Michal ŠŤOVÍČEK
O Velké armádě a jejích jednotlivých složkách bylo do
sebemenších detailů napsáno mnohé. Vesměs však zůstala opominuta vojenská
odbornost, bez níž se odjakživa válčit nedá, ale která věčně zůstává v pozadí,
jelikož její příslušníci jsou ve zprávách z bojišť zmiňováni, natož
vyzdvihováni jen zcela výjimečně : spojařina.
Spojení/spojařinu ve vojenství lze definovat např. jako
přenos informací (= včetně rozkazů) pomocí spojovacích prostředků mezi dvěma i více místy
velení, zajišťovaný zvláštními signálními, spojovacími a jinými jednotkami.
Probíhá přesně stanovenými způsoby, jež jsou dány charakterem činnosti vojska,
na strategické, taktické a logistické úrovni. Z tohoto pohledu jde o integrální
součást boje resp. válčení a starý vojenský axiom v nadpisu její
důležitost dokonale vystihuje, jako vysloužilý poddůstojník radistů o ní ostatně
něco málo vím z vlastní zkušenosti J (jen jsme k tomu
axiomu dodávali „a bez piva není spojení“...). Velení může být i bez spojení, ale potom
není k ničemu, protože rozkazy a nařízení se nedostanou včas k vykonavatelům,
či nanejvýš jen tam, kam velitel dokřikne.
Samozřejmě, v armádách napoleonské doby se ještě o samostatném
spojovacím vojsku nedá mluvit. Uniformované samostatné, stálé a odborně cvičené
spojovací jednotky (s vlastními rozlišovacími emblémy/odznaky) ve všech
armádách a na všech stupních velení se začaly formovat až ve 2. pol. 19.
století, s rozšířením telefonu a elektronické bezdrátové telegrafie. Možná tedy
neuškodí krátký úvod do probematiky a malá rekapitulace komunikačních a spojovacích
prostředků, způsobů spojení v armádě a mezi armádou a zázemím, jakož i
prapředků dnešních spojařů, s jejichž pomocí Napoleon velel a řídil armádu i
stát. Místy předčil své protivníky i na tomto poli, na němž ovšem podobně jako
ve výzbroji nic převratného nevynalezl, jen důmyslněji a efektivněji využíval
možností, které skýtala doba.
A. Komunikace v
civilním sektoru a mezi armádou a zázemím
1. Pošta
I když Napoleon sám svou korespondenci běžné poště
nesvěřoval, jeho rozkazy a instrukce se jejím prostřednictvím předávaly dál a byly
na ni odkázány statisíce jeho vojáků a miliony jeho poddaných, takže pro
názorný přehled si dovolím začít obšírněji právě poštou - alespoň jako součástí
dobového koloritu:
Za Revoluce prošla pošta zásadní proměnou. Od 17. století si
ji monopolně přivlastnil stát a vlastní provozování poštovnictví pronajímal
skupině finančníků, kteří královské pokladně odváděli pevně stanovené nájemné
podle smlouvy uzavírané vždy na pět let. Tito generální nájemci pošt, stejně
jako nájemci solné daně a jiných důchodů, na poštovním podnikání značně
bohatli. Tyto koncese byly zrušeny až v květnu 1793 a provizorně nahrazeny
správou pošt, později přeorganizovanou na Generální ředitelství ministerstva
financí, v jehož gesci pošta zůstala dalších 100 let - byla totiž považována za
jeden ze zdrojů státních příjmů.
Tehdejší platná právní úprava poštovnictví byla vydána již
r. 1792 jako Všeobecné nařízení o poštovní službě (Instruction
générale sur le service des Postes), sestavené bývalým pověřencem pro nájem
poštovního podnikání a nově vrchním tajemníkem ministerstva Legrandem, který
zůstal v této funkci až do r. 1816. Právě on pak řídil poštu spolu s Lavalettem
(o němž viz dále). Monopol přepravy dopisů byl zaveden konzulským výnosem v
červnu 1801 a v květnu 1802 byl vydán nový sazebník listovní pošty. Byly tak
položeny pevné právní základy správy pošt, v níž pracoval kvalifikovaný a
schopný personál, používající osvědčené metody a postupy. Státní pošta se tehdy
dělila na dva základní sektory - správy: listovní poštu (poste aux lettres) a jízdní poštu (poste aux chevaux nebo service
des relais).
1.1. Listovní pošta
Jednalo
se o hromadnou přepravu a rozvážku+roznášku dopisů, v objemu pochopitelně
nesrovnatelném s dneškem. Za celý r. 1789 rozvezla pošta ve Francii asi 30 milionů dopisů, v r. 1821 již 45 milionů. Tomu
odpovídalo i zvýšení počtu poštovních poboček: r. 1791 = 1284, r. 1815 = 1630,
přičemž počet zaměstnanců v nich byl prakticky stejný, tj. jedna pobočka =
jeden zřízenec, až v r. 1815 vzrostl počet poštovních úředníků v terénu na 3588.
Dopisy se sice psaly častěji než v minulých dobách, ale zdaleka ještě nebyly rozšířeny ve všech vrstvách obyvatelstva. Dopisy si mohli dovolit dostávat jen zámožní lidé, jelikož tenkrát běžně platil vnitrostátní poštovné adresát, nikoli odesílatel. Obyčejný dopis = max. 7 gramů tak stál adresáta:
Dopisy se sice psaly častěji než v minulých dobách, ale zdaleka ještě nebyly rozšířeny ve všech vrstvách obyvatelstva. Dopisy si mohli dovolit dostávat jen zámožní lidé, jelikož tenkrát běžně platil vnitrostátní poštovné adresát, nikoli odesílatel. Obyčejný dopis = max. 7 gramů tak stál adresáta:
ze
vzdálenosti 100 km (cca 25 mil)....2 decimy (1
décime = „desetník“ = 0,1 F)
100 - 200 km.......................................3 decimy
200 - 300 km.......................................4 decimy
400 - 500 km.......................................5 decimů
500 - 600 km.......................................7 decimů
600 - 800 km.......................................8 decimů
800 - 1.000 km....................................9 decimů
nad 1.000 km.......................................1 frank
100 - 200 km.......................................3 decimy
200 - 300 km.......................................4 decimy
400 - 500 km.......................................5 decimů
500 - 600 km.......................................7 decimů
600 - 800 km.......................................8 decimů
800 - 1.000 km....................................9 decimů
nad 1.000 km.......................................1 frank
(kvalifikovaný dělník tehdy vydělával nějakých 700-800 F
ročně a kvalifikovaný řadový/střední úředník 1500-2000 F ročně)
Tento sazebník podle zákona z 27. frimairu r. VIII (18.12.1799) byl změněn zákonem ze 14. floréalu r. X (4.5.1802), jímž se snížila max. váha obyčejného dopisu na 6 g a zavedlo se 11 tarifních pásem místo výše uvedených osmi.
Tento sazebník podle zákona z 27. frimairu r. VIII (18.12.1799) byl změněn zákonem ze 14. floréalu r. X (4.5.1802), jímž se snížila max. váha obyčejného dopisu na 6 g a zavedlo se 11 tarifních pásem místo výše uvedených osmi.
Dopisy se tehdy odesílaly podáním na nejbližší poště a v
Paříži se také mohly házet do schránek rozmístěných v ulicích - v tehdejší Paříži
existovalo osm pošt a 308 těchto poštovních schránek (v r. 1810). V zimě, tj. 1.10.
- 30.3. se schránky vybíraly 5x denně a dopisy se třídily rovněž 5x denně, v
létě, tj. 1.4. - 30.9. pak 10x denně! Na pařížských předměstích se ovšem
vybíraly a třídily již pouze 1x denně, na venkově pak byla pošta jen v
některých obcích a dopisy se rozvážely nepravidelně, většinou obden.
Dopisy do ciziny musely být na rozdíl od tuzemských dopisů ofrankovány
při podání: odesílatel musel zajít na poštu, kde mu poštovné vypočetli podle
země určení. Sazebníky mezistátního poštovného se tenkrát smluvně sjednávaly
mezi jednotlivými poštami. Proto již tehdy existovala poštovní razítka sloužící
k identifikaci odesílajícího města a tudíž k výpočtu poštovného, která zavedl
jako povinná již ministr Ludvíka XIV. Louvois v r. 1687 ve své funkci (jedné z
mnoha) královského nejvyššího správce pošt. Od r. 1792 se odesílací razítko
skládalo z čísla departementu (přiděleného r. 1790) a jména města hůlkovým
písmem. Tato razítka byla dvojího typu - k číslu departementu a názvu města
uváděla ještě údaj:
buď PORT DÛ = Nevyplaceně = nejběžnější, porto platil
příjemce,
nebo PORT PAYÉ = Vyplaceně = zásilku platil odesílatel. Toto
razítko tedy jako přímý předchůdce poštovní známky také potvrzovalo zaplacení
poštovného, byť primitivnějším způsobem...
Příklad ofrankovaného dopisu z r. 1812 (péčka znamenají Port payé) |
Pokud
nastal problém v doručování nevyplaceného dopisu (např. adresát nezastižen),
mohl se objevit doplňující údaj o tzv. déboursé,
tzn. že zásilka má být uložena na poště do konečného zaplacení
poštovného+nákladů na úschovu. Adresát měl takto 3 měsíce na vyzvednutí, poté
dopis putoval do centrální úložny, kde se takto nedoručené dopisy k vyzvednutí řadily
podle abecedy na další 3 měsíce, pak se zlikvidovaly.
Platná
právní úprava stanovila rovněž sazby pro cenná psaní (lettres chargées), vzorky, knihy, jakož i předměty z drahých kovů. Pro
zásilky předmětů ze zlata a stříbra činil poplatek 5 % z hodnoty zásilky, přičemž
pošta byla odpovědná (např. za ztrátu) v plné výši hodnoty zásilky. Poštovní
dostavníky proto často převážely i značné peněžní částky.
