MICHAL ŠŤOVÍČEK
Tak letos od ledna do dubna je rozloženo další významné
napoleonské 200. výročí = francouzské tažení a pád císařství. Mnoho vojenských
teoretiků soudí, že spolu s Itálií 1796-1797 se jednalo o Napoleonovo
nejbrilantnější tažení (však také sám Napoleon tehdy prohlásil: "Obul jsem
si boty z roku 1796."). Toto výročí by si měly kromě Francie, kde
již probíhají četné vzpomínkové akce od lokálních lidových veselic po odborná
kolokvia, zevrubněji a sebezpytně připomenout i jiné národy, jejichž vladaři a
nejvyšší velitelé tehdy s ohromením konstatovali, že fakticky již poražený
Napoleon jim i přes jejich drtivou početní převahu ještě dokáže dát několikrát
pěkně na budku...
Místo abych zde
průběh událostí trapně opisoval od jiných (nanejvýš bych mohl přidat dva tucty
dosud neznámých/nepříliš známých ilustrací), vzpomněl bych zde výročí 1814 trochu
podrobnějším pohledem na nejznámější obraz k tomuto tažení (i když se už v
jednom odstavci na tomto blogu objevil) s použitím studie dr. Glikmanové v
revui Cahiers de la Méditéranée v
rámci tématu Ikonografie válek a válečníků ve výtvarném umění 15.-20. stol. O
výtvarnou kritiku půjde jen náznakově, tak se nenechte odradit - ten obraz si
podrobnější pohled zaslouží.
Meissoniera k
obrazu pravděpodobně bezprostředně inspirovala pasáž z Thiersových Dějin konzulátu a císařství, které měl
neustále po ruce:
"Nezdolný
Napoleonův génius nebyl sražen. Zachoval si ráznost a odhodlání, které
osvědčilo jen málo vojevůdců, možná dokonce žádný, neboť ještě nikdy smrtelník
neklesl z takových výšin do tak hrozného postavení."
Meissonier jako
mnozí byl prodchnut nostalgií po slávě Prvního císařství a obdivem k
Napoleonovi a jakožto jeho bezvýhradný obdivovatel tudíž ani žádnou takovou
pobídku nepotřeboval. Thiers ostatně interpretoval Napoleonův pád celkově bez
velkých sympatií jako zhoubný důsledek absolutní moci...
Na výtvarném
salonu v r. 1864 vzbudily senzaci a přilákaly nesčetné davy dva Meissonierovy rozměrné
obrazy:
zobrazení jednoho vítězství = Napoleon III. v bitvě u Solferina a zobrazení jedné porážky = 1814. Byla to jeho první velká
"lidnatá" plátna, až dosud byl znám jen jako žánrový malíř,
znázorňující scénky z každodenního
života. O historii dosud nezavadil, výjimkou byl jen obraz inspirovaný událostmi
revolučního r. 1848, jichž se sám zúčastnil (jako dělostřelec u oddílu Národní
gardy, bránícího pařížskou radnici), a na němž na rozdíl od známého
exaltovaného obrazu E. Delacroixe Svoboda
vede lid na barikády znázornil tragédii pouličních bojů bez jakékoli
idealizace a patosu = Barikáda v ulici
Mortellerie:
Až o 15 let později se tedy Meissonier odhodlal pustit se do tématu, jímž byl už dlouho přímo posedlý - tato posedlost je pro pochopení díla stěžejní. Meissonier byl znám jako fanatik přesnosti a usilovný dříč, který potřeboval poznat prostředí, prožít scénu a seznámit i se s nejmenšími detaily, než se pustil do malování. Podobně jako historikové si napřed shromažďoval hojnou dokumentaci, navíc navštěvoval starožitníky a vetešníky, od nichž si odnášel např. součásti oblečení pro své postavy z dob Ludvíka XIII. nebo Ludvíka XV. Doma si zřídil jakési soukromé muzeum šatstva, včetně různých doplňků a předmětů i celého zbrojního arzenálu. Všechny tyto malebné předměty mu také pomáhaly vnořit se do psychologie postav z minulých dob a do jejich reality.
