Michal Šťovíček
Jako gymnasista jsem docela náruživě hrál šachy. Tehdy jsem
také v šachové literatuře objevil kratochvilnou
historku o Napoleonovi, na
kterou jsem si nyní po letech vzpomněl a dohledal k ní další souvislosti. Šachy
samotné a jejich analogii se střetem dvou armád či vojevůdců netřeba popisovat,
mohlo by tedy být zajímavé vědět, jaký vztah k nim měl jeden z nejslavnějších
válečníků všech dob. I když následující řádky budou výhradně o šachách a
šachistech kolem Napoleona, pokusil jsem se nevkládat do nich hlubokomyslné
úvahy o šachové hře či "odborné" názvosloví - snad z nich tedy něco
pro poučení a pobavení vyčtou i ti, kdo šachům vůbec neholdují. Určité pasáže
však budou přesto srozumitelné pouze šachistům, třebas jen na úrovni
začátečníka - těm, kteří se šachům nikdy ani v nejmenším nevěnovali, se
omlouvám. A šachistům se omlouvám naopak za místy vědomě neodborné formulace,
jimiž se snažím vyjít vstříc šachovým laikům.
Napřed něco málo z
historie šachu v Napoleonově době. Ke konci 18. a počátkem 19,. století byly
šachy velice "in" a v tomto období se začaly neuspořádaně klást
základy teorie, koncepce a organizace moderní šachové hry (její zakladatel
Wilhelm Steinitz se narodil r. 1836 v Praze). V polovině 18. stol. byl za
nejlepšího šachistu světa pokládán Francouz François-André Danican zvaný
Philidor (1726-1795), který se v šachovém světě proslavil novátorskou větou: "Pěšci jsou duší šachů, to oni tvoří
útok i obranu a na jejich správném či chybném rozmístění zcela závisí výhra či prohra partie",
kterou pak někteří možná pokládali za předzvěst či předobraz Francouzské
revoluce. Pařížští (a nejen pařížští) šachisté se tehdy scházeli v kavárně Café
de la Régence u Palais-Royal - nad šachy tam vysedávali
Voltaire, Diderot, Jean-Jacques Rousseau, d'Alembert, Grimm, Beaumarchais,
později i revolucionáři jako La
Fayette, Marat, Barras, Camille Desmoulins, v neposlední řadě
i Robespierre, a občas si tam chodil zahrát i mladý poručík Napoleon Bonaparte.
Vzhledem k ústřední úloze krále v této hře však šachy za Revoluce upadly do
relativní nemilosti a teprve v r. 1804 po Napoleonově korunovaci se tato
"královská hra vrátila jako regulérní dvorská kratochvíle."
Po Philidorově smrti usedl na francouzský šachový trůn Alexandre-Louis-Honoré Lebreton
Po Philidorově smrti usedl na francouzský šachový trůn Alexandre-Louis-Honoré Lebreton
Deschapelles (1780-1847), který se údajně naučil skvěle hrát
šachy za pouhé 4 dny. Tento voják revolučních armád to dotáhl až na zástupce
armádního komisaře, za války byl mj. zanechán domněle mrtvý na bojišti při
obléhání Mohuče, bojoval Ettlingen, u Fleurus, poté v napoleonských válkách - v
r. 1804 dostal Čestnou legii, byl zajat při kapitulaci Bailénu, v březnu 1810
ze zajetí na pověstných pontonech uprchl. V bojích v r. 1796 přišel o pravou
ruku a byl ošklivě poznamenán ve tváři sekem šavlí. Jako hráč vynikal nejen v
šachu - stejně brilantně se naučil hrát dámu tak, že za několik měsíců v ní
porazil mistra Francie, a ač jednoruký, obdivuhodně hrál i biliár. V r. 1812
byl Deschapelles jmenován vrchním dozorcem nad tabákovým monopolem ve
Štrasburku, ale i tehdy se šachům věnoval dál. Na rozdíl třeba od Philidora
nebyl žádný teoretik, o šachách nic nečetl ani nenapsal. Po bitvě u Waterloo se
vrátil do Café de la Régence a začal se hrou v šachy živit = hrál o
peníze, a sice např. tak, že dával soupeři výhodu pěšce a pokud se partie
zdánlivě vyvíjela v jeho neprospěch, sázku zvyšoval obdobně jako je tomu při
pokeru, čímž soupeře mj. znervózňoval a bránil jim v tolik potřebné
koncentraci... Poprvé byl poražen až při turnaji v dubnu 1821 svým žákem Louisem
de La Bourdonnais,
načež se šachu ihned vzdal a začal se věnovat whistu. Až po patnáctileté pauze
znovu usedl k šachovnici a rovnou porazil tehdejšího faktického mistra Francie
Pierra Saint-Amanta!
