Nejkurióznější a zároveň v šachové veřejnosti nejznámější Napoleonovu šachovou partii = právě onu kratochvilnou historku zmíněnou v úvodu, jsem dosud zamlčel. O ní je totiž nutno začít hodně zeširoka, daleko od Napoleona - v Prešpurku čili Bratislavě, v době, kdy byl budoucímu císaři sotva rok, a u dnes takřka zapomenuté osobnosti:
Johann Wolfgang Franz von Paola Johannes der Almosengeber
von Kempelen se narodil
Vereinigte
Ungarisch-Siebenbürgische Hofkanzlei), zastávaná v l. 1786-1798. Jako
průkopník nových myšlenek a polytechnický talent zavedl v tehdejším Banátu (na
území dnešního Rumunska a Srbska) pěstování lnu a nechal vybudovat tkalcovskou
manufakturu, zároveň dohlížel na kolonizaci regionu a likvidoval tamní lupičské
bandy. Narodil se 23.1.1734 v Prešpurku v rodině rakouského vysokého celního úředníka a dvorského
rady Engelbrechta von Kempelen. Studoval filozofii a práva v Bratislavě, Rábu,
Vídni a Římě a díky svým osobním vlastnostem, technickému talentu a znalostem
řečí (německy, maďarsky, latinsky, francouzsky, anglicky, italsky) se začal
záhy prosazovat. Přeložil zákoník Marie Terezie z latiny do němčiny, načež si
ho panovnice nechala představit a jmenovala ho tajemníkem dvorské komory. Ve
svých 25 letech pak byl jmenován ředitelem všech uherských solných dolů. V této
funkci zmodernizoval důlní zařízení a zlepšil i pracovní podmínky, čímž se
zvýšila výnosnost těžby. V r. 1770 dostal Řád sv. Štěpána a šlechtický titul
baron de Pázmánd. Vrcholem jeho úřednické kariéry pak byla funkce rady
Sjednocené uhersko-sedmihradské dvorské kanceláře (Vereinigte
Ungarisch-Siebenbürgische Hofkanzlei), zastávaná v l. 1786-1798. Jako
průkopník nových myšlenek a polytechnický talent zavedl v tehdejším Banátu (na
území dnešního Rumunska a Srbska) pěstování lnu a nechal vybudovat tkalcovskou
manufakturu, zároveň dohlížel na kolonizaci regionu a likvidoval tamní lupičské
bandy. V té době také dohlížel na přestavbu Budínského hradu a na stavbu
tamního městského divadla, pro Bratislavský hrad zkonstruoval čerpadlo
zásobující hrad vodou z Dunaje (jeho zbytky se ve svahu zachovaly podnes), ve
městě postavil pontonový most a na Žitném ostrově zavlažovací zařízení, v
Schönbrunnu zřídil dodnes funkční vodotrysk, zkonstruoval tiskařský lis pro
nevidomé atd. Marie Terezie mu za jeho zásluhy o Banát přiznala doživotní rentu
1000 zlatých, avšak její nástupce mu ji odebral. Takřka renesanční všeuměl byl údajně i nadaný kreslíř a
rytec, viz jeho autoportrét v záhlaví.
V r. 1789 se stal členem vídeňské Akademie výtvarných umění,
avšak z jeho děl (krajinářských rytin) se zachovalo jen několik kreseb.
Pokoušel se i o dramatickou tvorbu, zde ovšem takřka bez úspěchu. K stáru se
usadil na rodinném zámečku v Hubicích (dnes Trnavský kraj, okr. Dunajská
Streda). Zemřel 26.3.1804 ve vídeňské čtvrti Alservorstadt (dnešní Alsergrund)
a byl pohřben na vídeňském předměstském hřbitově ve Währingu. Hřbitov byl v
polovině 19. stol. zrušen (na jeho místě se dnes rozkládá Schubertův park) a
některé hroby přeneseny na nový vídeňský Ústřední hřbitov. Nikoli však hrob
Kempelenův - ten v době zrušení hřbitova už neexistoval. Jen jeho manželka,
děti a vnoučata odpočívají na starém hřbitově v Hubicích.