Až o 15 let později se tedy Meissonier odhodlal pustit se do tématu, jímž byl už dlouho přímo posedlý - tato posedlost je pro pochopení díla stěžejní. Meissonier byl znám jako fanatik přesnosti a usilovný dříč, který potřeboval poznat prostředí, prožít scénu a seznámit i se s nejmenšími detaily, než se pustil do malování. Podobně jako historikové si napřed shromažďoval hojnou dokumentaci, navíc navštěvoval starožitníky a vetešníky, od nichž si odnášel např. součásti oblečení pro své postavy z dob Ludvíka XIII. nebo Ludvíka XV. Doma si zřídil jakési soukromé muzeum šatstva, včetně různých doplňků a předmětů i celého zbrojního arzenálu. Všechny tyto malebné předměty mu také pomáhaly vnořit se do psychologie postav z minulých dob a do jejich reality.
Meissonier se tedy v tomto duchu odvážil
uchopit napoleonské téma, až když měl také možnost poznat skutečné bojiště.
Napoleon III. mu dovolil, aby v r. 1859 táhl s armádou do Itálie, a tato
zkušenost změnila Meissoniera z žánrového malíře v malíře bitev a dovolila mu
začít se konečně věnovat vysněnému tématu. Začal si skicovat Napoleona a už
pomýšlel na celý cyklus věnovaný napoleonským válkám - každý obraz měl být
věnován určitému roku a události s ním spojené:
1796 - Meissonier zvolil ráno před
bitvou u Castiglione jako začátek epopeje a Napoleonovy slávy
1807 -
dosažení vrcholu slávy a zároveň láska vojáků k panovníkovi a veliteli, jemuž
důvěřují a pro něhož jsou ochotni zemřít = ovace vojska Napoleonovi
1810
- Erfurt. Meissonier se inspiroval sdělením, že při kongresu ohlašoval příchod
každého panovníka herold s výčtem všech jeho titulů, kdežto Napoleona ohlásil
pouze pyšně stručným "Císař!" - celá Evropa okamžitě věděla, o koho
jde a nic víc nebylo třeba!
1814
- poslední boj
1815
- pád: Napoleon měl sedět na zadní palubě Bellerophonu a vážit rozměr svého
pádu, za ním měly postávat anglické stráže.
Z celého zamýšleného
cyklu dokončil Meissonier nakonec pouze dva obrazy: "1807" známý též
jako "Friedland", což je veleznámý pohled na eskadrony kyrysníků
projíždějících s jásotem kolem císaře, který sedí na koni opodál na vyvýšenině
a zdraví je kloboukem, a právě "1814".
Ke Castiglione stačil zrealizovat pouze olejovou skicu, Erfurt a 1815 ani
nezačal črtat.
Další známé Meissonierovy obrazy =
"1805" aneb "Kyrysníci před útokem" zobrazující
do dáli se táhnoucí řady nehybně stojících kyrysníků čekajících na povel, a "1806" = "Jena" s
Napoleonem opět na koni na vyvýšenině před štábem a nehnutě sledujícím bitvu,
do tohoto plánovaného cyklu nepatří.
Načatý cyklus přesto
ovlivnil Napoleonovo zasazení do středu výjevu z francouzského tažení. Císař
jede v čele zástupu, v typické póze s rukou zastrčenou do redingotu (ve
skutečnosti žádný redingot - ten je vypasovaný, nýbrž klasický široký vojenský
plášť). Jeho kůň kráčí nejistě, jaksi mezi regulérním krokem a mimochodem (což nám
dnes není ani zdaleka zjevné, ovšem v Meissonierově době rozuměl koním kdekdo a
poznal to...). Tato nejistá chůze svědčí o únavě zvířete a možná i symbolizuje
rozpoložení okolních postav. Meissonier ostatně později přiznal, že tehdy ještě
ani pořádně neuměl malovat koně v rychlém pohybu. Kromě toho možná podlehl malířské
tradici přidělující Napoleonovi výhradně bílé koně, kdežto ve skutečnosti měl Napoleon
ve svých stájích bílých koní jen mizivý počet.
