Pokud budeme pokračovat tím nejpozoruhodnějším roku 1857 namaloval
Bojiště u Wagramu, minuciózní studii krajiny s vojskem obou stran a atmosférou, dávající tušit horký den plný střelby i hořících polí; v prvním plánu dojem podtrhuje až příliš realistický mrtvý kůň a motiv ošetřování raněných, z nichž se k jednomu sklání císař.
|
Bitva u Wagramu |
Stejně tvrdé jsou i centrální figury
Návratu z Ruska, zachumlaný granátník, podpírající vychrtlou, strhanou ženu s nemluvnětem v náruči...
Útok kyrysníků u Waterloo nemá nic z monumentálního plátna Philippoteauxova, je to změť mužů, kteří se spíš drápou, než ženou do svahu, na němž ještě není ani stopy po Britech, a zdnánlivě prostá kompozice tak působí mnohem věrohodněji.
|
Útok kyrysníků u Waterloo |
Podobné téma má i
Garda umírá, jeho poslední plátno, kompozičně i podkladově velmi pečlivě připravované a dokončované už v horečkách, jimž malíř krátce nato podlehl.
|
Garda umírá |
Mohl bych takto pokračovat dál, raději ale nechám místo příkladům, dokumentujícím svrchu naznačené. Škoda, že výběr omezuje dostupnost zobrazení Bellangého děl, i tak je z nich ale patrné, že uměl malovat tak jako ti, kteří jej zastínili (
Přehlídka v Tuilleriích je skvělým dokladem tohoto tvrzení).
|
Přehlídka v Tuileriích |
On je pro změnu převýšil dojmem autentictity, který jako by čerpal od skutečných válečných malířů napoleonské doby, Adama, Fabera du Faur, nebo Zixe, kteří armády provázeli a kreslili to, co na vlastní oči viděli...
|
Dvakrát loučení před odchodem do pole... |
|
Plátno s prostým názvem Depeše | | | | | | | | | |
|
|
|
|
Hravá Francouzská galantnost |
|
Útrapy a nástrahy tažení navozující Přechod brodu |
|
...a Vojákův návrat jako závěr bez komentáře |
2 komentáře:
Velmi pěkné, oproti ostatním malířům mnohem realističtější a více lidský přístup zobrazení. Je nějaké místo nebo galerie v Evropě, kde je jich více pohromadě? Hledal jsem v Louvru a tam mi vyjely 3 malinký práce...
Díky, Petr Sládek
Je mi líto, ale vystavené nikde nebudou, skrývají se v depozitářích. jeho uniformologii ale najdete na internetu, tuším, že na serveru
http://www.museum.ru/1812/index.html,
když se proklikáte azbukou na "armija i vooruženije" k Francouzům... Jestli azbukou nevládnete, tady je prolink:
http://www.museum.ru/1812/Army/Bellange/index.html
Okomentovat