Petr Sládek
|
"Všichni královi muži" (1797) |
Na
světě existuje tisíce druhů vín a alkoholů, ale britští důstojníci tradice jen
tak neopouštějí.
Nejvyšší důstojník vstane, zvedne sklenku a vysloví: "To
Her Majesty the Queen." Na to ostatní přísedící vstanou, odpoví: "To
Her Majesty!" British Army, Royal Navy i Royal Air Force stále používá
portské víno k oficialnímu přípitku veličenstvu královně. Pouze důstojníci
námořnictvamohou zůstat sedět. Podle legendy se traduje, že Princ z Walesu na
návštěvě bojové lodě pronášel přípitek. Když se postavil, praštil se do hlavy o
konstrukci lodě. Pak řekl: „Až budu král, nebudou se dělat takové hlouposti“.
Když se stal králem, námořníci vzali za své, že už nemusí vstávat…jen vypít do dna
musí všichni dle protokolu. Oficiální přípitek, tzv. Loyal Toast má svou
přesnou organizaci, zasedací pořádek, formu a obsah pronášených přípitků a
odpovědí. Různé jednotky můžou mít
|
Přípitek v Parlamentu (1809) |
odchylky, dle svých tradic a zvyklostí.
Historie portugalského vína je stejně jako
v jiných evropských zemích vedlejším produktem římské expanze, minimálně
2000 let se zde již pěstuje réva. Během 500 let, po kterých římané kontrolovali
oblast, vybudovali vinice na březích řeky Doura, tam kde se dodnes vyrábí
portské. Úspěch a věhlas portugalského vína je pěvně spjatý s Anglií. Po
staletích pojilo tyto dva státy nejen přátelství, ale i čilá vzájemná obchodní
spolupráce. Tyto vztahy neváhala Anglie obhájit i silou, také během Napoleonovi
invaze a snahy o získání Portugalska. Roku 1386 Windsorská smlouva stvrdila
spojenectví mezi Portugalským a Anglickým královstvím a ta platí dodnes ( nikdy
nebyla vypovězena ). Během věčných sporů a válek s Francií, kdy stále
hrozila námořní blokáda, to byla pro Anglii stabilní cesta na kontinent. Tato,
mimo jiné, ekonomická smlouva přivedla mnoho anglických
|
Přípitek britských námořníků (1738) |
obchodníků do
Portugalska, kde se usadili natrvalo. Od druhé poloviny 15. století značné
množství vína proudilo do Anglie, často výměnou za solené tresky. Nová anglo-portugalská
smlouva, podepsaná v roce 1654 králem Janem IV. a Oliverem Cromwellem,
během války o nezávislost Portugalska,
ještě více prohloubila obchodní možnosti anglických obchodníků. Přiváželi
především vlněné a bavlněné oblečení a do Anglie se exportovalo obilí, ovoce, olej a víno známé jako Červený
Portugal ( s naším modrým nemá nic společného ), lehké kyselé víno. Později, v
roce 1667 se ministr financí Francie Colbert, za vlády Ludvíka XIV., snažil
všemi prostředky omezit dovoz anglického zboží. Protiúder se dostavil brzo a
anglický král Karel II. uvalil vysoké clo na francouzské víno a následně
zakázal jeho dovoz vůbec.
|
Vinice v údolí Doura |
Tato situace nutila obchodníky z Anglie hledat nové
zdroje a portugalské víno dostalo jedinečnou šanci. Bohužel slabá, nakyslá vína
nemohla nahradit kvalitnější francouzská. Musely se hledat nové vinařské
oblasti s vhodnějším klimatem, kde se dají produkovat silnější a plněnjší vína,
která by uspokojila anglické konzumenty. Výběr padnul na údolí řeky Doura.
Vinice na vysokých srázech břehů, teplé podnebí, ochrana před studeným počasím
atlantiku díky okolním pohořím, to vše tvořilo jedinečné podmínky k pěstování
révy. Do té doby nejpoužívanější obchodní přístav Viana de Castelo
|
Markýz de Pombal |
přestal díky
poloze vyhovovat. To znamenalo přesunutí a rozvoj přístavu města Porto ( port. Oporto,
port-anglicky přístav, dnes druhé největší město Portugalska ). Přístav, který
dává dodnes jméno portskému vínu, portugalsky Vinho do Porto. První doložený
transport pod tímto názvem je zaznamenán v roce 1678. Ještě zbýval problém, jak
dopravit sudy po trase 80km z vinic na pobřeží.
|
Porto-barco rabello |
Doprava loděmi byla dlouhá a ne
vždy bezpečná. Tzv. Barcos rabelos splavovali nebezpečnou řeku po proudu Doura
na svých loďkách s plochým dnem, přetížených sudy. V roce 1771
operovalo po řece 50 těchto lodí, čase se počet zvedl na několi stovek.