Ač byl Kempelen Rakušan, považují jej vzhledem k jeho místu
narození za svého jak Slováci (pro něž je to Ján Vlk František z Pauly Ján Almužník Kempelen), tak i Maďaři (pro
něž je to Kempelen Farkas, ovšem
přisvojili si ho takto až značně později maďarští nacionalisté): jeho
dílo z r. 1791 o mechanismu lidské řeči bylo v r. 1990 přeloženo do slovenštiny,
Slovensko též vydalo poštovní známku i pamětní minci, a kdesi v Maďarsku má
Kempelen pamětní síň a pomníček:
Ovšem Cena Wolfganga von Kempelen za práce v oboru dějin
informatiky se dnes udílí v Rakousku, nikoli na Slovensku nebo v Maďarsku (Wolfgang von Kempelen Preis für Informatikgeschichte)... Přece jen
ale v Komárně působí Spoločnosť Farkasa Kempelena - Kempelen Farkas
Társaság - sdružení maďarských doktorandů a mladých vědců žijících na Slovensku, které organizuje odborné konference a
semináře z různých vědních oborů.
Z celého Kempelenova technického díla jsou nejznámější dva
vynálezy. Prvním z nich je "mluvící stroj", zkonstrupovaný na základě
studia fyziologie tvorby zvuků a lidského hlasu,jemuž Kempelen věnoval mnoho
úsilí a času. Zařízení dokázalo imitovat lidskou řeč, byť nevyslovovalo
dokonale, a podle svědků (mj. Goethe, Grimm) dokázalo pronést zřetelně
artikulovaná slova či snad i krátké věty. Popis stroje a jeho funkce s tímto
blogem nesouvisí, tedy jen tolik, že dnes je často považován za první hlasový
syntetizátor.
Druhý vynález je ten, který Kempelena nejvíce proslavil a jímž se dostávám k tématu (ale zatím stále
ještě ne k Napoleonovi): tzv. Šachista - "automat", který
zkonstruoval Kempelen v r. 1769 a který se stal ve své době senzací a zůstal jí
ještě dlouho poté - figuruje také na rubu výše zobrazené slovenské mince. Již v
r. 1770 byl údajně předveden Marii Terezii, ale o této produkci se mi
nepodařilo vypátrat detaily. Jednalo se o částečně pohyblivou figurínu Turka v
mírně nadživotní velikosti, sedícího za stolem resp. skříní, na jejíž horní
desce byla na pevno instalována šachovnice. Figurína byla uváděna do činnosti
složitými mechanismy, uloženými ve skříni. Díky mechanismům mohl Turek
pohybovat rukama a hlavou, a co bylo hlavním účelem a atrakcí - hrál šachy a
byl v nich prakticky neporazitelný! Samozřejmě nešlo o skutečný šachový stroj,
o žádného prapředka dnešních šachových počítačových programů, od počátku byl
konstruován pro živého hráče skrytého uvnitř skříně. Kempelen vždy přiznával,
že činnost jeho stroje je založena na triku a na iluzi. Více však neprozradil.
Teprve asi 30 let po jeho smrti se podařilo podstatu funkce šachového stroje
odhalit (někde se uvádí, že jí přišel na kloub záhy po napoleonských válkách už
Eugène de Beauharnais, jemuž stroj krátce patřil). Kempelen před každou
produkcí předváděl divákům, že uvnitř stolu, za nímž Turek seděl, jsou jen páky,
kolečka a řemeny. Že jsou tam však také důmyslně seřazena zrcadla vyvolávající
dojem prázdnoty a že tam kdesi za nimi se krčí živý človíček - zdatný šachista,
který Turkovu činnost z nitra bezvadně řídí, na to už vynálezce diváky
neupozorňoval...