Pod nohama má nerovnou rozblácenou půdu s
rozdupaným špinavým sněhem, rozrytou koly dělostřelectva i kopyty koní. Ke
ztěžklé půdě se přidává i nízké šedé nebe a déšť se sněhem (který je vidět
pouze při blízkém pohledu resp. velkém zvětšení - snad i na následujících
detailech). Válka je zde zobrazena bez jakéhokoli hrdinství či vzruchu bitev,
jen jako nesnadný pochod. Celý výjev je tak prosáklý pochmurností a také jistým
nádechem neskutečnosti či přízračnosti - pokud bychom se totiž ocitli jako
přímí pozorovatelé táhnoucího vojska, určitě bychom nezaslechli takřka žádný
zvuk - bahno se sněhem by stoprocentně ztlumilo kroky mužů i koní. Toto ticho
spolu s pustou a nevlídnou krajinou už signalizuje osudový pád, ač vojsko ještě
pochoduje v naději na vítězství, ovšem již zcela nepravděpodobné. Spisovatel
Th. Gautier vyzdvihl "tragickou velikost" obrazu: "Žádná
okázalost, žádná teatrální kompozice, žádné obvyklé pomůcky na efekt - čistá a
prostá pravda, (...) próza, která se zhuštěností, zřetelností a přesností mění
v poezii".
Meissonier se před zahájením práce usilovně
připravoval, shromažďoval studie a memoáry, vyptával se rovněž dosud žijících
pamětníků - nejen generálů (maršála Gouviona Saint-Cyr), ale i různých
sloužících, štolbů apod., kteří ho mohli poučit o zvycích a zálibách jeho
postav. Na základě mozaiky různých nepodstatných faktů a příhod tak mohl vnést
do obrazu pravdivé detaily. Dozvěděl se například, že Napoleon si zásadně
navlékal jen jednu rukavici, což je poznat na zastrčené ruce, která vybouluje
plášť jen mírně. Při návštěvě u maršála Regnaulta de Saint-Jean d’Angely
spatřil opotřebovaný jezdecký bičík visící na zdi - byl to jeden z císařových
bičíků, jímž si Napoleon v gestu podráždění či netrpělivosti šlehal o botu.
Meissonier proto bičík včlenil do obrazu jako znázornění Napoleonovy skryté zlosti
a bezmocnosti před invazí, které protiřečí zjevné rozhodností zračící se v
obličeji - pohled ještě sní o vítězství, zatímco ponurá krajina již naznačuje
neodvratnost porážky.
Zcela realistické jsou i další předměty
na obraze Meissonier si například objednal repliku skutečného postroje
císařových koní, obrátil se na tehdejší Muzeum panovníků s žádostí o zapůjčení
císařova šedého pláště a když byl odmítnut, nechal si rovněž zhotovit repliku.
Když zjistil, že jeho model má příliš dlouhé nohy, oblékl si plášť sám a
maloval sám sebe před zrcadlem (možná proto hledí Napoleon úkosem) v sedle,
které si půjčil od prince Napoleon-Jeroma. Kritik Ph. Burty tehdy navštívil
Meissoniera v jeho ateliéru v Poissy: "Vešel jsem do dosti prostorného
ateliéru plného nejrůznějších skic a voskových sošek koní na stolcích. Spatřil
jsem Meissoniera sedícího v plném slunečním světle na dřevěné koze imitující
koně, v těžkých jezdeckých botách, v uniformě granátníka císařské gardy s
bílými kašmírovými kalhotami a vyznamenáními na hrudi, přes niž měl přehozený
šedý redingot."
Meissonier také pro realistické
zobrazení krajiny čekal na sníh, což dokončení obrazu o rok zpozdilo. Když sníh
konečně napadl, Meissonier nahnal služebnictvo, aby rozdupalo zahradu u domu, a
maloval terén z výšky na koni (resp. opět na dřevěné koze?), div mu neomrzly
nohy...