Francie na počátku 19. stol. tedy byla šachovou velmocí, ale zdatně s ní soupeřila Anglie se svými šachovými centry Parsloe Club v Saint James Street a Tom's Coffee House. Šachisté obou zemí na sebe při příležitostných utkáních po napoleonských válkách nevražili a soupeřili spolu za stolkem s podobnými pocity jako kdysi jejich politikové na ministerstvech a generálové v terénu...
Francie na počátku 19. stol. tedy byla šachovou velmocí, ale zdatně s ní soupeřila Anglie se svými šachovými centry Parsloe Club v Saint James Street a Tom's Coffee House. Šachisté obou zemí na sebe při příležitostných utkáních po napoleonských válkách nevražili a soupeřili spolu za stolkem s podobnými pocity jako kdysi jejich politikové na ministerstvech a generálové v terénu...
Záznamy neboli notace šachových partií se normalizovaly až
se vznikem národních šachových svazů a všeobecným rozšířením turnajů ke konci
19. stol. Není proto divu, že jsou známy pouze čtyři zápisy partií, které za
svého života sehrál Napoleon. Navíc jejich autenticita bývá zpochybňována mj.
proto, že některé byly podle těchto zápisů sehrány vyloženě amatérsky, jiné
naopak brilantně - jako by je hráli dva různí hráči.... O tom později. Názory na Napoleonovo šachové
umění se i proto různí. Současní teoretici spíše vyzdvihují Napoleonův celkový
styl a jeho obecný přínos ke koncepci šachové partie, přinejmenším v počátečním
období vývoje této hry. Podobně jako ve válce, i v šachách funguje vzájemný
vztah času, prostoru a materiálu, šachová terminologie také používá pojmy z
oblasti strategie a taktiky. Napoleonovy válečné koncepce se prý tedy věrně
odrážejí i na šachovnici: "Válečné
umění spočívá v tom, že máme vždy více sil než nepřítel v bodě, na nějž útočíme"
; "Ztráta času je ve válce
nenapravitelná" ; "Válečné umění nevyžaduje komplikované manévry,
nejlepší jsou ty nejjednodušší, zvláště je třeba zdravý úsudek" ; "Mějte
na paměti tyto tři věci: soustředění sil, činnost a pevné rozhodnutí slavně
padnout" ; "Začneme-li ofenzívu, je nutno ji vést až do nejzazší
krajnosti".
Z uvedených známých Napoleonových partií i z postřehů očitých svědků dnešní
teoretici dedukují, že šachista Napoleon byl silnější v útoku než v obraně, snažil
se protivníka překvapit bleskovým úderem, vrhal své síly a především těžké
figury vpřed, aby prorazil obranu protivníka, a doufal v co nejrychlejší výhru.
V souhrnu je patrná snaha o úskočnost po více či méně přesném odhadu
protivníka. Hrál přitom velmi netrpělivě a pravděpodobně značně rychle. Pěšcům
nepřikládal žádnou důležitost, což se projevovalo v jeho neumělých tazích s
nimi, a což se v partii může šeredně nevyplatit. Napoleon by také snad raději
zemřel než by partii vzdal, byť by jeho situace byla bezvýchodná (což zcela
odporuje dnešnímu šachovému sportovnímu chování, kdy je zbytečné protahování
již ztracené partie pokládáno za znevažování soupeře): "Smrt nic není, ale žít poražen a bez slávy, to znamená umírat
každý den." Na šachovnici tak vytrvale pokračoval v útoku a
neustupoval: "Ústup je vždy větší
pohromou a stojí víc mužů a materiálu než nejkrvavější srážka."