Téměř neznámým tradovaným faktem je, že prvním takto ukrytým
hráčem byl polský vlastenec - důstojník, jemuž při protiruské vzpouře musely
být po zranění amputovány obě nohy a von Kempelen, který se znal s jeho
ošetřujícím lékařem, propůjčil svůj vynález k tomu, aby polského vlastence v r.
1777 propašoval z Ruska (což by ovšem znamenalo, že při výše uvedeném
představení na dvoře Marie Terezie v něm ještě žádný hráč ukrytý nebyl???).
Jelikož onen důstojník byl velmi dobrým šachistou, Kempelen - a to už je doložený
fakt - důmyslně uspořádal šachové turné, jímž začala Turkova slavná kariéra. Na
tomto ruském turné porazil automat mj. i samotnou carevnu Kateřinu II.:
"Na mechanikovu
výzvu si účastníci prohlédli skříň i Turkův trup a když se přesvědčili, že
obsahuje pouze soukolí, přistoupilo se ke hře... Kateřina si vylosovala výhodu
prvního tahu, automat v odpověď rovněž táhl a partie probíhala za nábožného
ticha. Figurky na šachovnici zprvu zápolily nerozhodně, ale podle carevnina
svraštěného obočí začalo být záhy patrné, že automat se k ní nechová příliš
dvorně a že je hoden své reputace. Ráz na ráz připravil vznešenou protihráčku o
jezdce a střelce. Partie se pro ni od té chvíle začala vyvíjet nepříznivě, když
tu náhle Turek odvrhl svoji kamennou vážnost, udeřil rukou o podušku a vrátil
na místo figurku, jíž právě carevna táhla.
Kateřina II. totiž
učinila tah odporující pravidlům. Chtěla vyzkoušet inteligenci automatu nebo
tak učinila z jiného důvodu? To nemůžeme s jistotou říci. Hrdá carevna však
nechtěla svou chybu přiznat, vrátila figurku na ono nesprávné místo a pánovitě
se zahleděla na protihráče. Výsledek na sebe nedal dlouho čekat: Turek rázně
máchl rukou, převrhl všechny figurky a zvuk mechanismu, který bylo v průběhu
partie nepřetržitě slyšet, rázem ustal. Stroj se zastavil, jako kdyby se náhle
porouchal. Pan de Kempelen zbledl a začal se chvět - pochopil tento projev
Woruskiho (tj. ukrytého Poláka)
vznětlivé povahy a v obavách nyní očekával rozuzlení konfliktu mezi psancem a
panovnicí.
"Ale, ale! pane
automate, jste poněkud prudký," pronesla vesele carevna, jíž nebylo proti
mysli, že partie, v níž neměla příliš šancí, takto skončila. "Ach, jste
zdatný, to uznávám, ale nyní jste dostal strach, že prohrajete, a raději jste
hru rozbil. Nuže, již vím, co umíte i jak jste nervní."
Pan de Kempelen si
oddechl, sebral odvahu a snažil se zahladit jednou provždy špatný dojem z
neuctivého chování stroje, za nějž nesl plnou odpovědnost.
"Nechť mi Vaše
Veličenstvo dovolí," ozval se pokorně, " abych mu vysvětlil, co se
přihodilo."
"Kdepak, pane de
Kempelen," přerušila jej zvesela carevna, "kdepak, bylo to naopak
velice zábavné a váš automat se mi dokonce líbí natolik, že ho chci získat.
Budu tak mít stále po ruce možná poněkud příliš vznětlivého protihráče, který
mi však dokáže čelit. Zanechte jej tedy v této komnatě a přijďte za mnou zítra
ráno, ať uzavřeme obchod." (podle Robert-Houdina alias pověstného
Houdiniho)
Vyděšenému Kempelenovi nezbylo než poslechnout, ale naštěstí
se mu druhého dne podařilo carevně její úmysl rozmluvit...