Tyto poštovní dostavníky (malle-poste) se
ve Francii objevily kolem r. 1800 místo dřívějších poštovních vozů a na rozdíl
od nich byly již pérovány, proto mohly kromě pošty přepravovat i cestující. Byly
taženy čtyřmi až pěti koňmi, na přední
části seděl kočí a případně jeden cestující, do prostředního kupé se vešli tři
cestující a zadní část tvořila truhlice pro poštu:
Poštovní dostavníky byly lehčí
a rychlejší než klasické dostavníky pro více cestujících, které se tehdy
pohybovaly jen krokem (tzn. max 6 km/hod).
S poštovním dostavníkem je
spojen i jeden z velkých kriminálních případů staré Francie, při němž zároveň
došlo k jednomu z nejznámějších justičních přehmatů (ne-li přímo k justiční
vraždě) - tzv. případ lyonského kurýra: brzy ráno 28. dubna 1796 byl na cestě z
Paříže do Lyonu nalezen vyloupený poštovní dostavník a u něho zavraždění
postilion a průvodce transportu. Dostavník totiž převážel 70 000 livrů v
mincích a 7 milionů livrů v asignátech jako žold pro Italskou armádu. Z
přepadení byla obviněna skupina šesti mužů a s nimi odsouzen a popraven i údajný
objednatel či organizátor přepadení, ač jinak bezúhonný řádný občan, jehož vina
nebyla spolehlivě prokázána a peníze se nikdy nenašly, takže přinejmenším podle
odvěké právní zásady in dubio pro reo
měl být osvobozen.
1.2. Jízdní pošta
Jednalo se o soustavu přípřežních stanic (relais),
kterou by bylo možno přirovnat k pozdějšímu pověstnému
americkému Pony Expresu... Sloužila hlavně k doručování důležité úřední
korespondence.
Přípřežní stanice sloužily zprvu jen kurýrům správy listovní pošty - fasovali tam čerstvé koně, které jim byl poštmistr povinen připravovat. Za monarchie se provozovatelé těchto stanic = poštmistři (o nich viz dále) těšili určitým výsadám, zejména daňovým. Revoluce jim výsady zrušila, načež poštmistři hromadně hrozili, že od státní pošty odejdou a založí si svá vlastní soukromá zasilatelství (messagerie) - to bylo tehdy výnosné podnikání, které tvrdě konrurovalo státní poště. Vláda jim musela zvýšit platy a ceny za pronájem koní i jinak zlepšit jejich postavení, neboť bez nich nebylo možno spojení uvnitř země centrálně udržet a řídit. Jízdní poštu posléze upravil zákon z 19. frimairu r. VII (9.12.1798) a dále zákon z 25. ventôse r. XIII (16.3.1805). Podle něho např. byli soukromí provozovatelé zasílatelství povinni platit poštmistrům poplatek za zastávku ve stanici, i když nepoužívali její koně. Dále si poštmistři polepšili s rozvojem štafetové kurýrní služby (o ní viz dále), neboť dávali za úplatu své poštovní zaměstnance k dispozici státní správě jako kurýry pro doručování důležité vládní pošty. Veškeré předpisy, sazebníky, seznamy stanic apod. byly uvedeny a zaznamenávány v poštovní knize nazývané oficiálně „Všeobecný přehled poštovních cest“ (État général des routes de poste), která byla každoročně novelizována = vydávána jako ročenka a umožňovala tak cestujícím plánovat si trasu a cenu za přepravu poštovním dostavníkem.
Vzdálenost mezi dvěmi přípřežními stanicemi byla stanovena na tzv. poste, tj. cca 2 míle = cca 8 km, a pro vnitřní potřebu pošty se dělila na poloviny (demi-poste) a čtvrtiny (quart de poste).
Provoz byl uzákoněn a organizován do detailů. Za 1 pronajatého koně se platilo 20 sous (1 sou = 0,05 F), kurýři a dostavníky mohli přepřahat své koně jen za koně příslušné stanice, přičemž koně této stanice mohl na další etapě řídit jen její postilion (o němž viz dále). Před dostavníkem mohl jet posel, který ohlašoval jeho příjezd následující stanici, ale nesměl ho předjet dál než na uvedenou vzdálenost poste čili 8 km. Jakmile dostavník přijel, koně se ihned vypřáhli a zapřáhli se koně čerství, načež postilion, který se spřežením přijel, odvedl koně zpátky na svou stanici - pouze krokem, aby si mohli odpočinout. Totéž platilo pro koně jednotlivých kurýrů. K zajištění plynulého provozu stanice tak byli poštmistři nuceni vlastnit 15-20 koní.
Přípřežní stanice sloužily zprvu jen kurýrům správy listovní pošty - fasovali tam čerstvé koně, které jim byl poštmistr povinen připravovat. Za monarchie se provozovatelé těchto stanic = poštmistři (o nich viz dále) těšili určitým výsadám, zejména daňovým. Revoluce jim výsady zrušila, načež poštmistři hromadně hrozili, že od státní pošty odejdou a založí si svá vlastní soukromá zasilatelství (messagerie) - to bylo tehdy výnosné podnikání, které tvrdě konrurovalo státní poště. Vláda jim musela zvýšit platy a ceny za pronájem koní i jinak zlepšit jejich postavení, neboť bez nich nebylo možno spojení uvnitř země centrálně udržet a řídit. Jízdní poštu posléze upravil zákon z 19. frimairu r. VII (9.12.1798) a dále zákon z 25. ventôse r. XIII (16.3.1805). Podle něho např. byli soukromí provozovatelé zasílatelství povinni platit poštmistrům poplatek za zastávku ve stanici, i když nepoužívali její koně. Dále si poštmistři polepšili s rozvojem štafetové kurýrní služby (o ní viz dále), neboť dávali za úplatu své poštovní zaměstnance k dispozici státní správě jako kurýry pro doručování důležité vládní pošty. Veškeré předpisy, sazebníky, seznamy stanic apod. byly uvedeny a zaznamenávány v poštovní knize nazývané oficiálně „Všeobecný přehled poštovních cest“ (État général des routes de poste), která byla každoročně novelizována = vydávána jako ročenka a umožňovala tak cestujícím plánovat si trasu a cenu za přepravu poštovním dostavníkem.
Vzdálenost mezi dvěmi přípřežními stanicemi byla stanovena na tzv. poste, tj. cca 2 míle = cca 8 km, a pro vnitřní potřebu pošty se dělila na poloviny (demi-poste) a čtvrtiny (quart de poste).
Provoz byl uzákoněn a organizován do detailů. Za 1 pronajatého koně se platilo 20 sous (1 sou = 0,05 F), kurýři a dostavníky mohli přepřahat své koně jen za koně příslušné stanice, přičemž koně této stanice mohl na další etapě řídit jen její postilion (o němž viz dále). Před dostavníkem mohl jet posel, který ohlašoval jeho příjezd následující stanici, ale nesměl ho předjet dál než na uvedenou vzdálenost poste čili 8 km. Jakmile dostavník přijel, koně se ihned vypřáhli a zapřáhli se koně čerství, načež postilion, který se spřežením přijel, odvedl koně zpátky na svou stanici - pouze krokem, aby si mohli odpočinout. Totéž platilo pro koně jednotlivých kurýrů. K zajištění plynulého provozu stanice tak byli poštmistři nuceni vlastnit 15-20 koní.
Za Prvního císařství bylo ve
Francii asi 1400 přípřežních stanic a v nich v průměru celkem asi 16 000 koní, poštovní
resp. zasilatelská silniční síť koncem 18. stol. činila asi 9500 km. Příklady
doby doručení/dojezdu touto poštou:
Paříž-Brusel.........3
dny
Paříž-Lille............3 dny
Paříž-Lyon...........4 dny
Paříž-Mohuč........5 dnů
Paříž-Ženeva.......6 dnů
Paříž-Nantes........4 dny
Paříž-Štrasburk....5 dnů
Paříž-Toulouse.....8 dnů
Paříž-Rouen.......13 hodin
Paříž-Caen............1 a půl dne
Paříž-Lille............3 dny
Paříž-Lyon...........4 dny
Paříž-Mohuč........5 dnů
Paříž-Ženeva.......6 dnů
Paříž-Nantes........4 dny
Paříž-Štrasburk....5 dnů
Paříž-Toulouse.....8 dnů
Paříž-Rouen.......13 hodin
Paříž-Caen............1 a půl dne
Paříž-Bordeaux.....5
dnů
1.3. Pošta na dobytých územích
V letech 1792 - 1815 se Francie rozrůstala
o dobytá území, která byla také rozdělena na departementy a takto spravována i
z poštovního hlediska, tudíž zaveden francouzský systém se vším všudy. Pro všechny tyto nové departementy
platila stejná poštovní právní úprava, která byla pro snazší porozumění tamních
úředníků i široké veřejnosti přímo překládána do příslušného jazyka nebo pro ně
byla vydávána dvojjazyčně. Poštovní personál na dobytých územích byl obecně vybírán
z řad tamního obyvatelstva, přičemž dřívější zaměstnanci nejčastěji zůstali na
svých místech, což přispělo k řádnému fungování pošty na připojených územích.
1.4.
Něco málo o poštovních zaměstnancích...
S
vyhlášením císařství byla zřízena i funkce generálního poštovního ředitele (Directeur général des Postes) a do ní
ustaven Napoleonův věrný a schopný spolupracovník
Antoine-Marie Chamans, hrabě de LAVALLETTE.
Nar. 1769,
na počátku kariéry studoval advokacii a jakožto stoupenec monarchie musel v r.
1792 uprchnout a skrýt se před pronásledováním v armádě. Bojoval zdatně (jak se
z royalisty změnil v republikána a bonapartistu, to sem nepatří...) a dotáhl to
po bitvě u Arcole až na pobočníka generála Bonaparta = místo padlého Muirona.