Přikládal proto větší význam kombinatorice než strategii: "Válečné umění je umění prosté a spočívá zcela v provádění."
Belgický vojenský teoretik Bruno Colson uvádí: "Napoleon jako první pochopil, že nejjistějším a materiálně i
lidsky nejméně nákladným způsobem je dosáhnout vítězství pouze v jednom místě,
což okamžitě vychýlí rovnováhu v neprospěch protivníka. Ve zprávě z 19.7.1794
Robespierrovi mladšímu napsal: ´S válečnými systémy je tomu jako s dobýváním
pevností. Je třeba soustředit palbu na jediné místo. Jakmile vznikne průlom,
rovnováha je narušena a vše ostatní je už zbytečné.´" Tento koncept
narušení rovnováhy je rovněž spojen s rychlostí provedení: "K podrobení protivníka je nutno zničit jeho ozbrojené síly,
nikoli však v doslovném smyslu. Stačí udeřit na ně tak rychle a tak nečekaně,
aby se rozvrátila jejich morálka."
Jakkoli všechny tyto strategické postřehy byly správné, Napoleon byl podle dnešních měřítek šachistou ani ne průměrným. Šachy měl rád a hrával je raději než kulečník nebo karty. Při své časové vytíženosti však neměl čas na potřebné soustavné studium této hry, hrál jen pro potěšení. Proto dnešní teoretici soudí, že zahajoval partii správně jen zřídka, uprostřed partie však často rozvinul výtečný kombinační talent, takže se mu dařilo čelit materiální převaze soupeře a zvrátit utkání ve svůj prospěch. Jeho tahy měly pak logiku a řád a jistě potrápil méně zkušené hráče. Proti skutečně dobrému šachistovi ovšem neměl žádnou šanci.
Jakkoli všechny tyto strategické postřehy byly správné, Napoleon byl podle dnešních měřítek šachistou ani ne průměrným. Šachy měl rád a hrával je raději než kulečník nebo karty. Při své časové vytíženosti však neměl čas na potřebné soustavné studium této hry, hrál jen pro potěšení. Proto dnešní teoretici soudí, že zahajoval partii správně jen zřídka, uprostřed partie však často rozvinul výtečný kombinační talent, takže se mu dařilo čelit materiální převaze soupeře a zvrátit utkání ve svůj prospěch. Jeho tahy měly pak logiku a řád a jistě potrápil méně zkušené hráče. Proti skutečně dobrému šachistovi ovšem neměl žádnou šanci.
Podle Bourienna si byl Napoleon svých šachových slabin vědom
a utkání s lepšími šachisty se proto vyhýbal. Jak se zdá, bylo mu velmi
nepříjemné být poražen na poli, které se nikoli neprávem srovnává s polem
válečným. Neúspěch ve hře obzvlášť těžce snášel poté, co si na hlavu posadil
císařskou korunu. Podle Mareta však respekt k císařskému majestátu brzdil jeho
soupeře v jejich útočných choutkách (nebo ho rovnou nechávali vyhrávat?)...
Francouzský novinář Jean-Paul Kauffmann (mj. autor knihy Černý pokoj v Longwoodu) shrnuje: "Stratég od Slavkova a Friedlandu byl podprůměrný šachista. Naivně
se vyřítil na soupeře a nechal se snadno lapit, což mu nebránilo v tom, aby
nestydatě švindloval."
Tolik tedy k hodnocení Napoleonova herního stylu. Než
přistoupím ke konkrétnějším svědectvím současníků (kteří pochopitelně výše
uvedených syntéz nebyli schopni) a konkrétním partiím, ještě dodám, že
z nejbližšího Napoleonova okolí byl šachovým nadšencem např. jeho švagr
Murat, o němž se traduje, že své partnery nutil, aby s ním mnohé noci
proseděli u šachu. Pověst dobrých šachistů měli také Napoleonův bratr Ludvík,
maršál Ney, Maret a Junot. Dokonce i mezi dvorními dámami císařovny Josefíny
byly ctitelky šachové hry. Jedna z nich, paní de Rémusat, se mohla
chlubit, že se s Napoleonem několikrát utkala, o čemž viz podrobněji dále.