Dotyčný polský důstojník byl zachráněn a jeho místo mohli
postupně zaujmout jiní šachisté, ochotní či z existenčních důvodů nucení
propůjčit se k tomuto pouťovému podvodu. Po Kempelenově smrti se automat dostal
do rukou Leonharda Mälzela, bratra vynálezce metronomu. Tajemství fungování
vynálezu zůstávalo zachováno, Turek tedy pokračoval v evropském turné (Vídeň, Paříž,
Londýn), při němž měl tu čest přijmout výzvu samotného Napoleona, jak se za
chvíli dočtete.
Popisovat další osudy a peripetie podařeného vynálezu by už
s blogem nesouviselo, zmíním tedy jen stručně, že po období slávy a prosperity
přišel úpadek a dluhy, před nimiž se Mälzel s automatem po r. 1820 uchýlil do
Spojených států, kde se rovněž setkal se zájmem a obdivem, ale jeho pracovní
tým se postupně rozpadl. Mälzel sám posléze zemřel za nevyjasněných okolností
na lodi při plavbě na Kubu a Turek byl deponován do soukromého muzea
orientálních kuriozit ve Filadelfii, kde r. 1854 vzal za své při požáru, aniž
bylo jeho tajemství do detailu rozluštěno. Projektová dokumentace neexistuje,
současné snahy o rekonstrukci jsou tedy jen více či méně úspěšné pokusy bez
možnosti ověřit, o jak věrnou rekonstrukci jde. Několik modelů v
"životní" velikosti sice existuje, ale nepodařilo se mi zjistit, zda
byla vyzkoušena i jejich funkčnost. Např. u nás popsal Kempelenův automat
šachový teoretik prof. K. Zmatlík v novinách České slovo ve 30. letech 20.
stol.:
"Údiv, který automat budil u
všech diváků, když jej spatřili, nespočíval
jen v mechanické stránce vynálezu, nýbrž, jak je ostatně pochopitelno, v tom,
jak možno do mechanismu automatu vpravit onu duševní inteligenci, jíž jest k
vedení šachové partie nezbytně potřebí.
Automat, mimo ještě dovedl předvésti řešení čtyř šachových úloh, jichž
postavení byla v diagramech k automatu připojena a vedle toho ještě t. zv. Skok
koněm, totiž onu známou hříčku, kde figurka přeskáče všech 64 polí šachovnice,
aniž směla na některé pole dvakrát skočit:
Rozumí se samo sebou, že každý, kdo automat viděl v
činnosti, hádal, že v jeho nitru je schován živý člověk, který toto všechno
provádí a mechanicky při tom automat z nitra ovládá. I když tomu ve skutečnosti
tak bylo, vtip celého vynálezu byl v tom,
jak dovedl jeho tvůrce tuto skutečnost zakrýti a vyvolati ilusi, že tu žádné
živé bytosti není. Nechme mluviti očitého svědka, který automat viděl a v Basileji
r. 1783 celé předvedení zevrubně vylíčil:
„Automat přijímá návštěvníky v pracovně pana z Kempelen. Na
první pohled je zřejmo, že není mezi ním a přilehlými místnostmi nižádného
spojení, což vyplývá i z toho, že byl automat
na jedno představení přenesen do císařského paláce. Pohybuje se totiž na
kolečkách a není k podlaze připevněn, takže ani v tomto směru nelze
chovati nějaké domněnky. Skříň, na níž je
automat upevněn, měří na délku 3 a půl stopy, na šíř 2 stopy, vysoká je dvě a
půl stopy, pohybuje se na kolečkách v libovolném směru. Za skříní sedí
figura v životní velikosti v tureckém rouše na dřevěné židli, jež se rovněž na
kolečkách pohybuje. Figura, která drží v levé ruce dýmku, opírá se pravým
loktem o šachovnici a napodobuje držení muže, který právě přestal kouřit. Hraje
levou rukou, kteroužto okolnost vysvětluje pan Kempelen nedopatřením, jež bylo příliš pozdě zpozorováno, než aby bylo možno je
bez předělání celého díla napraviti. Před automatem je šachovnice, pevně
přišroubovaná na skříňce, na kterou figura upírá neustále zrak. Než představení
ve hře započne, otevře vynálezce přední dvířka skříňky a vytáhne zásuvky, které v ní jsou. Skříňka je rozdělena ve dvě
prostory, z nichž levá je užší a je naplněna hnacími péry, pákami,
válečky a jinými součástmi hodinového stroje. V pravé je rovněž několik per,
hnacích koleček a horizontálních kvadrantů. Pan von Kempelen otvírá nejen přední, nýbrž i zadní dvířka skřínky, při čemž
zřetelně je viděti hnací stroj a lze se přesvědčit, že se tu nemůže
žádná živá bytost ukrýti.
