Nějak se v novém roce teprve rozjíždím a ve snaze poskytnout vám něco barvitého se mi hlavou honily myšlenky na to, co je zde dosti oblíbené, tedy na obrazy a vůbec na vše skrývající se pod štítkem „art“, tj. kumšt. Připomněl jsme si už trochu starší nápad, nebo lépe myšlenku, že je nespravedlivé a jednostranné představovat pouze staré mistry, když se téma, které uchvacovalo Detailla, Myrbacha (viz) i mnohé další, těší stále velkému zájmu umělců, má mnoho obdivovatelů a nejeden kreslíř či malíř vyrostl do slušné velikosti. Na výběr byli mnozí a já zvolil jednoho, který patří sice na špičku, nedosahuje však ještě proslulosti Dona Troianiho (což je z jiného soudku, jeho těžiště leží ve válce Severu s Jihem) či Keitha Rocca.
Chris Collingwood (snad jsme si ho vybral i pro podobnost jména s britským admirálem z „Nelsonova bratrstva“) o sobě na svých webových stránkách (viz prolink skrytý v nadpisu) prozrazuje, že se věnoval knižní ilustraci i grafice, reklamní kresbě či filmovým plakátům, stále více ale směřoval k akční vojenskohistorické malbě a roku 1992 založil s dalšími kolegy společnost s názvem The Historic Company Art (dnes Collingwood Historic Art), která začala vydávat jejich práce. Po dvou letech se sblížil s Cranson Fine Arts, vydavatelstvím a galerií, věnující se stejné tematice, pro niž vytvořil řadu obrazů. Věnuje se olejomalbě s použitím barev a technik starých holandských mistrů a, jak můžete posoudit z ukázek, převzatých z jeho stránek, velkou pozornost klade na detail, realismus i autenticitu, v níž navazuje na klasiky, akademisty 19. století. Posuďte ostatně sami, zde máte několik ukázek i s Collingwoodovými vlastními popiskami (k nimž jsem přidal něco textu vlastního)
Britská obrana Hougoumontu: Coldstream Guards a 3rd Foot u Waterloo, olej 30 x 46 palců
Francouzský útok na zeď sadu u Hougoumontu, olej, 30 x 46 palců
95th Rifles u Talavery, olej 3 x 40 palců
Scéna jak z příběhů o Sharpovi, 95th Rifles a Light Brigade u Fuentes de Oñoro při krytí Royal Horse Artillery, olej, 30 x 40 palců
Útok Červených kopiníků na baterii Royal Horse Artillery Cavalié Mercera u Waterloo (o jeho vzpomínkách na bitvu jsem tu psal a mnohé z nich najdete v mém "Waterloo"), olej 30 x 46 palců
Boj mezi 13:30 a 14:30 u La Haie Sainte (Waterloo), bráněné Baringovými muži, na které útočí 54. a 55. řadový pluk s podporou 4. a 1. kyrysnického, rozměr neuveden. Podrobnosti ke scéně určitě najdete ve
2. díle mého "Waterloo"...
2. díle mého "Waterloo"...
13th Light Dragoons překračující říčku při postupu Wellingtonovy armády k Vitorii v létě 1813
A z trochu jiného soudku, k němuž mám osobní vztah, neboť mi připomíná dobu, kdy jsem psal knihu o Richardu III. Neprávem zatracovaný král Richard před svou poslední bitvou u Bosworthu… Sympatické je, že jej tu Collingwood vykreslil bez shakespearovského znetvoření a s tváří, z níž lze vyčíst odhodlání, ne však zločiny, z nichž jsme se ho snažil v knize očistit. Olej, 30 x 40 palců
Nakonec další pokušení, které ovlivnilo výběr, připomínka mojí "Války Řeků s Peršany", Leonidas u Thermopyl. Olej 6 x 5 stop
3 komentáře:
Skvělý výběr obrázků;-) Nejvíce mě upoutala první dvojice, která zobrazuje stejný okamžik, jen pokaždé z jiného úhlu pohledu. Trošku mi to připomnělo Eastwoodovu dvojici válečných filmů: Vlajky našich otců a Dopisy z Iwo Jimy. M.Kolomazník;-)
Mně zas nadchýňá ten s kyrysníky u La Haye, je to přesně představa, jakou jsem měl, kdyý jsme popisoval útok Crabého/Crabeta... :-)
Když už jsme u francouzských kyrysníků, vůbec nejraději mám Meissonierův obraz: 1807,Friedland.
Vidět tento výjev na vlastní oči, tak se k nim nechám rovnou "nalejt". M.K.
Okomentovat