Poručík Bonaparte v Café de la Régence si za šachovým stolkem nepočínal příliš
dobře. Jeho počáteční tahy byly nevalné, pokud soupeř příliš dlouho přemýšlel,
Bonaparte se kousal do rtů, podupával nohou a netrpělivě bubnoval prsty na
okraj šachovnice, až figurky poskakovaly a posunovaly se. Jestliže prohrával,
bylo to ještě horší, nezřídka udeřil pěstí do stolu a všechno rozházel.
Deprimovalo ho, že není schopen zvládnout tuto hru jako mistr, přesto jej šachy
stále přitahovaly. Později, když byl svými císařskými povinnostmi příliš
zaneprázdněn, téměř přestal šachy hrát.
Prokazatelně však sehrál několik partií před bitvou u Slavkova (o tom
viz dále), za polského tažení přijal perského vyslance během šachové partie s
Berthierem. S Muratem a Berthierem si zahrál i v průběhu ruského tažení.
Častěji se k šachům vracel až ve vyhnanství, na ostrově Sv. Heleny.
Jeho starý společník Bourrienne jej takto popisuje za
italského tažení:
"Bonaparte hrál
také šachy, ale velmi zřídka, a to proto, že byl podřadný hráč a nelíbilo se
mu, že je porážen v této hře, která je bůhví proč pokládána za napodobeninu
skutečného válčení, v němž se Bonaparte žádného soupeře nebál.
To mi připomíná, že
když jsme odjížděli z Passeriana, oznámil, že pojedeme přes Mantovu. Řekli mu,
že velitel pevnosti, tuším to byl generál Beauvoir, je jeden z nejlepších
šachistů. Bonaparte se rozhodl, že s ním změří síly. Generál Beauvoir jej
požádal, aby označil pěšce, kterým chce dostat mat, a prohlásil, že pokud o
tohoto pěšce v partii přijde, Bonaparte vyhrál.
Bonaparte ukázal na posledního pěšce nalevo od soupeře, označili ho a
tento pěšec pak dal mat. Bonaparte byl navýsost spokojen. Se mnou hrál rád,
protože jsem sice byl o něco málo silnější než on, nebyl jsem ale dost silný na
to, abych ho pokaždé porazil. Jakmile nějakou partii vyhrál, přestal hrát, aby
mu zůstaly vavříny vítěze."
V Egyptě hrával Bonaparte šachy s revizorem armádních výdajů
a vrchním správcem financí Egypta Jean-Baptiste-Etiennem Poussielguem a s
členem týmu orientalistů při egyptské armádě a svým tlumočníkem Pierrem
Amédéem Emilienen Probem Jaubertem. Poussielgue ho
občas porazil. V Malmaisonu hrával Bonaparte už jako První konzul častěji, a
zde se dostáváme k prvním Napoleonovým dochovaným partiím.
Chronologicky první z nich je ta, kterou sehrál v r. 1802 v
Paříži s paní de Rémusat:
Madame de Rémusat –
Napoleon (Paříž 1802): 1. e4 Jf6 2.
d3 Jc6 3. f5 e5 4. f×e5 J×e5 5. Jc3 Jfg4? (Lépe by bylo Sb4.) 6. d4 Dh4+ 7. g3 Df6 8. Jh3? (Po
správném tahu Sf4 by útok uvázl a černý by ztratil jezdce.) Jf3+ 9. Ke2 J×d4+ 10. Kd3 Je5+ 11. K×d4
(Po Ke3 přijde J×c2+ 12. D×c2 Df3+ 13. Kd2 D×h1 … a po Kd2 rozhodne Jdf3+ 12.