Jako jeho tajemník se zúčastnil jednání o příměří v Leobenu a pak ho Bonaparte
vyslal do Paříže, aby tajně zkoumal veřejné mínění za tehdejších rozepří mezi
Direktoriem a zastupitelskými sbory. Direktorium se jeho poslání domáklo a
snažilo se ho přinutit, aby mu vydal Bonapartovu korespondenci - Lavalette ji
raději spálil. Bonaparte jej na důkaz své náklonnosti oženil s Josefíninou
neteří Emilií de Beauharnais.
Lavalette
vzápětí odplul s Bonapartem do Egypta, vrátil se s ním do Francie a od počátku
konzulátu sloužil v různých, již civilních funkcích, zanedlouho jako generální
poštovní komisař (1801), až ke zmíněnému postu generálního poštovního ředitele
plus člena Státní rady (1804), titulu hraběte (1808) a velkodůstojníka Čestné
legie (1811). Pošta tak, jak je zde popsána, včetně tzv. černého kabinetu (viz
dále) spolehlivě fungovala po celou dobu 1801-1814 hlavně jeho zásluhou - i
zásluhou Napoleonova bedlivého dozoru...
V r.
1814 odešel ze služby, stáhl se do soukromí a možná se skrytě podílel na
přípravě Napoleonova návratu. Každopádně 20.3.1815 se dostavil na ředitelství
pošt v doprovodu generála Sébastianiho a jeho vojáků, vyhnal tehdejšího bourbonského
generálního ředitele Legranda a jménem Napoleona se znovu ujal úřadu. Jelikož i
Bourboni si uvědomovali význam pošty v pohnutých dobách, Lavalette byl po
Waterloo zatčen a 21.11.1815 odsouzen pro velezradu k trestu smrti (zároveň s
Neyem a La Bédoyèrem).
Tehdy
se odehrála snad nejznámější epizoda z jeho života: když bylo jeho odvolání
zamítnuto, manželka s dcerou ho v předvečer popravy = 20.12.1815 navštívila ve
vězení a dopomohla mu k útěku tím, že si s ním vyměnila šaty a zůstala v cele
místo něho. Na lest se přišlo vzápětí, Lavalettovi se přesto s pomocí přátel (včetně
anglických důstojníků = gentlemanů!) podařilo uprchnout přes Belgii do Bavorska
(paní de Lavalette zatím zůstala ve vězení až do 23.1.1816, neboť
ultraroyalisté žádali její hlavu...). V r. 1821 byl omilostněn, vrátil se do
Francie a až do své smrti v r. 1830 se nijak neexponoval. Zanechal po sobě
zajímavé Paměti.
Důležitým mezičlánkem v poštovní hierarchii byl poštmistr
(maître de poste) - osoba, která spravovala a provozovala přípřežní stanici jízdní pošty.
Vykonával svou funkci na základě patentu
vydaného generálním poštovním ředitelem. Aby člověk získal poštmistrovský patent, musel být
bezúhonný, mít dobrou pověst a dostatečný a vhodný majetek, zejména stáj, koně
a zemědělskou půdu-zdroj píce.
Patent
pak většinou zůstával v rodině a úřad a povolání poštmistra se tak dědily z
otce na syna, ze zemřelého manžela na vdovu apod. Patent sice nebyl teoreticky
obchodovatelný, avšak přes zákaz správy pošt se s ním kupčilo. Za monarchie se
držitel poštmistrovského patentu těšil četným výhodám - byl osvobozen od berně,
nemusel u sebe ubytovávat vojsko, nepodléhal běžným soudům apod., pročež na
něho obyvatelé obce/farnosti nezřídka nevražili...
Poštmistr pobíral úřední plat od
správy pošt, přispívala
i departementní správa, ale při poštovnictví měl běžně i
nějaký ten „vedlejšák“, např. zemědělství nebo kovářství. Nejčastější souběžná
činnost se ovšem přímo nabízela = vedl ubytovací hostinec či hospodu a měl tak
z cestujících dvojí příjem, o čemž dodnes svědčí četné názvy provinčních hotelů,
hotýlků a restaurací - na německém venkově „Zur Post“ a ve Francii „Au Relais
de...“ Nu, a vzhledem k přehledu a záznamům o projíždějících a ubytovaných
osobách byl jaksi samozřejmě i pomocníkem policie.
Zpravidla byl tedy zámožným, vlivným a v
místě váženým občanem.
K provozování poštovnictví a
jiných aktivit měl k ruce několik námezdních
pracovních sil: postiliony, čeledíny ke koním, sluhy/služky, pradleny... Mezi jeho povinnosti patřilo:
-spravovat celou přípřežní
stanici s celkovou hmotnou i morální odpovědností, zejména dohlížet na stáje a starat
se o koně;
-ve dne v noci mít ustájené pohotové koně, organizovat
přepřahání;
-v noci osvětlovat stanici a stáje lucernami;
-vyplňovat cestovní výkazy;
-kontrolovat povinné cestovní doklady cestujících a
zapisovat je do evidence;
-vést deník odjezdů a příjezdů koní a kurýrů;
-vyplácet své postiliony.
Poskytování poštovních služeb a
dokumentaci kontrolovali na místě poštovní inspektoři.
Funkce poštmistra byla ve Francii zrušena r. 1873 s
rozvojem železnice a nádražní sítě.
Snad nejznámějším poštmistrem v dějinách byl Jean-Baptiste
Drouet, který 21.6.1791 na přípřežní stanici v Saint-Menehould poznal
prchajícího Ludvíka XVI. a umožnil tak jeho zatčení ve Varennes...
Nejdůležitějším zaměstnancem přípřežní stanice byl
postilion (postillon - název pochází
od výše zmíněného výrazu poste pro
vzdálenost mezi přípřežními stanicemi, nikoli od pošty jako instituce). Jeho
úkolem bylo vést poštovní dostavník na další etapě spolu s kočím, přičemž kočí
seděl na kozlíku a postilion na jednom z koní - zpravidla levém a zapřaženém nejblíže
vozu, tzv. podsedním. Kočí sice byl postilionovi nadřazen, ale byl to právě
postilion, kdo určoval rychlost spřežení (neboť byl na trase odpovědný za koně)
a bylo zakázáno vyžadovat po něm větší rychlost - jedině za 100% příplatek (double poste)! Jak uvedeno výše, byl
povinen koně přivést krokem zpět na výchozí stanici, proto maximální počet koní
ve spřežení činil šest, aby je postilion na zpáteční cestě dokázal zvládnout.
Postilion mohl sloužit i jako posel-kurýr, jestliže
mu byl svěřen jediný dopis či balíček, přičemž mohl být pověřen i (mnohem)
delší cestou než jen k nejbližší stanici. Mohl se také dát najmout se svolením
svého poštmistra soukromým zasilatelem. Jeho pracovní podmínky byly dost těžké =
dlouhé hodiny na koni za každého počasí, bez náležitého oblečení do nepohody.
Typickou výbavou byly velikánské kožené neohebné jezdecké boty-návleky, v nichž
se nedalo chodit (vysoké 50-60 cm, jedna vážila cca 3,5 kg) - zůstávaly
upevněny k bokům koně a jejich hlavním účelem bylo poskytnout jezdcovým nohám
ochranu při pádu koně. Postilioni velkých zasilatelských společností mívali i livrej,
všichni pak kovový odznak své funkce (s uvedením přípřežní stanice, pro niž
jezdili).
Postilionovým typickým pracovním nástrojem
byl i poštovní roh, jímž cestujícím a/nebo odesilatelům pošty avizoval odjezd
poštovního dostavníku, dopředu avizoval svůj příjezd další přípřežní stanici (aby
už začala připravovat přepřahání a tím se získal čas), výstražně troubil při
průjezdu nebezpečnými nebo nepřehlednými úseky a v noci se jím dožadoval
otevření městských bran. Nemohl ovšem troubit, kdy a jak ho napadlo - i použití
rohu bylo upraveno předpisy...
1.5. „Letecká pošta“
Jeden dávný a vlastně i tehdy nejrychlejší a celkem
spolehlivý způsob předávání písemných zpráv, známý již od dob antiky (Mezopotámie),
však Napoleon vůbec nepoužíval: poštovní holuby - i když zdatný, odpočatý, sytý
a snaživý holub uletí 250-500 km za den se zprávou o váze až 50-100 g....
Důvody jsou pochopitelné - poštovních holubů musí být na
jednu trasu/etapu trasy dva cvičené „týmy“ a potřebují na ní dva stálé holubníky.
Ve vojenství se tedy používali hlavně při obléhání, k němuž v napoleonských
válkách docházelo minimálně, a při Napoleonových neustálých bleskových
přesunech by k němu ani sebelépe cvičený okřídlený pošťák cestu nenašel (a
představte si takový holubník u hlavního stanu...). Kromě toho zpráva musela
být miniaturní tudíž jen krátká/heslovitá, spolehlivost doručení na velkou
vzdálenost ovlivňuje roční období, počasí i přirození nepřátelé holubů, hlavně draví
ptáci a lidé. Doručovat zprávy přes půlku Evropy natož do Ruska by holubi už
vůbec nedokázali. Zkrátka spojení pro Napoleonův styl válčení a vládnutí zcela
nevhodné. Poštovní holubi se pak na francouzském válčišti znovu uplatnili poněkud
paradoxně až v moderní době, počínaje prusko-francouzskou válkou do osvobození
Francie r. 1944.
Poštovní holubi se však za Napoleona hojně
využívali v civilním sektoru - poté, co Revoluce zrušila výhradně šlechtické
privilegium chovu holubů, jejich význam pochopili hlavně finančníci a
obchodníci, kteří neváhali za dobře cvičené poštovní holuby platit zlatem.