Největší uvezly až 100 sudů, ale pro horší ovladatelnost a náchylnost
k nehodám bylo v roce 1779 povoleno převážet maximálně 70 sudů. Baron
Forrester, legendární postava a autor první mapy údolí Doura, zahynul
v roce 1862 po nárazu jeho lodi do skály. Do vody ho prý nejpíš stáhnul
opasek plný zlatých sovereignů. Dámy, které ho doprovázely, zachránily nejspíš
jejich velké krinolíny. Byl to, mimo jiné, zarytý odpůrce dolihování, tak že
kdo ví, jak by se portské vyvíjelo, kdyby se tato nehoda nestala.
Vodní cesta si vyžádala mnohaletou kultivaci,
aby se stala bezpečnou. I přes dokončení železnice v roce 1887, bylo ještě
v roce 1930 zaregistrováno kolem 300 lodí! Poté následovalo překládání v
|
Mapa údolí Doura a vinic portského |
Portu a další cesta po moři. Tady vznikl nápad, dodávat do sudů před cestou
pálenku, aby se zabránilo zkažení. I tak, zatím většina vína zůstala
nedolihovaných. Přídavek pálenky nebo brandy se stal běžný teprve v průběhu 18.
století a na začátku 19. již byl standartem. Dolihování se už neprovádí před
transportem, ale během výroby. Další impuls ke zvýšení exportu do Anglie
znamenala smlouva Methuen z roku 1703 ( také zvaná „Port wine treaty“ ),
díky sníženým clům, poskytla anglickým žíznivcům možnost překlenout další
období válečných stavů s Francií (Válka o španělské dědictví ).
|
Informativní mapa oblasti |
Portské se
chlubí, že je třetí oficiálně nejstarší chráněnou vinařskou oblastí na světě (
1. Chianti, Itálie 1716, 2. Tokaj, Maďarsko 1730 ) a první
kontrolovanou-regulovanou oblastí. V roce 1756, za vlády markýze de Pombala a krále Josefa I., ustavila vláda úřad Companhia Geral da Agricultura das Vinhas do Alto Douro,
mající za úkol hlídat kvalitu, věrnost původu, export atd. Při zvyšování objemu
výroby se začaly objevovat podvodné praktiky, jako přidávání bezinek, ředění a
další nekalé „zlepšováky“ ( Čechům netřeba vysvětlovat ) a nový úřad měl držet
ochrannou ruku nad kvalitou a originalitou vína. Na začátku 19. století se
začíná portské pevně usazovat nejen na anglických trzích, ale začíná se
prosazovat i v Rusku, Německu, Holandsku, USA Brazilii. Velký zásah do
obchodu znamenal vpád francouzských jednotek císaře Napoleona. Portugalsko,
věrný spojenec vojenský a hlavně obchodní se zdál jako snadný cíl, jak poškodit
a více ekonomicky izolovat Anglii. 1. 12. 1807 generál Junot obsadil Lisabon a nedlouho
před tím královská rodina s tisíci dvořany uprchla na
|
Maršál Soult v bitvě u Porta 1809 |
příštích 13 let do
Brazilie. Většina anglických obchodníků spolu
s rodinami také musela zmizet a zenechat podniky svým správcům. Císař se
pokusil o tři invaze, ale ani jeden vpád se nepodařilo udržet. Angličanům se
vždy po určité době podařilo francouzské jednotky vytlačit. Během roku 1811 se
podařilo francouze navždy vytlačit z Portugalska. Ochromený obchod se mohl
znovu vzpamatovat.Novodobější historie už nemohla zabránit věhlasu portského,
pouze celoevropská zkáza vinic mšicí Phylloxera měla vážné následky, ale
roubováním amerických odrůd se podařilo pohromu překonat.
Dodnes nám anglická jména producentů portského
připomínají anglo-portugalskou spolupráci a spojenectví. Příkladem jsou dodnes
fungující firmy: Sandeman, Taylors, Osborne, Dow, Offley, Warre, Croft nebo
Graham.