Pokud jde o situování a datování celého výjevu,
zůstává naopak zcela neurčité, což je u takového fanatika přesnosti a detailu
neobvyklé. Můžeme jen hádat, odkud a kam vojsko táhne či kde je nepřítel,
zjevné je pouze to, že armáda ustupuje po porážce a kráčí vstříc další, a že
celé tažení směřuje ke strmému pádu ze slávy: předtucha pádu je naznačena i
svažitostí terénu, jímž Napoleon v čele proudu vojska postupuje, a také posunutí zpustošeného
terénu do popředí v detailním záběru. Meissonier zkrátka položil důraz na
atmosféru, nikoli na akci, jejíž konkretizování je tedy koneckonců nepodstatné.
Byl ostatně odpůrcem memorování historie jako pouhé řady faktů a dat. Za zmínku
také stojí, že ač se tehdy prosazoval jako malíř bitev, odmítal zobrazovat
vlastní krvavé bitevní scény, čímž se vlastně realista vyhýbal realitě...
Meissonier však výjev "1814" přece jen trochu upřesnil: podle něho mělo jít o
ústup po prohrané bitvě u Laonu k Soissons 9.-10.3.1814.
Napoleon je zde svým způsobem
idealizován jako symbol tvrdošíjného odporu celého národa (což ovšem zdaleka
neodpovídalo pravdě). Proto se drží zpříma, koně vede, neúnavný, držením připomíná
jezdecké sochy. Jeho osamělost v tomto postoji je podtržena odstupem od jeho
štábu, na jehož příslušníky naopak dopadá beznaděj a pasivně se poddávají
pohybům koní. Tváře identifikovatelných členů suity odrážejí kromě společné
únavy a vědomí blížícího se konce režimu individuální úvahy a nejednotné postoje
k velikánovi dějin. Nikdo z nich už nevěří v císařovu nepřemožitelnost a
následují ho jako jakýsi unavený pohřební průvod, přičemž každý prožívá
bezvýchodnou situaci po svém a tím současně symbolizuje i různé postoje Francouzů
k událostem, sahající od oddanosti po odevzdanost. Chybí zde jen nějaký symbol
opozice, která v civilním sektoru otevřeně vystupovala, ale která se v
inkriminovaných týdnech v armádě ještě nevyskytla. Meissonier zároveň promítl
do výrazů těchto vybraných postav jejich pozdější osudy, které zde netřeba
rozepisovat: všichni zasáhli do událostí r. 1815 a evokují zde tudíž i
Waterloo, čímž ještě podtrhují atmosféru konečné porážky:
V závěsu za Napoleonem jede Ney, drží
se v sedle zpříma, hledí vstříc událostem s jistým nadhledem a čelí nepřízni
okolností se svou obvyklou odvahou, téměř zvesela. Meissonier se jednou ve
vlaku potkal s důstojníkem zdravotní služby, který pod Neyem sloužil u Lipska,
a dozvěděl se od něho, že Ney si nikdy nenavlékal rukávy pláště. Čehož využil k
oživení postavy. Ney tímto sebejistým držením těla a ležérností oblečení
symbolizuje jakousi nekritickou věrnost a určité chvastounství. Pokud ovšem lze
věřit výše uvedenému Meissonierovu údaji, kde se výjev odehrává, tj. na ústupu
od Laonu k Soissons, není jisto, zda měl Ney takto na obraze figurovat? - u
Laonu velel zadnímu voji a ustoupil až půl dne po hlavních silách, logičtěji by
měl být u svých jednotek... Vedle Neye
jede Berthier, v postoji a s výrazem o poznání skleslejším, jako obraz věrnosti
již trýzněné vědomím bezvýchodné situace. Kromě toho mu bylo už 61 let - jeho
šediny jsou také zřetelně vidět, a v lednu 1814 byl raněn úderem kopí do hlavy.