Například loďaři a majitelé obchodních lodí v Antverpách vypravovali na moře i
množství holubů. Když se lodi vracely s nákladem z cest a byly od domovského
přístavu vzdáleny již jen několik dní plavby, vypouštěly holuby se zprávami o
přiváženém zboží, a když loď zakotvila, vše již bylo prodáno...
Poštovnímu holubovi údajně také vděčí za
velkou část svého jmění Rothschildové: sotva 18. června 1815 večer utichla děla
u Waterloo, optický telegraf (o něm viz dále) začal vysílat, ale po prvních
signálech se snesla hustá mlha a zprávu, kdo vyhrál, nebylo možno v Londýně přečíst.
Celé město okamžitě propadlo panice, že vyhrál Napoleon, a ceny na burze se rázem
zřítily dolů. K Rothschildovi však přiletěl jeho poštovní holub se zprávou o
Napoleonově porážce. Rothschild informaci zatajil a bleskově začal na burze
skupovat takto za hubičku, co mohl. Anglická vláda se o vítězství u Waterloo
dozvěděla až tři dny po bitvě - kursy cenných papírů vylétly do závratné výše a
s nimi i hodnota Rothschildova čerstvě nabytého majetku...
1.6. Pošta a politika
Zvláštní, vedlejší leč nepominutelnou kapitolu tvoří pošta jako politický
nástroj a neoficiální součást činnosti, kterou dnes nazýváme souhrnně zpravodajství,
kterémužto bohulibému účelu sloužila pošta v každé době a za každého režimu. Tady
už se Napoleon angažoval osobně...
Nejmarkantněji a otevřeně se tato role projevila s vyhlášením kontinentální blokády. Článek 2 dotyčného dekretu z listopadu 1806 stanovil, že:
Nejmarkantněji a otevřeně se tato role projevila s vyhlášením kontinentální blokády. Článek 2 dotyčného dekretu z listopadu 1806 stanovil, že:
„Veškerý obchod a
veškerá korespondence s britskými ostrovy jsou zakázány. Dopisy nebo balíky
adrresované buď do Anglie nebo některému Angličanovi nebo psané anglicky
nebudou procházet poštou a budou zabaveny.“
V Napoleonově
korespondenci lze vystopovat důraz, který císař kladl na dodržování tohoto
článku. Například ministrovi financí Gaudinovi, pod něhož pošta spadala:
„Vydejte oběžník a přijměte opatření, aby na území císařství všechny dopisy z Anglie, psané anglicky nebo Angličanem, byly odloženy jako nedoručitelné. Toto vše je velmi důležité, neboť je nutno Anglii úplně izolovat.“
„Vydejte oběžník a přijměte opatření, aby na území císařství všechny dopisy z Anglie, psané anglicky nebo Angličanem, byly odloženy jako nedoručitelné. Toto vše je velmi důležité, neboť je nutno Anglii úplně izolovat.“
Což ovšem byla
oficiální kontrola pošty. Vedle ní existovala ještě kontrola silně neoficiální,
kterou prováděl pověstný černý kabinet (cabinet
noir). Šlo o instituci, která pod různými názvy sloužila vládcům a fungovala
nejen ve Francii, nýbrž prakticky v celé Evropě+Rusku již od dob vzniku pošty
jako součást zpravodajské služby, pověřená zachycováním a otevíráním cizí
korespondence, její „inkvizicí“ a případným
dešifrováním za účelem podchycení a kontroly politických oponentů a cizí diplomatické
a vojenské korespondence. Zároveň tak byla i jedním z důvodů pro vznik státního
poštovního monopolu. Ve Francii nabyla trvalého významu hádejte kdy?... Uhodli!
= za kardinála de Richelieu.
Existence této
tajné instituce byla ve skutečnosti veřejně známá, takže četné knihy stížností
v r. 1789 požadovaly její zrušení, k němuž pochopitelně nedošlo. I když Konvent
oficiálně vyhlásil nedotknutelnost korespondence, černý kabinet existoval dál,
teoreticky ovšem zaměřen pouze na korespondenci s cizinou jménem „vlasti v
nebezpečí“ = boj proti emigrantům, spiklencům a zahraničním nepřátelům
Republiky (zřizovaly ho dokonce iniciativně i obecní a městské úřady na
venkově, které si osobovaly právo číst cizí poštu). Tak trestní zákoník z r.
1791, hlava I., článek 3 existenci černého kabinetu přímo uzákonil tím, že
„tento článek (který jinak trestal
porušení listovního tajemství) se nikterak nedotýká dohledu, který vláda
může vykonávat nad dopisy odesílané z cizích zemí nebo do cizích zemí.“ Konvent
pak dekretem z 9.5.1793 přímo nařídil otevírání dopisů a balíků
adresovaných emigrantům a jejich
předávání výboru všeobecné bezpečnosti.
Kontrola korespondence poněkud zvolnila až po Thermidoru dekretem z
9.12.1794, podle něhož „listovní tajemství nebude již porušováno uvnitř hranic
Republiky.“ Direktorium však v této praxi operativně pokračovalo, neboť vnitřní
nepřítel byl stále aktivní...
Za Napoleona byl
černý kabinet jako součást „poštovních služeb“ také podřízen generálnímu
poštovnímu řediteli Lavalettovi a na nedostatek práce si nemohl stěžovat. Zachycovala
se a otevírala většinou pošta podle operativně pozměňovaného seznamu
podezřelých a dlouhodobě sledovaných osob tak, jak je černému kabinetu
diktovala policie. Napoleon služeb černého kabinetu běžně využíval. Později na
Sv.Heleně sice tvrdil: „Je to škodlivá instituce, která koná více zla než
dobra“, ale předtím již za konzulátu (1804) mluvil jinak: „Občane Lavalette,
ubezpečili mne, že jeden z poštovních ředitelů měl údajně převzít dopisy
generála Moreaua. Zachyťte balíky pošty a nechte je otevřít a vyjmout z nich
dopisy tohoto generála.“
Savary psal Lavalettovi v r. 1810 ohledně
korespondence paní de Staël: „Vydejte laskavě náležité rozkazy, aby byly
zadrženy a předány mi všechny dopisy, které jí budou napsány [...].
Pošlu vám je zpátky ihned, jakmile se s jejich obsahem seznámím.“ atd. atd.
V Pamětech ze
Sv.Heleny se objevují i další zmínky, např.: „Využíval jsem černého kabinetu,
řekl Napoleon, nejčastěji ke čtení soukromé korespondence mých ministrů,
komořích, hodnostářů, Berthiera, samotného Duroca.“ „Jakmile byl někdo zapsán
na tento seznam, ihned se v tomto oddělení vyrobil jeho erb a pečeť, takže jeho
dopisy poté, co byly přečteny, byly doručeny adresátovi, aniž vzniklo jakékoli
podezření [...]. Toto oddělení stálo 600.000 F.“
Byla takto zpracovávána pošta opět zvláště
mezistátní, ovšem mj. i soukromá pošta členů císařské rodiny... Napoleon
dostával každý den příslušný raport o obsahu takto přečtené pošty ve složce s krycím
názvem „Zahraniční tisk“. Samozřejmě ho zajímalo, co si kdo o čem/o kom myslí, dlužno
však podotknout, že jinak mu připisoval jen relativní význam, jelikož mínil, že
„spiknutí se jen zřídka osnují touto cestou.“
Abychom z Napoleona nedělali netvora: černý
kabinet v této formě zanikl ve Francii i jinde až za Druhého císařství - až se
všeobecným rozšířením poštovní známky, tudíž podstatným zlevněním a anonymizací
písemné korespondence, v jejichž důsledku objem písemné korespondence vzrostl
až na stamiliony dopisů ročně...
1.7. Vojenská/armádní/polní pošta (poste aux armées)
A dostáváme se konečně alespoň v hrubých rysech k fungování
pošty v armádě, k němuž je bohužel velmi málo běžně dostupných podkladů.
Šlo rovněž o státní, hierarchicky strukturovanou instituci, ovšem ještě nikoli čistě vojenskou. Pro každou armádu v poli byl jmenován poštovní ředitel, jehož úkolem bylo nabrat potřebný personál z řad civilistů. U každé nižší armádní složky pak byl zřízen podřízený poštovní úřad, jehož zaměstnanci vyzvedávali dopisy u civilních poštovních úřadů nejbližších danému svazku či útvaru (které logicky musely dopisy adresované vojákům dávat stranou) a předávali je všechny poště při hlavním stanu armády. Její zřízenci tam dopisy roztřídili na dopisy generálům a příslušníkům štábu a dále podle jednotlivých pluků+batalionů, odkud si pro ně přijížděli a kde je pak vojákům rozdíleli k tomu určení poddůstojníci - nadvozní (vaguemestre). Tuto armádní funkci takto upravily předpisy již za Revoluce a císařství je vesměs ponechalo v platnosti.
Šlo rovněž o státní, hierarchicky strukturovanou instituci, ovšem ještě nikoli čistě vojenskou. Pro každou armádu v poli byl jmenován poštovní ředitel, jehož úkolem bylo nabrat potřebný personál z řad civilistů. U každé nižší armádní složky pak byl zřízen podřízený poštovní úřad, jehož zaměstnanci vyzvedávali dopisy u civilních poštovních úřadů nejbližších danému svazku či útvaru (které logicky musely dopisy adresované vojákům dávat stranou) a předávali je všechny poště při hlavním stanu armády. Její zřízenci tam dopisy roztřídili na dopisy generálům a příslušníkům štábu a dále podle jednotlivých pluků+batalionů, odkud si pro ně přijížděli a kde je pak vojákům rozdíleli k tomu určení poddůstojníci - nadvozní (vaguemestre). Tuto armádní funkci takto upravily předpisy již za Revoluce a císařství je vesměs ponechalo v platnosti.