Ke2 b6 13. Sf4 Sc5 14. Jf2 Sa6+ atd.) Sc5+
12. K×c5 Db6+ 13. Kd5 Dd6 mat.
(komentáře k partii podle
Jiří Veselý, Jan Kalendovský, Bedřich Formánek, Malá encyklopedie šachu, Olympia Praha, Šport Bratislava, 1989)
Druhou vzájemnou partii sehranou 20.3.1804 večer v
Malmaisonu líčí paní de Rémusat ve svých pamětech: Bonaparte ji zprvu požádal,
aby mu radila při partii s jedním z hostů večera, a po večeři "mě pozval k jednomu stolku na šachovou
partii. Nehrál vůbec dobře, nechtěl táhnout figurami podle pravidel. Nechala
jsem ho, ať si dělá, co chce, všichni kolem byli zticha, tak si začal tiše
prozpěvovat. Uprostřed hry k nám dolehl hluk přijíždějícího kočáru a ohlásili
generála Hullina."
Napoleon – Madame de
Rémusat (zámek Malmaison 1804): 1.
Jc3 e5 2. Jf3 d6 3. e4 f5 4. h3 f×e4 5. J×e4 Jc6 6. Jfg5? (Předčasný útok,
který by při dobré obraně musel vést k nevýhodě pro bílého.) d5 7. Dh5+ g6 8. Df3 Jh6? 9. Jf6+ Ke7 10.
J×d5+ Kd6 11. Je4+ K×d5+ (na Kd7 může následovat i 12. Sb5 Jf5 13. d3 atd.)
(po 11. tahu černého)
12. Sc4+ K×c4 13.
Db3+ Kd4 14. Dd3 mat.
(komentáře k partii
podle téže knihy)
Četní dnešní šachoví odborníci autentičnost obou těchto
partií zpochybňují:
1. V partii z r. 1802 zahájil černý = Bonaparte tahem Jf6, což
je tzv. Aljechinova obrana, kterou objevil a popsal až Johann Allgaier v r.
1821.
2. Druhá partie byla údajně sehrána 20.3.1804 = téhož večera,
kdy byl popraven vévoda d´Enghien! Že by Bonaparte právě toho večera měl
myšlenky na šachy? Přestože se datum nakonec zdá nezpochybnitelné (paní de
Rémusat přece zaznamenala příjezd generála Hullina a následnou konverzaci
stranou mezi Prvním konzulem, Hullinem, Muratem a Savarym), problém je jinde a
zápis této partie je podle všeho falsum: kromě paní de Rémusat se o této partii
nikdo z přítomných nikde nezmiňuje, ona sama uvádí, že Bonaparte podváděl a že
ho nechala, a že partie byla přerušena příjezdem gen. Hullina, přičemž o
dokončení partie zmínka není. Místo toho všeho však zde máme zápis nepřerušené
partie s regulérními tahy a s poměrně elegantní závěrečnou kombinací. Dále byla
tato partie takto poprvé zaznamenána a zveřejněna v šachovém časopise až v r.
1845. Kromě toho a hlavně je tato partie zrcadlovým přepisem partie z r. 1802,
jen v opačných barvách a tedy s týmiž chybami (ve druhé partii je pouze vložen
tah h3, aby to odpovídalo bílým figurám). Nejspíš si tedy takto pohrál někdo,
koho mrzelo, že těch Napoleonových partií se nedochovalo víc?...
Partie Napoleon - paní
de Rémusat podle neidentifikovaného filmu...
|
...a jak ji dadaisticky vidí současný maďarský malíř Badacsonyi Sándor.
|
Dotyčnou partii sehrál Napoleon v r. 1818 s maršálkem paláce
Bertrandem a v porovnání s předchozími je tato partie mnohem zajímavější. Císař
v ní tolik neriskoval, zahájil ortodoxně tzv. skotským zahájením, velmi častým
v 1. pol. 19. stol., postup figur je harmoničtější. Např. 6. tah na c3 je
vynikající a svědčí o dokonalém porozumění hře a snaze o prosté poziční tahy
místo přímých hrozeb, téměř všechny figury jsou od 10. tahu již ve hře (tzn.
postoupily vpřed). Odrážejí se ale i některé "pozůstatky" z dřívějška
- obětování figury za účelem otevření linií, nezájem o pěšce, neustálá snaha
překvapit soupeře kdykoli v průběhu hry.
