a pěkně srovnali pár stovek metrů blíž k Seine na minináměstíčku Place Henri Galli na rohu Boulevard Henri IV. a Quai Henri IV., kde deska hlásá, oč jde... Když uplynula od pádu Bastily zhruba dvě desetiletí, začal poměrně nedávno korunovaný císař Francouzů uvažovat, co na místě bývalé pevnosti zbudovat, a dospěl k velmi paradoxnímu řešení, které nicméně stále má své paralely a následovníky (viz nahrazení Stalina na pražské Letné kyvadlem...). A tady se dostáváme k Michalovu příspěvku:
SLON SEM, SLON TAM...
Michal Šťovíček
V souvislosti s probíhající diskuzí o pomnících jsem považoval za aktuální vmísit se s příspěvkem o jednom bezpochyby dosti kuriózním pomníku. Redakce webového periodika La France pittoresque (Malebná Francie) jej loni vyštrachala v archivech z r. 1904. Ale úvodem něco neválečného z Prahy - pochopíte proč:
Asi málokdo už ví či pamatuje, že v Praze stával restaurační pavilon v podobě obrovského železobetonového slona, vytvořeného akademickým sochařem Karlem Novákem, Myslbekovým žákem. Byl zvláštní - v jeho útrobách se jedlo, pilo, tančilo a zpívalo. Tento slon s restaurační místností v trupu byl postaven pro reklamní účely Pražského měšťanského pivovaru na výstavě obchodní a živnostenské komory v roce 1908 na pražském výstavišti. Nesl na hřbetě ještě tři velké pivní sudy se symbolickým patronem pivovarníků, sedícím na nejvyšším z nich. Po skončení výstavy jej koupil sedlecký hostinský Šenk od měšťanského pivovaru a nechal jej přestěhovat do své výletní restaurace v Sedlci (dnes Praha 6). Brzy se slon stal atrakcí všech cestujících projíždějících vlakem, zejména děti jej nedočkavě vyhlížely z oken vagónů. Když se začal rozpadat, zaráželo to všechny cestující včetně cizinců přijíždějících do Prahy, neboť nemohli pochopit, jak je možné nechat takovou raritu zpustnout. V padesátých letech byl slon již v dezolátním stavu, zadek probourán, do vzduchu vyčnívaly již jen ohnuté železné nosníky. Podle údajů pana Pivoňky přispěli k devastaci na konci druhé světové války Vlasovci, když slona ostřelovali z oken hostince. Poškodili nejen zadek, ale i břicho. Tehdejší hostinský Pivoňka nechal po válce břicho opravit, avšak na nákladnější a obtížnější obnovu zadní části již nedošlo, neboť mezitím zemřel pracovník provádějící opravy. Marně žádal pan Pivoňka představitele obce, aby byl slon zachován. V r. 1969 bylo rozhodnuto o jeho likvidaci. V témže roce zemřel i sám hostinský Pivoňka a trosky slona byly odstraněny v r. 1974.
A teď k tomu francouzskému slonovi, o němž se v r. 1904 psalo zhruba toto:
„Ihned poté, co naši otcové dobyli Bastilu, jali se pomýšlet na vztyčení pomníku na místě bývalé pevnosti. Závažnější události však záhy odsunuly plány na pomník do pozadí a znovu se jich chopil až Napoleon. Právě na místě Bastily hodlal zprvu vztyčit Vítězný oblouk Velké armády. Institut mu však úmysl rozmluvil. Napoleon psal 9. května 1806 ze Saint-Cloud tehdejšímu ministrovi vnitra: „ Pane Champagny, po všech nesnázích s plány na umístění Vítězného oblouku na místě Bastily souhlasím s jeho umístěním u brány Chaillot na Etoile s tím, že Vítězný oblouk na místě Bastily bude nahrazen vzhlednou kašnou podobnou té, která se začne budovat na náměstí Svornosti (Concorde).“
Císařův úmysl konkretizoval dekret z 9. února 1810: „Na místě Bastily bude vztyčena kašna v podobě bronzového slona ulitého z děl ukořistěných vzbouřeným Španělům; slon bude na hřbetě opatřen věží kdysi používaných tvarů; ze slonova chobotu bude tryskat voda. Vše bude probíhat tak, aby tento slon byl dokončen a odhalen veřejnosti nejpozději 2. prosince 1811.“ Zdá se, že Napoleonovi nebyl znám projekt p. Ribarta z r. 1758 na pavilon v podobě triumfálního slona ke slávě krále (Ludvíka XV.)...
Tak nějak měl vypadat slon na náměstí Bastily |
Pohled do sloního břícha... |
Názory Institutu na tento nový projekt se různily. Denon jej schvaloval, Fontaine jej zavrhoval. Práce však přesto začaly v r. 1806 pod vedením architekta Cellériera, jehož v r. 1808 vystřídal Alavoine, který si přizval sochaře Pierre-Charlese Bridana a nechal mu zhotovit sádrový model slona v délce 50 stop a výšce 45 stop. Dekret z 24. února 1811 nařizoval použít na pomník bronz z děl ukořistěných u Friedlandu. Chystané odlévání však zarazila Restaurace.
Slon jakožto symbol císařství byl ihned zavržen. Ministr vnitra nařídil 4. července 1815 zastavit práce a uložil Bridanovi, aby předložil jiné plány na zkrášlení náměstí přejmenovaného mezitím na Saint-Antoine. Bridan navrhl několik témat z antických bájí a „Jeho Veličenstvo Ludvíka XVIII. na trůně, udílejícího věnce a odměny vědám, průmyslu a obchodu“.