K portskému jsem nalezl několik
zajímavých historií, ale i legend, které
se udržely dodnes.
|
Plakát zn. Sandeman (1910) |
|
Dona Antonia Ferreira |
William Warre (1784–1853), patřící do rodiny
obchodníků s Portským stejného jména v roce 1803 vstoupil do anglické
armády. Jako rodák z Porta, znalý krajiny i řeči, byl přidělen
k britským jednotkám v Portugalsku. Stal se neocenitelným pomocníkem
a sloužil ke spokojenosti jak maršála Beresforda tak Arthura Wellesleyho. Z jeho
dopisu otci je jasné, že posledně jmenovaný, je věrný konzument portského. Protože
prý nejde v Portu sehnat kvalitní staré portské, žádá Arthur Wellesley
dodat jeden hogshead (angl. dutá
míra = 63 galonů = 286,24 l !!!) portského, na penězích prý
nezáleží…Nejspíš mu rád vyhověl, protože v armádě to dotáhl na generál
poručíka s vyznamenáními a firma Warre nadále prosperuje.
|
Arthur Wellesley |
Stejně tak, se prý Arthur Wellesley posilnil
portským před bitvou u Waterloo, což mu viditelně prospělo…
Arthur
Wellesley byl i příznivcem bílého. Ochutnal víno z oblasti Bucelas ( severně od
Lisabonu ) a natolik mu zachutnalo, že nechal značné množství dopravit do
anglie. Nabídl několik lahví králi Jiřímu III., který tvrdil, že mu víno
pomohlo vyléčit vážné onemocnění ledvin. Víno se dočkalo obliby a stalo se
známé jako Portugalské Rýnské (Portuguese Hock, Hock se říkalo něměckým
ryzlinkům ).
Vypráví
se, že admirál Nelson před bitvou u Trafalgaru popíjel portské a namáčel si ve
sklenici prst, aby mohl lépe listovat v dokumentech a mapách.
Další
legenda říká, že dědeček Dony Antónie Ferreiry ( dodnes jmenovkyně značky
portského ) byl natěšený, že svou bezchybnou francouzštinou poradí
přicházejícím napoleonovým vojákům. Bohužel ho považovali za vojenského
dezertéra a na místě ho zastřelili…
Portské se vyrábí pouze ve vymezené oblasti
kolem břehů řeky Doura. V půlce září, na sluncem zalitých stráních, se začnou sbírat hrozny až 30 různých odrůd,
mnohokráte dodnes pouze ručně, protože na úzkých a šikmých terasách se žádný
stroj nedostane. Poté se réva dopraví nejlépe malými vozíky do vinařství, kde
se po protřídění začnou pomalu bobule nohama šlapačů rozbíjet a krouhat, je
potřeba fermentovat a dostat ze šlupky dostatek barvy, šťávy a drahocenných látek.
Po dostatečném
|
Vývoj tvaru lahví |
zahřívání a fermentaci se půl množství přírodního cukru přemění
na alkohol. Dodání čiré vinné pálenky o 77% síly zastaví kvašení a zachová
zbytek cukrů a látek nedotčených( poměr je kolem 115l do 435l vína ). Poté se vína
míchají a nechávají stárnout v dřevěných sudech, soudcích nebo nádržích.
|
Taylor´s stáří 10 až 40 let... |
Záleží podle toho, jestli jde o druh portského Ruby, Tawny, bílé nebo dnes i
růžové…Nejstarší Tawny se lahvují až po 40 letech ležení v sudech…
|
Kariatura Pitta ml., otevírajícího staré sherry |
Mimo základní určení jako vhodný digestiv i
aperitiv, se portské užívalo i jako léčebného prostředku. Vystačili bychom si
s univerzálním kudy teče, tudy léčí, ale můžu uvést i něco ze života. William Pitt mladší, premier Anglie už ve 24
letech ( 1783-1801 a 1804-1806 ) za krále Jiřího III. se stal známým uživatelem
portského. V mládí mu bylo doporučeno k léčbě dny a natolik mu
celoživotně medicína zachutnala, že dostal přezdívku "Three bottle
man". Prý měl velmi rád sklenku portského, láhev ještě víc... Dna se mu už
nejspíš vyhýbala a skolila ho až cirrhóza a selhání ledvin...
Jelikož dnes už jsou obě strany Lamanšského
průlivu v míru, snaží se Francie alespoň přepít své staré nepřátele...stala se
největším světovým konzumentem portského. Na druhou stranu se britská královská
rodina snaží vypít co nejvíce šampaňského značky Veuve Clicquot.
Žádné komentáře:
Okomentovat