Šachový hráč podle
Kempelenova současníka Josepha
Friedricha von Racknitz
|
Při provádění každého tahu bylo z vnitřku slyšeti slabé zvonění a rachot, který ustal, jakmile byl tah proveden. Zatím co soupeř táhl, pozdvihla figura hlavu a dívala se po šachovnici. Varovala vlídně dvojím zakýváním hlavou soupeře, když mu ohrožovala dámu, když dávala šach, zakývla třikráte. Učinil-li soupeř tah nepřípustný, zavrtěl Turek s nelibostí hlavou, stalo-li se tak podruhé, odstranil jednoduše nesprávně posunutou figuru s prkna a učinil sám tah. To se přiházelo dosti často, neboť návštěvníky bavilo podrobovati pozornost automatu takovéto zkoušce. Turek dosáhl tím brzo vyhrané partie, ale na to si protivníci nemohli stěžovati, poněvadž sám se nikdy žádné nesprávnosti nedopustil. Automat, který přísně dodržoval všechna pravidla, mohl učiniti pokaždé jen 10 nebo 12 tahů, pak musil být znovu natažen. Jinak se pan von Kempelen sám Turka nikdy nedotýkal.“
Hlavní podmínkou bylo, aby hráč uvnitř obratně ukrytý byl
malé postavy, neboť normálně urostlý člověk se dovnitř nevešel. Seděl na nízké
stoličce, která byla na kolečkách, a mohl podle potřeby místo svého pobytu
uvnitř figury rychle měniti. Když se ukazovalo vnitřní zařízení skříňky, byl
ukryt ve figuře automatu. Když se dvířka zavřela, vklouzl do přední části
automatu, načež se ukazovalo vyhrnutím
oděvu figury její vnitřní zařízení. Všechny ty páky, péra a kolečka, která
představovala vnitřní zařízení automatu, ať ve skříňce, ať ve figuře, byla z
lepenky imitována a dala se jednoduchým, ale důmyslným způsobem složiti, aby
hráč uvnitř sedící měl místo pro sebe. Pořad ukazování nitra automatu
byl předem vždy smluven a pokaždé jinak předváděn, čímž iluse nepřítomnosti
živé bytosti byla obratně zvyšována.
Vlastní mechanismus týkal se jen pohybů figury Turkovy a
pohybů figur na šachovnici. Při hře seděl hráč automat řídící ve skříňce pod
šachovnicí. Spodní část šachovnice byla věrným obrazem její části svrchní.
Každé pole její bylo na spodní straně opatřeno železným knoflíkem, který visel
na krátké hedvábné niti. Figury nahoře byly totiž magnetické, takže v tom
okamžiku, jakmile figura nahoře změnila pole, přitáhla spodní knoflík, visící
pod příslušným polem nahoru, zatím co knoflík dřívějšího jejího pole odpadl.
Hráč sám měl příruční šachovnici před sebou na kolenou, která mu umožňovala
vlastní přehled o hře, neboť šachovnice nad ním byla tu jen pro kontrolu.