Celkem bylo předloženo a vzápětí zamítnuto na čtyřicet návrhů a ministr vnitra posléze 7. prosince 1825 přenechal realizaci kašny městu Paříž.
Prefekt departementu Seine de Chabrol „dar“ přijal, neboť měl již představu kašny v podobě alegorické sochy Paříže, obklopené šesti řekami a šesti koráby. Omezený rozpočet a červencová revoluce však vše opět odsunuly do pozadí. Zákon z 20. března 1833 posléze nařídil vztyčit na náměstí Bastily sloup, který tam od r. 1840 stojí dodnes.
Sádrový model slona však nadále stál od r. 1814 na místě dnešní budovy Opéra-Bastille a čekal na rozhodnutí o svém osudu.
Victor Hugo do jeho útrob umístil jednu ze scén svých Bídníků. Stavbu obdivovali všichni venkovští návštěvníci Paříže, avšak obyvatelé v jejím sousedství si stěžovali, že slouží za útulek zlodějům a jiné spodině. Přesto stála na svém místě tak dlouho, neboť úmysl o jejím definitivním zbudování nebyl nikdy definitivně opuštěn, jednalo se jen o její umístění jinde - padaly návrhy na esplanádu Invalidovny, na vršek Vítězného oblouku atd. Prefekt proto zřídil funkci hlídače slona, jíž byl pověřen občan Levasseur. Pobíral 800 franků ročně a po revoluci r. 1830 se obrátil na prefekta o uznání svých revolučních zásluh a o penzi. Neobdržel odpověď, zůstal však v úřadě až do 19. června 1846. Tehdy prefekt nařídil demolici slona, který již hrozil zřícením a sloužil jen za útulek krysám ze Svatomartinského kanálu. V září 1846 již po slonovi nebylo ani stopy.
6 komentářů:
No tak ono to množství komentářů zas tolik překvapivé není vzhledem k tomu, že se věci hned zkraje chopili dva zdatní diskutéři a jeden šťoural se k nim posléze, když už vše utichlo, ještě přidal. Jmenovat netřeba, každý si to může najít. Jakmile počet příspěvků dosáhne určité „kritické meze“, těžko jej pak předhánět. Koneckonců z hlediska založení dnešní civilizace jde o událost jejího povstání, takřka mythickou – znamení zrodu, není tedy divu, že zaujme a točí se kolem ní spousta fundamentálních idejí a představ; šťouchnout do ní, vyvolá vždy otřesy.
Slon je skvělý nápad a díky panu MiŠ za článek o obou, pražském i pařížském! To zaujetí Císaře tlustokožcem (i kašnami) patrně nepramení jen z mámení Orientu, natož ze setkání s tak obyčejnou věcí jako hodiny, byť Fridricha Viléma (motiv slona byl v té době, tuším, docela oblíbenou ozdobou sloupkových časoměrů). Hledal bych v tom jednak odkaz ke Karlu Velikému, který byl neméně nadšen tímto darem bagdádského chalífy Háruna al-Rašída a zamýšlel si jej vložit do erbu, jednak obdiv k dalšímu z věhlasných dobyvatelů – Hannibalovi. Dokonce zvažoval, zda dát císařství do znaku orlici, lva či právě slona. Řekl bych, že Napoleonova obrazotvornost byla vůbec značně ovlivněna jeho ranou, mladickou četbou.
TG
PS: Když tu padla zmínka o těch nejkomentovanějších článcích, napadlo mne podívat se na stav žebříčku a všimnul jsem si, že se v něm dva tituly 2x opakují. Stav k 1. červenci 2011 byl následující a ani ten aktuální patrně pořadím nezamíchal:
Stav 10 NEJ k 1.7.2011
(1) Dobytí Bastily (13.7.2010)
... 58 komentářů
(2) Kdyby bylo... aneb otázky do pranice (9.3.2011)
... 46 komentářů
(3) Václav Klaus a 100 000 uražených (11.3.2011)
... 33 komentářů
(4) Napoleon a jeho lásky (30.11.2010)
... 31 komentářů
(5) Kým je pro vás Napoleon? (potřetí) (30.1.2011)
... 30 komentářů
(6) Bída učebnic dějepisu (9.2.2011)
... 29 komentářů
(7) Boj o knihu, kterou… (11.6.2011)
... 29 komentářů
(8) Kniha, která mě přivedla k Nap. (20.5.2010)
... 27 komentářů
(9) Napoleon Abela Ganceho (7.4.2011)
... 27 komentářů
(10) Války ve Vendée (1) (18.4.2011)
... 27 komentářů
Možná jsem byl nepozorný při sestavování žebříčku, ale opakování má logiku, je-li něco víckrát (2x29, 3x 27), pak nemohu dát pořadí např... 7,8,9, prostě se ddělí o místo
Jenže já mluvil o něčem jiném: "dva tituly se dvakrát opakují". Když letmo hodíte očkem po tom levém sloupci, snadno to zjistíte. Řeč nebyla o dělení se o místo: Pořadí 1-2-3-4-5-6-6-6(nově: Nejkrásnější a nejošklivější pomník, 23.6.2011, 29 komentářů)-7-7-7(po 27 komentářích) by nijak nevadilo.
Aha..., sorry..., raději jsme to vrátil k 1/7/2011... dík
No, tedy ... učebnice jsou sice již jen jednou bědné, ale Napoleon zůstává dvakrát zaláskovaný. ... Nechme to už raději tak, ať se tento článek nedostane také do 10NEJ. :-)
Okomentovat