Od r. 1794 bylo nadvozným zakázáno brát za
roznášku nějaké odměny k pevnému platu, přesto se jim obvykle platil poplatek 5
centimů za doručení každého dopisu a 5 centimů za každý frank hodnoty
inkasovaných zaslaných peněz (u některých jednotek byl tento poplatek snížen na
2,5 centimu).
Vojenská pošta byla reorganizována v srpnu 1809 zavedením
zvláštní poštovní organizace u dvou nejdůležitějších hlavních stanů. V čele pošty
tohoto hlavního stanu stál poštovní ředitel, měl na starost 12 poslů, 23 koní a
10 poštovních dostavníků. U každého armádního sboru pak byl rovněž poštovní
ředitel, již jen s jedním poslem, dvěma zřízenci a jedním poštovním
dostavníkem.
Vojáci-adresáti
u armády v poli museli v zásadě platit vnitrostátní poštovné pro území Francie,
poštovné za jejími hranicemi měli zdarma. Na válečném tažení pak měli dopis
zdarma úplně. Dopisy psané vojáky do civilu se neúředně nazývaly „markytánské
dopisy“ (lettres de cantinières). Měly
kolorovanou hlavičku s vyobrazením vojáka příslušného druhu vojska, u gardy
navíc s portrétem císaře+císařovny - to vše v „lidovém“ naivním stylu, a
markytánské se nazývaly proto, že vojákům je prodávaly markytánky.
Hlavička „markytánského dopisu“ Mladé gardy |
Polní pošta u Velké armády pak byla organizována takto:
1 poštovní úřad u hlavního stanu (tzv. Hlavní poštovní úřad
- Bureau général, razítková zkratka BauGal),
1 u císařské gardy,
1 u hlavního dělostřeleckého parku,
1 u velitelství každého armádního sboru (rovněž Bureau général = BauGal,
s uvedením sboru),
1 u každé divize popř. brigády.
Obdobně existoval jeden vojenský poštovní úřad v každém
posádkovém městě.
Všechna odesílací poštovní razítka pošty Velké armády
uvádějí "GRANDE ARMÉE". Mohou být červená, černá nebo modrá. Razítka hlavního
poštovního úřadu Velké armády nebo jednotlivých armádních sborů se dají snadno
identifikovat - viz níže, pošty nižších svazků jejich název neuváděly, dostaly jen
pořadová čísla v rámci armády a jejich identifikace s příslušnou
divizí/brigádou je dnes značně problematická.
O postupu odesílání dopisů vojáků v
poli do civilu se mi jinak nic vyhledat nepodařilo, lze se ovšem domnívat, že
neprobíhalo přes hlavní stan, k tomu nebyl důvod?
Místo toho jedna zajímavůstka: nařízením ze 17.2.1808 bylo zakázáno
zasílání peněz in natura vojákům na
tažení/v poli. Poštovní pokladník odesílací civilní pošty poukazované peníze
uložil do pokladny a vystavil směnku na pokladníka vojenského útvaru adresáta.
Tuto směnku předal odesilateli, aby ji zaslal adresátovi peněz, který ji po
doručení předložil svému vojenskému pokladníkovi k proplacení. Povoleno bylo
pouze zasílání peněz in natura v částce nepřevyšující 100 franků. Tento systém
byl v r. 1812 rozšířen i na vojáky ve stálých posádkách. Následně byl zrušen s
Napoleonovým pádem v r. 1815, ale obnoven již r. 1817, přičemž byl zdokonalen a
rozšířen na všechny uživatele pošty = nejen vojáky. Proto se obvykle jako datum
vzniku peněžní poukázky uvádí rok 1817, ač se fakticky používala již za
Napoleona...
2. Císařští kurýři
(courriers, messagers)
Z běžné pošty se
pochopitelně vyčleňovala císařova osobní
pošta = jeho přímé spojení se zázemím a doručování důležité vládní
korespondence, samozřejmě i jeho spojení se vzdálenými armádami, operujícími na
jiných válčištích.
2.1. Kurýrní
štafety či štafetoví kurýři (estafettes)
Systém
štafetových kurýrů = jízdních poslů vytvořil Lavalette na císařskou objednávku
(v létě 1805) a Napoleon na jeho funkčnost zvláště dohlížel, neboť to byl
nejdůležitější způsob doručování veškeré jeho korespondence. Systém
charakterizoval sám Lavalette:
„Roku 1805 jsem zavedl ve velkém systém kurýrních štafet, který mi císař nařídil vytvořit (pozn.: Lavalette přitom vytvořil již v r. 1803 systém „vládních kurýrů“). Cítil nevýhodu dosavadního způsobu, kdy sám jeden člověk musel překonávat nesmírné vzdálenosti. Několikrát se stalo, že vyčerpaný nebo špatně zásobený kurýr nedorazil tak brzy, jak císař při své netrpělivosti vyžadoval. Také se mu příčilo, že zprávy, jejichž včasné doručení leckdy může rozhodujícím způsobem ovlivnit události zásadního významu, se mají svěřit do rukou jedinému člověku. Na jeho rozkaz jsem tedy vytvořil systém kurýrů spočívající v tom, že vládní depeše doručovali a předávali si postilioni každé přípřežní stanice v uzamčené aktovce, od níž jsme císař a já měli každý po jednom klíči. Každý postilion předával tuto korespondenci další stanici spolu s knížkou, do níž poštmistr zapsal název příslušné stanice s hodinou příjezdu a odjezdu. Ztráta této knížky nebo opomenutí poštmistra zapsat hodinu odjezdu a příjezdu byly trestány pokutou, v případě opakování pak mnohem přísnějším trestem. Dalo mi mnoho práce, než jsem dodržování těchto náležitostí prosadil. Nicméně s pomocí aktivního a stálého dozoru jsem uspěl a tato kurýrní služba fungovala jedenáct let naprosto spolehlivě a s úžasnými výsledky. Mohl jsem počítat se zpožděním jednoho dne na vzdálenost 400 mil. Štafetoví kurýři vyjížděli z Paříže i do nejvzdálenějších míst - Neapole, Milána, Hamburku, Madridu, Lisabonu a později Tylže, Vídně, Prešpurku, a Amsterdamu. Šlo ostatně také o relativní úsporu, klasický kurýr stál 7,50 F na každý úsek poste, štafetový kurýr pouze 3 franky. Císař tak dostával odpověď na svůj dopis (tj. z Paříže) do Milána za osm dní, z Neapole za patnáct dní. Bylo to velmi užitečné spojení a mohu bez ješitnosti říci, že bylo jedním ze zdrojů jeho úspěchů.“
„Roku 1805 jsem zavedl ve velkém systém kurýrních štafet, který mi císař nařídil vytvořit (pozn.: Lavalette přitom vytvořil již v r. 1803 systém „vládních kurýrů“). Cítil nevýhodu dosavadního způsobu, kdy sám jeden člověk musel překonávat nesmírné vzdálenosti. Několikrát se stalo, že vyčerpaný nebo špatně zásobený kurýr nedorazil tak brzy, jak císař při své netrpělivosti vyžadoval. Také se mu příčilo, že zprávy, jejichž včasné doručení leckdy může rozhodujícím způsobem ovlivnit události zásadního významu, se mají svěřit do rukou jedinému člověku. Na jeho rozkaz jsem tedy vytvořil systém kurýrů spočívající v tom, že vládní depeše doručovali a předávali si postilioni každé přípřežní stanice v uzamčené aktovce, od níž jsme císař a já měli každý po jednom klíči. Každý postilion předával tuto korespondenci další stanici spolu s knížkou, do níž poštmistr zapsal název příslušné stanice s hodinou příjezdu a odjezdu. Ztráta této knížky nebo opomenutí poštmistra zapsat hodinu odjezdu a příjezdu byly trestány pokutou, v případě opakování pak mnohem přísnějším trestem. Dalo mi mnoho práce, než jsem dodržování těchto náležitostí prosadil. Nicméně s pomocí aktivního a stálého dozoru jsem uspěl a tato kurýrní služba fungovala jedenáct let naprosto spolehlivě a s úžasnými výsledky. Mohl jsem počítat se zpožděním jednoho dne na vzdálenost 400 mil. Štafetoví kurýři vyjížděli z Paříže i do nejvzdálenějších míst - Neapole, Milána, Hamburku, Madridu, Lisabonu a později Tylže, Vídně, Prešpurku, a Amsterdamu. Šlo ostatně také o relativní úsporu, klasický kurýr stál 7,50 F na každý úsek poste, štafetový kurýr pouze 3 franky. Císař tak dostával odpověď na svůj dopis (tj. z Paříže) do Milána za osm dní, z Neapole za patnáct dní. Bylo to velmi užitečné spojení a mohu bez ješitnosti říci, že bylo jedním ze zdrojů jeho úspěchů.“
Takto se poprvé v
dějinách objevilo cosi jako jízdní řád... Průměrná rychlost těchto štafetových
kurýrů dosahovala 20 km/hod.
Ještě
detail: tito štafetoví kurýři rozváželi také armádní bulletiny o vítězných
bitvách, aby se o vítězstvích dozvědělo celé císařství co nejdříve...
Spojení
to bylo skutečně efektivní, výkonné a v prvních letech fungovalo zcela
spolehlivě alespoň do té doby, než Napoleon vtáhl do Ruska. Ovšem s tím, jak se
území císařství a satelitních států zvětšovalo, vzdálenosti se prodlužovaly, spojení
se zpomalovalo, a když se nespokojené národy začaly bouřit, cesty začaly být
nebezpečné a systém začal vykazovat první trhliny - což se projevilo např. při
Maletově spiknutí, takže tento způsob spojení císařství nepřežil.
