sobota 5. listopadu 2011

RICHARD CATON WOODVILLE, KRESLÍŘ MNOHA VÁLEK


Hic transit gloria mundi, tak pomíjí světská sláva, říkali už staří Římané, a jméno Richarda Catona Woodvilla (1856–1927) toto moudro dokonale dokládá, alespoň všude mimo oblast anglosaského světa, kde jej s největší pravděpodobností znají jen historikové umění 19. století a ti, kteří se zabývají vojenskou historií. Přesto byl tento anglický ilustrátor a malíř nesmírně známý a mnozí jej v té době pokládali za nejvyhledávanějšího i nejlepšího kreslíře bitevních scén. Skrývala se v tom jistá dobová podmíněnost, fotografie ležela dosud v plenkách, sotva překonala prvotní stadium daguerrotypie, deskové aparáty byly schopné zachytit nanejvýš statické scény či nehybně pózující osoby a akční scény tak musela nahradit kresba nejen pro knihy, ale zejména pro magazíny a týdeníky. Právě zde Woodville dorostl do velikosti a jím ztvárněné představy heroických okamžiků, vypjatých bojových scén, chvil triumfů, tragédií i konců, přenášely čtenáře do dějů minulých i těch, o nichž se s napětím mluvilo i psalo. Kresby tohoto muže se objevovaly v týdeníku  Illustrated London News (zanikl jako měsíčník až roku 1971), viktoriánském literárním Cornhill 
The Charge of the Light Brigade
 Magazine, prestižním povídkovém měsíčníku Strand Magazine (kde vycházel na pokračování Pes Baskervillský Arthura Conana Doyla a v němž publikovali např. Rudyard Kipling. Dortohy L. Sayersová, Georges Simenon, Edgar Wallace, P. G. Wodehouse , či dokonce i Winston Churchill), nebo na ilustrace bohatý společensko-zábavný Tatler, jehož kořeny sahaly až do roku 1709…
            Leč vraťme se k autorovi. U Richarda Catona Woodvilla bychom měli psát „mladší“, neboť jeho otec se jmenoval stejně a byl rovněž malířem, který získal jisté jméno v USA. Syn studoval malířství v Düsseldorfu, pokračoval v Rusku a učil se i v Paříži u Jeana-Léona Gérôma, romantika, na kterého v této „rubrice“ určitě 
Relief of the Light Brigade
časem dojde. Vlastní kariéru začal jako válečný kreslíř pro už zmíněný Illustrated London News a jeho první válečnou zkušenost se stala rusko-turecká válka 1877–1878 (ano, ta, o kterou jde v Tureckém gambitu, o němž jsem psal předminule). Roku 1882 odejel do anglo-egyptské války, kde se potkal s jiným velkým malířem bitev a svým přítelem Alphonse Neuvillem. To už byl proslulý, měl za sebou několik výstav a jeho akvarely i kresby pro tisk hltaly tisíce lidí. Z druhé afgánské války vytěžil Woodville plátna Kandahar, a Maiwand: Záchrana děl, scény, které imperiálním Britům nesmírně lahodily, a jeho cesta po bojištích pokračovala. Byl v zulské 
Maiwand: Záchrana děl
válce (1879), v první i druhé búrské válce, kreslil scény z rusko-japonské války a začal se věnovat i konfliktům, které patřily do historie jak dosti nedávné, tak i staré. Prostor mu k tomu daly Illustrated London News, pro něž ilustroval jimi vydávané British Battles of history. Z ponorů do historie pak vznikla plátna The Charge of the Light Brigade s tragicky slavnou scénou útoku u Balaklavy v krymské válce, či Útok 21. kopinického u Omdurmanu z války v Súdánu. Pak přišla 1. světová válka a Woodville opět ilustroval válečné zpravodajství, přičemž vytvořil další tři plátna, vystavená a oceněná Royal Academy. Originály jeho kreseb, akvarelů a plátna jsou v londýnské Tate Britain, liverpoolské Walker Art Gallery, novozélandském National Army Museum, madridském Palacio Real a mnoha dalších…
Búrská válka



Rusko-japonská válka
První Victoria Cross v evropské válce (kpt. Grefell, 9. kopinický, Audregnies, Belgie 24. 8. 1914)
Beaumont Hamel
Že se Richard Coton Woodville nevyhnul ani napoleonským válkám, to dokládají jeho kvarely a kresby, které jsem si nechal ke konci jako překvapení a dodávám, že řadu dalších naleznete v ilustracích v mých dvousvazkových dějinách Poloostrovní války (Napoleona invaze, Napoleonova prohra)…
Bitva u Vimeira
Dobytí Badajozu
Talavera
 Krom toho zde máte několik skutečných a velmi málo známých lahůdek:
Šedí Skotové a Life Guards u Waterloo
Returning orderly
Napoleon u Slavkova a Ney v polském tažení 1807
Napoleon jedoucí na ostrov Lobau a útok gardových švališerů-kopiníků u Lipska
A pokud budete chtít o tomto muži vědět víc, začněte prolinkem v nadpisu.
 

2 komentáře:

Theodor řekl(a)...

Příspěvky blogu se štítkem „art“ patří k těm nejpozoruhodnějším a pro mne také nejpoučnějším. Tento není výjimkou, nýbrž toho dokladem. Děkuji.

Za nejzdařilejší obraz, doposud tu uvedený, pokládám ten, který byl autorem blogu použit i na PF 2011 – Detaillův „Chevauxlegers-lanciers“ (Mimochodem, je to skutečný název toho plátna?), viz též „Příspěvek kuřácký“ (22.10.2010).
TG

Jiří Kovařík řekl(a)...

Od Vás mě pochvala těší několikanásobně...! Jak je to s původném názvem, je sporné, našel jsem "Officier du 1er chevau-légers polonais de la Garde impériale" a stejně tak, že jde o portrét de Bracka (jediné uhlové autentické kresbě-portrétu, již znám, to odpovídá) v uniformě mladé gardy 2. švališerského kopinického, což by mohlo až na detail czapky být...(takto jsme ho dal do Waterloo). Originál je v Invalidovně pod inv. č. 01147.