Napoleon – generál
Bertrand (Sv. Helena 1818): 1. Jf3
Jc6 2. e4 e5 3. d4 J×d4 (po d5? by přišlo 4. J×e5 – nikoli ovšem 4. Sb5
e×d4 5. J×d4 d×e4 s vyrovnanou hrou –
J×e5 5. d×e5 d×e4 6. D×d8+ K×d8 7. Jc3 Sb4 8. Sg5+ Je7 9. 0-0-0 Ke8 10.
J×e4 s vyhranou pozicí bílého) 4.
J×d4 e×d4 5. Sc4 Sc5 6. C3 De7 7. 0-0 De5 8. f4!! d×c3+ 9. Kh1 c×b2 10. S×f7+!
(kdyby f×e5, pak b×a1D 11. Dd5 Kd8 12. D×c5 Je7 13. V×f7 Ve8 s výhrou
černého) Kd8 (po K×f7? by přišlo 11.
f×e5+ Ke8 12. S×b2 a bílý vyhraje) 11.
f×e5 b×a1D 12. S×g8 Se7 (na V×g8 by následovalo 13. Dd5 Ve8 14. D×c5 d6 15.
Sg5+ Ve7 16. Vf8+ Kd7 17. e6+ K×e6 18. Df5 mat) 13. Db3 a5 (po D×e5 by následovalo 14. Sb2 Dg5 15. Df7 d6 16. S×g7
Se6 17. D×e6 D×g7 18. Vf7 a bílý vyhraje) 14.
Vf8+! S×f8 15. Sg5+ Se7 16. S×e7+ K×e7 17. Df7+ Kd8 18. Df8 mat.
(komentáře podle Inna Veselá, Černobílé otazníky, MF, Praha 1973)
A po duševní námaze dva postřehy o Napoleonově šachovém
"materiálu":
Tajemství šachových
figurek
Co zůstalo
Napoleonovým životopiscům po dlouhá desetiletí utajeno, je tajemství jeho
posledních šachových figurek. Bylo odhaleno zcela náhodou při jedné výstavě
památek po Napoleonovi.
Když sesazený císař
sedával ve svém vyhnanství nad černými a bílými figurkami ze slonoviny,
netušil, že v sobě skrývají plán útěku z ostrova, který do nich
ukryli jeho přátelé. Stalo se to tak, že šachy měl doručit jeden
z Napoleonových důvěryhodných důstojníků, jenž však cestou na lodi zemřel
a hru mu odevzdala jiná osoba, netušíc nic o jejím tajném poslání. Napoleon ji před
svou smrtí odkázal svému synovi, aniž se kdy dověděl, co skrývá.
(Jan Kux, Miroslav Raška, Historky kolen slavkovského bojiště, ONUFRIUS, Brno 1995)
Šachový stolek
Mezi památky značné
umělecké i historické hodnoty patří šachový stolek z 18. století, ke kterému
byla připojena listinná autentika z r.1812. Podle jejího textu byl šachový
stolek v majetku tuřanského občana Jana Sigmunda, tchána Jana Marka,
rajhradského mlynáře. Dále je uvedeno, že u tohoto stolku v Tuřanech hrál
šach 14. června 1777 císař Josef II. s arcivévodou rakouským Maxmiliánem,
s vévodou sasko-těšínským, generálem Lacym a Laudonem. Šach hrál střídavě
s uvedenými osobnostmi. U téhož stolku 26. a 27. listopadu roku
1805, před bitvou u Slavkova, hrál šach císař Napoleon I. s maršály Berthierem,
Davoutem a Lannesem.
Šachový stolek je
kvalitní klasicistní stolařskou prací z doby kolem r.1770 a podle
uměleckohistorického rozboru je tvarově ovlivněn francouzským klasicismem doby
Ludvíka XVI. Šachovnice byla do desky vložena již při zhotovení stolku,
nikoli dodatečně.
Údaj o Napoleonově hře
s jeho generály je pravděpodobný, neboť v oněch dvou dnech Napoleon
v okolí obhlížel terén a není vyloučeno, že odpoledne, popřípadě i noc z
26. na 27. strávil v Tuřanech. Dne 28. listopadu v 19:30 opustil Brno.