2.2
Napoleonův osobní kurýr
Souběžně ovšem nadále existovali vybraní kurýři
překonávající velké vzdálenosti sami. Ač to často ani nebyli vojáci, měli
uniformu/livrej - zelený kabát se zlatým lemováním bez epolet, zato s připnutým
kovovým odznakem svého statutu, světle žluté kalhoty, standardní černý
„důstojnický“ klobouk s kokardou a nejspíš byli i ozbrojeni (jen pro
nejnevyhnutelnější případy, jinak byli povinni se boji vyhýbat). Byli vybíráni
mezi nejzdatnějšími profesionálními kurýry v civilu nebo to byli osvědčení a prověření (bývalí) vojáci, jimž
byla důležitá osobní Napoleonova pošta svěřována pro jejich zkušenost, fyzickou
zdatnost, rychlost, zeměpisné znalosti, ostražitost, šikovnost a spolehlivost: sloužili
Napoleonovi převážně na taženích, tzn. museli často projíždět ne příliš
bezpečným/přátelským územím a při návratu včas vyhledat neustále cestujícího
Napoleona. Na trase pochopitelně využívali koní přípřežních stanic, kde to jen
šlo - málokdy jeli pomaleji než cvalem. Jejich sedlová brašna byla zřetelně
označena cedulí „Depeše J.V. císaře a krále“. Tito kurýři byli již prvními stálými a
specializovanými napoleonskými „spojaři“, byť nebyli všichni vojáci.
Napoleonovi kurýři
Nejznámějším
takovým Napoleonovým „dálkovým“ kurýrem byl muž známý pod přezdívkou „Moustache“
- o němž se ovšem dnes obecně ví pomalu jen to, že existoval. Ač se o něm v
pamětech zmiňují mnozí současníci (Bourrienne, Constant, Marbot, Chaptal...),
nejsou známa ani jeho základní biografická data - jen to, že pocházel z vísky Lapège v Pyrenejích. Podle jedněch
útržkovitých pramenů jím byl jistý plukovník Claustres, jinde je zmiňován pod
občanským jménem Elie (nebo Désiré nebo Esprit) Chazal... Přitom se kupodivu
zachoval jeho (autentický?) portrét.
Podle
Bourrienna byl Bonapartovým kurýrem od dob konzulátu, ale sám Bonaparte píše
Direktoriu 5.11.1797: „Poslal jsem do Vídně panu hraběti de Cobentzel kurýra
Moustache se zprávou, že jste ratifikovali mírovou smlouvu z Passeriana.“ Za
císařství vezl Moustache mj. do Paříže zprávu o vítězství u Slavkova a
Friedlandu, snad byl i na Elbě...
Alespoň
tedy úryvek z Constantových pamětí:
„Jakmile byla bitva u Slavkova vyhrána, císař spěšně vyslal
do Francie kurýra Moustache se zprávou o vítězství císařovně. Její Veličenstvo
dlelo v zámku Saint-Cloud. Bylo devět hodin večer, když náhle zazněly radostné
výkřiky a dusot koně ženoucího se tryskem. Hlas rolniček a práskání bičem
ohlašovaly posla. Císařovna, která netrpělivě očekávala zprávy od armády, se
vrhla k oknu a prudce je otevřela. Uslyšela slova „vítězství“ a „Ajiusterlitz“
Žádostiva podrobností seběhla po schodech,, následována dvorními dámami.
Moustache jí ústně sdělil velkou novinu a předal Jejímu Veličenstvu císařův
dopis. Chudák Moustache urazil za den padesát mil a byl natolik vyčerpán, že
jej čtyři muži museli sundat s koně a odnést do postele. Jeho kůň, jehož
pravděpodobně šetřil ještě méně než předchozí, padl na nádvoří.“
V
pamětech císařovniny první dvorní dámy slečny Avrillionové je zmínka o
Moustachově poslání v době Tylžského míru, kterou beletristicky zpracovala
Juliette Benzoniová (která v historických
reáliích příliš nefabuluje):
„Ze
všech císařových kurýrů,“ začal Jolival, „byl jeden obzvláště rychlý - jezdec
jménem Esprit Chazal, známý jako Moustache. Nazítří po bitvě u Friedlandu chtěl
Napoleon poslat zprávu o vítězství do Paříže co nejrychleji. Napřed se rozhodl
svěřit ji svému švagrovi princi Borghese, za císařství jednomu z nejlepších jezdců.
Dvacet čtyři hodin poté poslal s toutéž zprávou svého pověstného Moustache.
Borghese po padesáti mílích přesedl z koně do dostavníku a takto cestoval ve
dne v noci. Moustache zatím jel, jak
mohl, s nasazením poštovních koní a své odolnosti. Jel ve dne v noci a věřte
nevěřte, urazil čtyřista padesát mil mezi Friedlandem a Paříží za devět dní a
dorazil dříve než Borghese. Skvělý výkon! Málem to nepřežil, ale Moustache je
gigant vytesaný ze žuly.“
Na několika místech se uvádí, že Moustache odešel z císařových
služeb v r. 1814, ale třeba ve švýcarském sborníku Revue suisse et étrangère z března 1836 je úryvek ze vzpomínek
hraběte Theobalda Walshe de Serrant na den 20.3.1815:
„Jiné
představení mě čekalo při návratu na Carrousel... Tlačili se tam s opětovnými
výkřiky Vive l´Empereur! kolem muže v
zeleno-zlaté livreji na koni. Byl to jeho kurýr Moustache, který přijel se
zprávou, že jeho pán přijede za několik hodin. Ten muž (ještě ho mám před
očima, byl jednooký) náhle zastavil svého supícího, bílou pěnou pokrytého koně
a těm, kteří ho obklopovali, několika slovy sdělil tu velkou novinu. Byl všecek
zaprášený, po tváři mu tekl pot, neklidný obličej a úsečná přerývaná mluva
svědčily o jeho pohnutí i předchozí krajně rychlé jízdě. Sotva seskočil,
obklopila ho skupina horlivých bonapartistů a chtiví podrobností ho spíše nesli
než vedli do sousedního hostince.“
3. Chappův čili
optický telegraf (télégraphe aérien nebo télégraphe optique)
3.1. Z dějin císařské telegrafní sítě
To, co někteří vydávali za „Napoleonovu tajnou zbraň“, bylo uvedeno
do provozu ještě za Revoluce. Dnes to bývá považováno za první telekomunikační
spojení v dějinách.
Optický
telegraf nebyl dílem jednoho geniálního vynálezce. Na vybudování, rozšíření a
provozu telegrafu se svorně podílelo a doplňovalo celkem pět bratrů, s využitím
pokusů předchůdců a s pomocí externích matematiků. První úspěšné telegrafické pokusy
provedl vystudovaný světský abbé Claude Chappe (1763-1805) se svými bratry v r.
1791 ve svém rodišti Brûlon (departement Sarthe v kraji kolem Loiry) a díky
opatské prebendě si mohl dovolit otevřít fyzikální kabinet v Paříži a
pokračovat ve svých pokusech. Po zprávě Konventu (kde byl jeden ze
sourozeneckého týmu poslancem) o jeho vynálezu začala být první linka budována v
r. 1793 mezi Paříží a Lille v délce 230 km, pro spojení se Severní armádou. Slovo
telegraf přitom „vynalezl“ tehdejší tajemník ministerstva zahraničí Miot de
Melito - Chappe sám dosud nazýval svůj vynález „tachygraf“ - „rychlopis“.
Linka
byla uvedena do provozu v srpnu 1794 a ohledně první odeslané zprávy jsem našel
dvě verze = 15.8.1794: „Rakouská posádka Le Quesnoy v síle dvou tisíc otroků
složila zbraně“ x 30.8.1794: „Condé (tj. pevnost
Condé-sur-l´Escaut) se navrací Republice, kapitulace dnes ráno v 6 hodin.“ Ta
či ona zpráva dorazila z Lille do Paříže za 2 hodiny a v Konventu byla přijata
mnohaminutovým potleskem.
Telegraf
se tedy osvědčil, nicméně rozšířil se o druhou linku Paříž-Štrasburk až o pár
let později - z finančních důvodů. Chappova telegrafní síť byla dále budována
takto:
1794
= Paříž - Lille
1798
= Paříž - Mety - Štrasburk (její první depeše z 1.7.1798 oznámila dobytí Malty Bonapartem na cestě do Egypta)
Lille - Dunkerque
Paříž - Saint-Malo - Brest (hlavně pro potřeby
námořnictva)
1799
= Štrasburk - Huningue
1800
= Vic-sur-Seille - Lunéville
1803
= Lille - Boulogne-sur-Mer
Lille - Brusel
1806
= Paříž - Lyon
1807-1810
= Lyon - Benátky postupně: 1807 Lyon - Turín, 1809 Turín - Miláno, 1810 Miláno - Mantova - Benátky
1809
= Antverpy - Flessingue
1810
= Brusel - Antverpy
1811
= Antverpy - Amsterdam
1813
= Mety - Mohuč
Stavba telegrafních linek do r. 1813 |
Telegrafní spojení se západem, jihozápadem a jihem Francie
pak bylo zřizováno a navázáno až za dalších režimů.
Již v r. 1794 Výbor veřejného blaha přidělil Chappovi Villeroyský
palác ve čtvrti Saint-Germain (dnes č.78 rue de Varenne - sídlo ministerstva
zemědělství) jako sídlo správy telegrafu a na bulváru Saint-Germain se zřídily
dílny, sklady a kancelář. Claude Chappe si v administrativě, účetnictví apod.
nijak neliboval - svěřil správu bratrům Ignace-Urbainovi a Pierre-Françoisovi a
sám se pohyboval v terénu, vyměřoval a vyhledával vhodná místa pro stanice, organizoval
stavby a získával personál. Za pár let však onemocněl (rakovina?), trpěl
bolestmi, propadal depresím (závistivci na něj útočili pro údajné přisvojování
cizích myšlenek, Bonaparte odmítal jeho návrhy na rozšíření telegrafu...) a
posléze v lednu 1805 našli jeho tělo ve studni na zahradě Villeroyského paláce -
pravděpodobně spáchal sebevraždu z dodnes nejasných důvodů. V r. 1893 mu
postavili pomník na křižovatce bulváru Saint-Germain, bulváru Raspail a rue du
Bac; sochu v r. 1941 roztavili Němci.