Hlavně musil ovšem nacvičiti zacházení s mechanismem, který prováděl jeho tahy. Uvnitř si svítil svíčkou, čerstvý vzduch
pronikal k němu ventilačními otvory, které byly dobře maskovány a
divákům neviditelny.¨
Šachová sláva automatu započíná se však teprve po smrti
vynálezcově (1804), když jej byl koupil mechanik Leonhardt Mälzl, který jej
opravil, zdokonalil a v Schónbrunně r. 1809 ukázal císaři Napoleonovi. Mälzl
pochopil, že přitažlivost automatu jen získá, bude-li také šachově veden
dokonale, nač Kempelen důrazu nekladl a také nemohl, poněvadž o dobré šachisty
bylo tenkráte nouze, zvláště když bylo nutno míti zřetel též k fysickému uzpůsobení
hráčovu. Mälzl měl totiž velmi šťastnou
ruku ve vyhledávání dobrých a způsobilých hráčů pro svůj automat."
O
Kempelenově automatu viz též česká Wikipedie, článek Turek(stroj).
A po tomto sáhodlouhém úvodu konečně Turkova partie s Napoleonem.
Císař Francouzů se s automatem
setkal r. 1809 v Schönbrunnu záhy po bitvě u Wagramu a sehrál s ním údajně
několik partií, z nichž žádná neskončila pro císaře dobře. Jednu z nich
popisuje ve svých pamětech komorník Constant:
"Na zámek
Schoenbrünn se sjížděli všichni slavní učenci Německa. Neobjevilo se jediné
dílo, jediný zajímavý vynález, aniž by si císař ihned nepřál poznat jejich
autory. Tak tomu bylo i v případě pana Maezela (sic), vyhlášeného mechanika a vynálezce metronomu, jemuž byla dopřána
pocta, aby Jeho Veličenstvu předvedl něco ze svého vynálezu […] Pan Maezel
rovněž sestrojil automat (Constantův omyl: vynálezcem metronomu byl Johann
Mälzel - dle patentu z r. 1815, majitelem nikoli konstruktérem šachového
automatu byl jeho bratr Leonhard), známý
v celé Evropě jako ´Šachista´. Dopravil jej na zámek Schönbrunn, aby jej ukázal
Jeho Veličenstvu, a nechal jej vynést do apartmánu vévody de Neuchâtel. Císař
se odebral k vévodovi: spolu s několika osobami jsem ho následoval. Automat seděl za stolem, na němž byla připravena
šachovnice. Jeho Veličenstvo uchopilo židli, usedlo proti automatu a pravilo se
smíchem: "Nuže vzhůru, kamaráde, teď si to rozdáme!"
(soudobé vyobrazení události bohužel neexistuje, alespoň tedy jakási současná, ovšem skrznazkrz vyfantazírovaná ilustrace, asi do dětské knížky...) |
Císařovi se produkce i přes hanebnou
porážku údajně velmi líbila a Mälzla také štědře
odměnil.
Zachoval se zápis (jehož 100%
autentičnost rovněž nebyla potvrzena) jen jedné dohrané partie Napoleona s
Turkem, v níž císař předvedl začátečnickou zbrklost v útoku, nedostatečnou
obranu, táhl zcela nekoordinovaně a bez konzistentního plánu
"bitvy"...
Napoleon
- automat (Schönbrunn 1809): 1. e4 e5 2. Df3 tzv.Napoleonovo
zahájení, které je ovšem z rodu těch strategicky nekorektních - bílý tj.
Napoleon se pustil příliš brzy na výlet dámou, místo aby se postaral nejprve o
žádoucí rozvinutí lehkých figur.