Třetí v řadě je Napoleonův pobočník generál hrabě de Flahaut, 29-letý elegán.
jehož předpisově zapnutá uniforma a rovně nasazený klobouk kontrastují s
Neyovým nedbalým ustrojením. Také se netváří nadšeně, ale přesto zde ztělesňuje
rytířskou věrnost (usiloval o nastolení Napoleona II. a pak bojoval až do
července 1815). Za Neyem jede zadumaný generál Drouot jako zosobnění vyrovnané
skromnosti a neokázalé věrnosti - bojoval ve všech bitvách francouzského
tažení, následoval Napoleona na Elbu a velel gardě u Waterloo... Důstojník,
který jede za Flahautem, by mohl být další Napoleonův pobočník plukovník
Gourgaud, ač ho Meissonier výslovně nezmínil. Pokud by tomu tak bylo, je zde v
jeho osobě evokována přímo Svatá Helena jako završení tragického "pádu
orla". Generál vedle Drouota, usínající únavou v sedle, již nepředstavuje
nikoho konkrétního, nýbrž odraz všeobecného vyčerpání a skleslosti důstojnického
sboru.
Perspektiva porážky tak u
Meissoniera ještě vyzdvihuje Napoleonovu postavu - císař zde jako už na
několika obrazech před Meissonierem jede v prostém plášti a klobouku,
odlišujících se od prýmkovaných uniforem jeho doprovodu, neboť skutečná
velikost a výjimečnost člověka nepotřebuje žádných vnějších atributů. A
jestliže zde Napoleon je pevný a odhodlaný, zatímco jeho bezprostřední suita (i
další velitelé) je ve svých postojích nejednotná, kolísá a ochabuje, tak řadoví
vojáci na pravé straně obrazu jsou stejně odhodlaní jako jejich císař.
Pochodují ve vyrovnaných řadách s tambory a důstojníky v čele a hledí zjevně
přímo před sebe.
Tato jednolitá řada vojáků, pochodujících se stoickým hrdinstvím po zpustošené a neúrodné zemi, evokující hrůzu invaze, není ve skutečnosti nikterak upozaděna, nýbrž divákova pozornost se na ni přenese vzápětí po shlédnutí Napoleona a štábu. Je totiž Meissonierovi symbolem jednoty národa - dlouhý zástup ztrácející se na obzoru a odmítající podlehnout. Váhající jsou pouze ti, kdož byli donedávna zahrnovaní poctami a bohatstvím, zatímco bezejmenní řadoví vojáci ztělesňují bezvýhradnou a nezištnou věrnost. Tato vize přebírá napoleonskou propagandu, ale zde navíc odráží semknutí takřka celého národa (vedeného navíc velkým mužem) v naléhavé potřebě vzdoru proti invazi.
Tato jednolitá řada vojáků, pochodujících se stoickým hrdinstvím po zpustošené a neúrodné zemi, evokující hrůzu invaze, není ve skutečnosti nikterak upozaděna, nýbrž divákova pozornost se na ni přenese vzápětí po shlédnutí Napoleona a štábu. Je totiž Meissonierovi symbolem jednoty národa - dlouhý zástup ztrácející se na obzoru a odmítající podlehnout. Váhající jsou pouze ti, kdož byli donedávna zahrnovaní poctami a bohatstvím, zatímco bezejmenní řadoví vojáci ztělesňují bezvýhradnou a nezištnou věrnost. Tato vize přebírá napoleonskou propagandu, ale zde navíc odráží semknutí takřka celého národa (vedeného navíc velkým mužem) v naléhavé potřebě vzdoru proti invazi.
Abych to zkrátil: Meissonierův obraz má proto pro
Francouze bezprostředně a jednoznačně vlastenecký rozměr, který pro nás
venkoncem nemá. Tento rozměr vystoupil navíc i později, kdykoli Francii
postihly další válečné konflikty, tzn. prohraná válka 1870-1871 a 1. světová
válka, které se mimo jiné odehrávaly opět hlavně na území, na němž probíhalo
tažení 1814. Odhodlání zračící se v tváři Napoleona vzdorujícího Blücherovi tak
nabylo širšího významu a přineslo Napoleonovi novou posmrtnou popularitu,
nikoli náhodou. Meissonierovo plátno vyjádřilo ideál obětavosti národa - národní
soudržnost a síla se objeví hlavně v okamžiku zhroucení, ve společném fyzickém
i morálním utrpení, jak napsal E. Renan: "V památce národa jsou období
zármutku cennější než období triumfu, neboť ukládají povinnosti a velí ke
společnému odhodlání a úsilí.".
Žádné komentáře:
Okomentovat