Již na egyptském tažení žádal Bonaparte Nicolas-Jeana Conté
(o něm viz dále), aby připravil vše pro zřízení optického telegrafu v této
daleké zemi. Lodi s potřebným materiálem však nedorazily ke břehu, pročež Conté
musel vymýšlet jiný systém, ale do Bonapartova odjezdu z Egypta už to nestihl.
Právě telegraf ovšem 16.10.1798 oznámil do Paříže Bonapartův návrat. Telegrafem
se šířila rovněž zpráva o státním převratu 18. brumairu, stejně jako o
vítězstvích u Marenga a Hohenlinden. V září 1800 nařídil Bonaparte vytvoření
telegrafické linky Paříž-Lunéville, kde měl zasedat přípravný mírový kongres.
Spojení bylo funkční od 14. listopadu, mír byl podepsán 9. února 1801 a účelové
spojení bylo zrušeno. Bonaparte jako první konzul přesto asi žádným
velkým příznivcem telegrafu nebyl, jinak by zřizoval spojení mnohem důsledněji,
nejspíš jej vcelku právem považoval za nedokonalý a tudíž nepotřebný pro
vojenské operace, což vskutku byl. V letech 1802-1803 Bonaparte dokonce pozastavil
provoz všech linek s výjimkou Paříž-Brest a také vyhnal tehdejší telegrafickou
stanici z Louvru (= výchozí pro linku Paříž-Lille).
V r. 1803 nicméně jeden z pětice bratrů Abraham Chappe na
Bonapartův rozkaz zřídil telegrafní odbočku do Bouloňského tábora a sám tam
nastoupil k přípravným pracem na vylodění. V srpnu 1805 byl jmenován generálním
inspektorem telegrafních linek Velké armády. Jeho úkol však spočíval jen v
dešifrování a šifrování osobní pošty Napoleona, jeho zástupce a náčelníka
generálního štábu. Jelikož Napoleon se v dalších letech doma vyskytoval jen
vzácně, telegrafu využíval na dálku = nepřímo a nesystematicky, částečně v
oblasti vojenského zázemí (odvody apod.), jinak převážně v civilní správě země,
ale také na jednom dosti nečekaném poli: ve Státní loterii = aby se zamezilo zakázanému
podávání+přijímání sázek od uzávěrky do oznámení výsledků tahu klasickou cestou
rozvozem tisku, zároveň byl telegraf z výnosů loterie částečně financován. Abraham
Chappe mezitím dozoroval stávající linky a řídil výstavbu spojení do Benátek a
Amsterdamu. Pak byl v r. 1812 znovu povolán do pole a jmenován ředitelem
telegrafu Velké armády s výhledem na tažení do Ruska, ale přesvědčil císaře,
aby ho raději poslal zpátky do Francie. V r. 1813 rozhodl Napoleon o zřízení
linky Mety-Mohuč, opět pod vedením Abrahama Chappa, ale ta fungovala jen velmi
krátce.
Abraham Chappe |
Napoleon se však o rozvoj
telegrafní sítě přece jen zajímal aspoň příležitostně - např. při jedné ze svých
inspekčních vyjížděk zjistil, že k telegrafu na Montmartru je obtížný přístup a
nařídil vybudovat dnešní rue Lepic (která se jeden čas jmenovala po něm - rue
de l´Empereur). V jeho korespondenci je také několik zmínek, z nichž lze
soudit, že si výhody telegrafu přece jen částečně uvědomoval, zejména pro
komunikaci s námořními silami. Tento jeho občasný zájem vyplýval hlavně z toho,
že telegrafní síť byla výlučně státní a sloužila výhradně úřední, vládní a
vojenské komunikaci - běžné veřejnosti nebyla nikdy přístupná! Proto také bylo budováno spojení jen na vybraných
strategických směrech (přičemž Napoleon se nijak nezabýval telegrafním
spojením směrem ke Španělsku - asi proto, že by si bylo vyžádalo delší dobu,
kdežto tažení mělo být rychlé...) a proto
správa telegrafu nikdy nepodléhala hlavní správě pošt, nýbrž hned zpočátku ministerstvu
války a od r. 1798 ministerstvu vnitra (až do r. 1879).
J.-A. Regnier: Chappův telegraf na věži kostela St-Pierre-de-Montmartre |
Telegraf se pochopitelně snažil informovat i Ludvíka XVIII.
o Napoleonově návratu z Elby. Kdyby byl telegraf býval již tehdy prodloužen až do
Toulonu (což byl mnohem později), kdoví, jak by vše bylo probíhalo/dopadlo: takto
kurýr se zprávou o Napoleonově vylodění v Golfe-Juan dorazil do Lyonu 3. března,
z Lyonu sice ihned telegrafovali do Paříže, kvůli mlze však zpráva mohla být
doručena až 5. března - to již byl Napoleon v Sisteronu.
Chappův telegraf ve Francii spojil západ a jih země s Paříží
postupně také až za Bourbonů - tehdy fungovalo celkem nějakých 500 telegrafních
stanic s cca 1500 zaměstnanci a délka linek dosáhla cca 5000 km. Optický
telegraf ve Francii dosloužil v r. 1859.
3.2. Jak to fungovalo
Každá telegrafní stanice musela
být pochopitelně zdaleka viditelná, v průměru na 5-10 km, tudíž nejčastěji jako
více či méně vysoká věž na kopci či v otevřené rovině. Stanici tvořilo vlastní
signální zařízení na střeše, bezprostředně pod ním se rozkládal pracovní
prostor a ještě níže odpočinková místnost. Architektonicky neexistoval jednotný
typ stanice, stavělo se podle terénu - věže měly při potřebné výšce libovolný
tvar, odpočinková místnost mohla být přímo ve věži nebo v přístavku, střecha
byla pokud možno terasovitá nebo alespoň s ochozem = pozorovatelna. Ve vsích a
městech se využívaly existující stavby = kostelní věže a střechy vysokých
městských budov. Na estetiku se přitom nehledělo, účel světil prostředky (v
Paříži třeba na střeše Louvru a na kostele St-Sulpice, jinde na věži
Mont-Saint-Michel apod.).
Typická Chappova novostavba |
V r. 1794 u Severní armády |
Rekostrukce stanice u Saint-Marcan (Ille-et-Villaine, Bretaň) |
Chappův telegraf na Justičním paláci v Metách |
Vlastní
mechanismus:
-stožár
z dubového dřeva, 7 m vysoký s vnějším žebříkem pro přístup k pohyblivým částem
-na
něm výkyvné hlavní rameno z dubového dřeva, černě natřené, tzv. - regulátor (régulateur), 4, 60 m dlouhé a 0,35 m
široké
-na
jeho koncích dvě černá otočná křídla z dubového dřeva - indikátory (indicateur), dlouhé 2 m a široké 0,30 m
-protizávaží
indikátorů (obvykle šedá), tzv. vidlice (fourchette)
-ovládací/manipulační
mechanismus (manipulateur) s pákami a
kladkami v pracovní místnosti
-převodní
mechanismus s vodícími kladkami a lany
Regulátory a
indikátory byly opatřeny pevnými žaluziemi z borového dřeva proti snížení
odporu ve větru.
Regulátor (zde
červeně) bylo možno nastavit do 4 poloh:
Vodorovná a svislá poloha sloužily při předávání zpráv,
šikmé polohy upozorňovaly na přípravu vysílání/příjmu nebo vysílání tzv.
služebních signálů.
Indikátory se daly nastavit do osmi poloh po 45°, ale polohy
indikátoru v jedné přímce s regulátorem, tzn. 4 a 8 se nepoužívaly současně,
aby nezavdávaly podnět k mýlkám:
Společně tedy 2 x 7 x 7 = 98 kombinací
poloh čili signálů. Z nich však 6 bylo vyhrazeno služebním/provozním signálům
(Konec, Porucha, Přestávka atd.), takže k vlastní korespondenci zůstávalo 92
signálů. Obsluha telegrafu přitom znala význam pouze služebních signálů. Korespondenční
signály znali pouze ředitelé linek (o nich viz dále), kteří měli k dispozici
šifrovací knížku - 92 stránek po 92 řádcích, čili celkem 8464 slov nebo skupin
slov. Telegraf totiž nesignalizoval zprávy otevřeně po písmenech+číslicích, to
by trvalo a kdekdo by si to mohl číst, nýbrž používal numerický kód, kde se každé
slovo/výraz/fráze předávalo dvěma signály: první odkazoval na číslo stránky
šifrovací knížky, druhý na číslo řádku na ní. Systém se postupem doby několikrát
změnil, měnily se i šifrovací knížky a používalo se jich souběžně i několik
„tématických“ - pro armádu, pro prefektury apod. Souhrn těchto knih pak obsahoval
celkem přes 25 000 písmen, slov, výrazů, vět a místních i osobních jmen.
Jelikož Chappův telegraf fungoval okamžitým
předáváním signálů „odkoukáváných“ od nejbližší stanice vzdálené 6-15 km, musel
používat kvalitní dalekohledy. Každá stanice měla logicky dva, pevně nastavené na
obě sousední stanice a upevněné v dřevěných pouzdrech, aby se jich obsluha
nemusela ani dotknout, a vzhledem ke vzdálenosti zvětšovaly 30x až 65x. Pro
zajímavost: jakožto drahé (a na počátku dovozové - made in England!) byly jištěny
proti krádeži číslováním a značením.