Francouzské vojsko se v uvedených dnech až do 30. listopadu rozmisťovalo
v prostoru kolem Modřic. Rovněž přítomnost francouzských generálů po boku
Napoleonově je v těchto dnech prokazatelná.(...)
Šachový stolek
z rajhradských sbírek je zajímavou kulturně historickou památkou, pro
jejíž autentičnost existují řádné archivní doklady. Pravděpodobnosti údajů
nasvědčuje i umělecko historický slohový rozbor stolku i doba sepsání listiny
v roce 1812, tedy v době, kdy jistě celá řada lidí mohla proti této
verzi vznést námitky.
(František Kopecký, Bitva
u Slavkova a Morava v letech 1805 – 1806, ONUFRIUS, Brno 2001)
6 komentářů:
Tento článek mě dosti pobavil, neodolal jsem a přinesl si šachy aby jsem si zkusil obě hry. Sám pěšáky používám čistě k obraně hlavních figur a prohra mě tíží podobně jako císaře. Ikdyž se nebojím hry opakovat. V jedné knize jsem se dočetl, že se císař zásadně stotožňoval s postavou krále a tuto potom posouval vždy kupředu do "první linie". Nevím je-li to pravda ale připomínalo by to jeho pohyby na bojišti. Na Sv. Heleně prý také rád hrával karty s anglickými vojáky, kteří hlídali Longvood. Rovněž nevím jestli je to poravda, že by císař hrál zrovna s angličany. Ale i tady byl prý obviněn z podvodů! Inu sláva císaři! Zůstávám s pozdravem. JB.
Děkuji za pěkný a zajímavý článek.
Jen malou poznámku k fotce z filmu. Hned se mi připoměl herec Christian Clavier. Foto je z televizního seriálu Napoleon s Clavierem v hlavní roli. Žena hrající s Napoleonem by měla být Joséphine de Beauharnais, ztvárněná herečkou Isabellou Rossellini. Seriál dávali u nás v TV a připadal mi dosti slabý...
http://www.csfd.cz/film/83340-napoleon/galerie/?type=1
http://oberon481.typepad.com/oberons_grove/2008/08/napoleon.html
Petr Sládek
Děkuji za příznivé ohlasy.
Pane Bartůšku, šachy už mnoho let nehraju, ale domnívám se, že podezřívat Napoleona ze soustavného posouvání krále do první linie může jen naprostý šachový laik... k tomu přece musí být v partii opravdu pádný důvod, jinak je to koledování si o prohru?... Tak špatný šachista snad Napoleon přece jen nebyl?
Pane XY: děkuji za upřesnění! Já jsem kdysi ten seriál sledoval jen proto, abych zjistil, zda ostatní díly budou stejně slabé jako ten první :-), tak mi zobrazená scéna unikla/neutkvěla. O tom, že by Josefína uměla hrát šachy, jsem se nikde nedočetl (byl bych se o ní v příspěvku zmínil). Fotku jsem vytáhl z článku o portrétech pí de Rémusat na frankofonním webu remusat.blogspot.cz (!)jehož autor se prezentuje jako profesor dějepisu (své jméno neuvádí, jen e-mail a ten končí .fr), tudíž jsem automaticky předpokládal, že je to ona...
Zdravím.
MiŠ
Pane MiŠ, pouze tlumočím to co jsem četl, v pravidlech šachu se vyznám (jeden čas jsem je hrál závodně) a vím co to znamená posunovat s králem, první linie neznamená, že s ním útočil ale to, že s ním prostě byl aktivní a ne zrovna bezpečně. Připojil bych citace ale opravdu už netuším v jaké knize jsem toto četl. Věřte mi, že i zkušenější hráči občas s králem jezdí po šachovnici až Vám nad tím zůstává rozum stát. Toť vše. JB.
Omlouvám se velmi, pane Sládku, za to oslovení XY - v chvatu a nesoustředěn jsem nedočetl Váš komentář až k vašemu podpisu :-(
MiŠ
Pane Bartůšku, díky za poučení: do takových šachových výšin jsem nikdy nedorostl, nyní mě navíc zmátla ta "první linie" kterou jsem vzal doslova.
MiŠ
Okomentovat