2. … Jc6 3. Sc4 známá
a elementární léčka, hra na tzv. "šustrmat" (proto tedy ono sporné
zahájení dámou) - Napoleon asi předpokládal, že Turkova dřevěná hlava jeho pokus
o bleskové vítězství neprohlédne. Takové naivní hrozby je však při troše
pozornosti snadné odvrátit a z předčasného útoku pak bývají žalostné
trosky. 3. … Jf6 černý kryje hrozící
mat nejúčelněji – vývinem figury. 4. Je2
Sc5 5. a3? slabý tah - každý tah má mít smysl, tento ho nemá, je to pouhá
ztráta času. 5. ... d6 6. 0-0 Sg4 černý vyvíjí střelce s tempem na útočné pole, teď se projeví
špatné postavení bílé dámy, kterou Napoleon předčasně uvedl do hry.
7. Dd3 tady dáma
překáží vlastnímu pěšci, který nemůže postoupit a otevřít tak bílému střelci c1
cestu do hry. 7. ... Jh5! 8. h3? další ztráta času a ještě
k tomu oslabení královského křídla. Slavný válečník si na šachovnici
nevede právě obratně. 8. ... S×e2 9. D×e2 Jf4 10. De1 výpad dámou
skončil tedy bez úspěchu, z deseti prvních tahů udělala bílá dáma čtyři a
nakonec skončila na potupném místě. 10
... Jd4 11. Sb3 hrozilo tahem
J×c2 současné napadení dámy a věže. 11. ... J×h3+! tímto tahem černý zahajuje přímý útok na bílého krále. Cest
k výhře je už více. Kdyby nyní bílý vzal jezdce tahem 12. g×h3, tu by
černý dal jezdcem "vidlici" = šach Jf3+ a zároveň ohrozil bílou dámu.
(po 11. tahu černého)
12. Kh2 Dh4 13. g3
Jf3+ proti mnoha hrozbám byl už bílý bezbranný, černé figury se sesypaly na
bílého krále, partie byla od tohoto tahu pro Napoleona ztracená 14. Kg2 J×e1+ protože jezdec bere dámu
se šachem, nemůže bílý vzít černou dámu. Zde již mohl černý dát mat třetím
tahem: 14. … Jf4+ 15. g×f4 Dg4+ 16.
Kh1 Dh3+ nebo 14. … Jf4+ 15. K×f3 Dh5+ 16. g4 Dh3 mat. 15. V×e1 Dg4 v turnajové partii by se
jistě bílý nyní vzdal, protože o výsledku je rozhodnuto, zbytek je již jen
oddalováním neodvratného konce. Francouzský vojevůdce však nebyl zvyklý skládat
zbraně, a pak, co kdyby se ten dřevěný paňáca přece jen přehmátl? 16. d3 S×f2 17. Vh1 D×g3+ 18. Kf1 Sd4 19.
Ke2 Dg2+ 20. Kd1 D×h1+ 21. Kd2 Dg2+ 22. Ke1 Jg1 23. Jc3 S×c3+ 24. b×c3 De2 mat.hrozí opět mat, tentokrát
De2.
Stroj sehrál partii znamenitě, i když mu Napoleon několika chybami rychlou výhru usnadnil.
Stroj sehrál partii znamenitě, i když mu Napoleon několika chybami rychlou výhru usnadnil.
(komentáře k partii podle Inna Veselá, Černobílé otazníky, MF, Praha 1973 a František Brandejs, Šachové panoptikum, Práce, Praha 1975)
V této partii pochopitelně nebyl Napoleonovým soupeřem
"dřevěný paňáca", jak se císař spolu s mnoha současníky naivně
domníval, ale šachový profesionál a – k Napoleonově značné smůle – jeden
z nejlepších šachistů té doby Johann Baptist Allgaier (1763-1823)...
Po tomto utkání se císař Francouzů a Šachista již nikdy
nesetkali, až v r. 1972 byla epizoda se značně pozměněným dějem zfilmována jako
jeden z dílů francouzské koprodukční televizní série "Les évasions célèbres" - Slavné útěky.
Na závěr jeden Napoleonův výrok: "Šachy jsou příliš nesnadné na to, aby byly pouhou hrou, a nedosti
seriózní na to, aby byly vědou nebo uměním."
Žádné komentáře:
Okomentovat