V oblastech s náladovým klimatem
mohla být některá stanice dočasně paralyzována a vypadnout z řady, její
sousední stanice v tom případě musely být schopny komunikovat spolu přímo.
Rychlejší
komunikační prostředek v té době neexistoval. Rychlost příjmu/vysílání se ovšem
měnila v závislosti na počasí. Jedna stanice mohla v zásadě odvysílat několik
signálů za minutu, za optimálních podmínek jednotlivý signál z Paříže dorazil
do Lille za 9 minut, přijetí zprávy o 36 signálech na téže lince trvalo 32
minut. Zpráva na lince Paříž-Štrasburk letěla asi 2 hodiny - dostavník to jel 4
dny... Rekordu na této lince bylo dosaženo při oznámení narození Římského
krále = 60 minut.
Samozřejmě nebylo možno
telegrafovat za tmy, mlhy, hustého deště nebo vlnění vzduchu za horka. Pokusy
vysílat v noci pomocí luceren zavěšených na regulátor a indikátory se nesetkaly
s úspěchem.
Jelikož odeslané+přijaté zprávy a
provozní úkony se na stanici zapisovaly do staničního deníku, musela si síť v
celé zemi čas od času „seřídit hodinky“: všechny stanice na povel nastavily telegraf
do služební tzv. harmonizační polohy, načež jedna z pařížských počátečních
stanic v daný okamžik sklopila jeden indikátor a všechny stanice na celém území
signál okamžitě opakovaly.
3.3 Lidé kolem telegrafu
Jednotlivé
linky řídili ředitelé, vždy dva (= u výchozí a koncové stanice). Odpovídali
všestranně za provoz a hospodaření celé linky a k jejich konkrétním úkolům dále
patřilo přebírání zpráv k vysílání a jejich kódování + dekódování došlých zpráv
a jejich doručování adresátovi. Jedině tito dva lidé na celé lince vlastnili
kódovací knížky, tzv. vocabulaire a
tudíž znali obsah vysílaných/přijímaných zpráv. Proto byli pečlivě vybíráni a museli
rovněž mít znalosti o všech aspektech provozu. Práci měli těžkou a nezáživnou:
kvůli dodržení absolutního utajení museli být přítomni neustále - 365 dní v
roce, pracovní doba jim začínala čtvrt hodiny před východem slunce, končila s
jeho západem.
Když
ředitel přijal zprávu k vysílání, nejprve z ní musel vyškrtat zbytečná slova a
převést ji do „telegrafické řeči.“ Poté ji zakódoval do čísel podle vocabulaire a předal své stanici k
odvysílání. Když si ji předaly všechny stanice a dorazila na konec linky, jeho
kolega na druhém konci ji dekódoval, přepsal na hlavičkový tiskopis k tomu
určený a předal k doručení adresátovi poslem nebo jízdním kurýrem. V případě
nejasného/nesrozumitelného textu si mohl/musel vyžádat opakování.
Každá telegrafní linka se pro
vnitřní potřeby dělila na úseky (division)
cca 10 stanic, za něž odpovídali inspektoři. Inspektor dohlížel na řádné
fungování úseku, soustavně kontroloval obsluhy buď na dálku dalekohledem nebo
přímo na místě. Byl povinen každý měsíc obejít všechny stanice úseku - nejčastěji
pěšky, což mu trvalo 15-20 dní. Koně dostal jen někdy a jelikož cesty nebyly
bezpečné, byl ozbrojen. Při svých inspekčních cestách kontroloval personál,
staniční deníky, technický stav zařízení, rozhodoval o opravách, vyhledával
původce chybných signálů, rozvážel obsluhám plat, udílel jim pokuty/prémie,
jednal s místními úřady.
Ředitelé
a inspektoři pocházeli často ze stejného prostředí, neboť veškerý telegrafní
personál si potrpěl na rodinné a osobní vztahy, které často rozhodovaly o
obsazení postů (průpravná studia, zkoušky, výběrová řízení a služební postup
byly zavedeny až po císařství).
Telegrafní ovladač |
Stálá obsluha stanic se nazývala staničníci (stationnaire), telegrafovači (télégraphiers) nebo telegrafisté (télégraphiste). Na jedné stanici byli vždy dva, sloužili 365 dní v roce, s nástupem čtvrt hodiny před východem slunce a odchodem při západu slunce. Jeden nastoupil k dalekohledům, druhý obsluhoval ovladač, v poledne se prohodili. Byli to zpočátku většinou mladí mužové (20-30 let) z pařížské oblasti - asi proto, že je najímali bratři Chappové osobně - původně pokud možno pracující se dřevem nebo kovem (kvůli údržbě materiálu). Od konce r. 1800 se z úsporných důvodů najímali váleční invalidé, ale později přednostně vhodní místní obyvatelé. Od r. 1809 sloužila dvojice rovněž z úsporných důvodů po jednom a střídala se v poledne - služba byla tudíž mnohem náročnější = každý musel přebíhat půl dne od dalekohledů k ovladači a zpátky, vysílat/přijímat a všechno ještě zapisovat (některé stanice nakonec obsluhoval jen jeden člověk úplně sám!)... Každý úkon musel trvat maximálně půl minuty! Placeni přitom byli mizerně a často s mnohatýdenním zpožděním, sotva jako obyčejný dělník (1,25 F denně), takže ten staničník, který momentálně nesloužil (nebo oba, když stanice v noci nebo kvůli počasí byla mimo provoz), se mohl věnovat vedlejší činnosti - řemeslo, zahradničení apod., kterou si přilepšovali k bídnému platu. Jednu dobu dokonce nebyly peníze na výplaty a staničníci pobírali mzdu v naturáliích - 1,5 libry (cca 0,75 kg) chleba a 0,5 libry masa denně, což k nakrmení celé rodiny rozhodně nestačilo. Kromě toho prováděli na vlastní náklady údržbu a ostrahu. Když bylo třeba něco urychleně opravit, provoz nesměl být přerušen, takže opět nastoupili oba, popřípadě vypomohl ještě rodinný příslušník... Provozní režim byl přitom velmi přísný, kontrola nepřetržitá a nemilosrdná, každá chybička, zavinění poruchy nebo kratičká „neomluvená absence“ se trestala srážkou z platu, opakovaný nebo větší přestupek rovnou vyhazovem - přičemž to, co bylo za měsíc strženo hříšníkům na pokutách, bylo v tomtéž měsíci rozděleno mezi ostatní bezchybně sloužící jako prémie... Nárok na penzi žádný, sloužilo se, dokud zdraví dovolovalo (rekordmanem byl 81-letý telegrafista). Byla to zkrátka otročina a živoření, přesto staničníci ve velké většině sloužili spolehlivě. Zároveň se tím ovšem otevírala vrátka ke zneužití telegrafu - dopouštěli se ho někteří spekulanti na pařížské burze, aby se s předstihem dostali k burzovním výsledkům, které se normálně rozvážely poštou: štědře podpláceli staničníky, z nichž pak jeden na smluvené místo vysílané depeše vsunul smluvený signál, druhý komplic na určené stanici signál předal čekajícímu adresátovi (a dál pak vysílal už bez tohoto „viru“)... Málokterý bídně placený staničník odolal - hezky to popsal A. Dumas v románu Hrabě Monte Christo.
Z této subkapitoly je zcela evidentní, proč telegrafní síť z
pochopitelných důvodů nemohla Napoleonovi-válečníkovi na taženích sloužit jako
nějaká „tajná zbraň“, i když Ignace Chappe zřejmě správně soudil, že lze snadno
zřídit a provozovat „polní“ optický telegraf = samotný stožár s rameny se
zjednodušeným ovládáním, prostě ukotvený v zemi bez věže, nevzal však v úvahu
všechny vojenské aspekty provozu na válčišti.
3.4 Telegraf u nepřítele
V
jedné staré knize o dějinách signalizace a telegrafie je popsán improvizovaný optický
telegraf, který používali Prusové r. 1807 v obleženém Gdaňsku pro komunikaci s rusko-pruskou
armádou v poli směrem na Královec: dopisovali si dohodnutým kódem pomocí tříbarevných
praporů cca 2,5x2 m vytahovaných na stožár a vyztužených kvůli čitelnosti ve
větru/bezvětří. Vymyslel to jistý pruský major s pomocí anglického obchodníka
(však to také ne náhodou připomínalo námořní signalizaci). Za stanici v Gdaňsku
sloužil domek nejspíš poblíž velitelství města, jehož střechou procházely dva
cca 10-metrové stožáry a do něhož nesměl vstoupit nikdo kromě obsluhy. Každému červeno-modro-bílému
praporu s různou kombinací pruhů bylo přiděleno číslo a k němu písmeno abecedy
(kromě X). Přiřazení číslo=písmeno praporů znal a měl v ruce pouze spolehlivý
„náčelník stanice“, který přímo v místnosti obsluze diktoval k vytažení pouze
ta čísla, a obdobně dešifroval depeše zvenčí. Zprávy k vysílání mu předával a
přijaté od něho přebíral pouze velitel města Kalkreuth v zapečetěných obálkách.
Jako šifra bylo dohodnuto, že význam všech praporů se posouvá = prapor značící
prvního dne písmeno A znamenal druhý den písmeno B, třetí den písmeno C atd. Občas
se také pro zmatení obléhajících Francouzů telegrafovalo anglicky. Začátek a
konec vysílání + začátek a potvrzení příjmu byly signalizovány dvěma bílými
prapory - jeden s černým orlem, druhý čistě bílý. Při případném opakování
nesrozumitelné depeše se používal výchozí význam praporů z prvního dne. Když
Francouzi dobyli opevněné dělostřelecké postavení situované na této „telegrafní
lince“, zapalovali na něm ohně s kouřem jako „rušičkou“...
Příště: SPOJENÍ V ARMÁDĚ
Žádné komentáře:
Okomentovat