MICHAL ŠŤOVÍČEK
Usnesením Senátu (sénatus-consulte)
z 28. floréalu r. XII (18. 5. 1804) dostal čerstvě zvolený císař Napoleon k
dispozici bývalé královské rezidence, které tak rázem "povýšily" na
císařské. Všechny je důvěrně známe z literatury, mnozí jsme ty dosud existující
také navštívili. Přesto bych se s laskavým svolením administrátora blogu
pokusil trochu přiblížit jejich vzhled a úlohu zejména za Napoleonových časů.
Něco z toho se snad může hodit i těm, kteří se k návštěvě těchto míst teprve chystají,
nebo podpoří obrazotvornost a pomůže promítnout Napoleonův obraz do konkrétních
míst, i když existujícími interiéry se budu zabývat jen náznakově - vydaly by
na samostatnou fotopublikaci. Spokojím se s konstatováním, že Napoleon nikde
nemusel ani nechtěl nechat nákladně měnit či opravovat exteriéry, mohl se plně
zaměřit právě na renovaci a přestavbu interiérů v novém "vlastním"
slohu.
Versailles v 18. století |
Versailles - na vedlejší koleji
Vznik a architektura zejména tohoto zámku a okolí jsou
dostatečně známé, navíc budou jistě detailně popsány znovu i v chystané
biografii p. Kovaříka o Ludvíku XIV., zaměřím se tedy rovnou na období po
nuceném odjezdu královské rodiny Ludvíka XVI.
Dne 19. 10. 1792
vznikla Umělecká komise departementu Seine-et-Oise (Commission des Arts de Seine-et-Oise), která měla shromažďovat ve
prospěch národa všechna umělecká díla a předměty nacházející se na území
departementu, vytvořit tak z Versailles jakýsi depozitář souběžně vznikajícího
muzea v Louvru a posléze učinit z Versailles další státní muzeum francouzského
umění.
Versailles v roce pádu Bastily |
Tento projekt byl
pro Versailles otázkou přežití, aby se zdejší i veškerá další významná umělecká
díla v majetku Republiky nakonec nesoustředila pouze do Louvru. V květnu 1794
Konvent rozhodl, že zámek bude "dán k užívání národu", nechal za tím
účelem rozprodat bývalý královský mobiliář a o rok později jmenoval prvního
konzervátora zamýšleného muzea - Huguese Lagardea, který podnikl první kroky -
začal přetvářet zámecké interiéry v muzeum. Vzhledem k nesmírné rozloze zámku,
tehdejšímu stavu uměleckých děl v celé zemi bez jakýchkoli souhrnných
inventářů, odrážející všeobecnou obrazoboreckou atmosféru ničení všeho, co
pocházelo od "tyranie", samozřejmě nemohl využít všechny prostory.
Vybudoval knihovnu s oddělením rytin v jižním křídle, oddělení přírodních věd v
severním křídle, nechal rozvěsit zachráněné obrazy a převézt do vybraných sálů
sochy ze zámeckého parku i z parku v Marly, aby je uchránil před revolučním
vandalismem. Muzeum posléze otevřelo své brány 18. 4. 1796 a bylo zpřístupněno
dva dny v každé dekádě revolučního kalendáře.
Vláda Republiky
současně přenesla do Versailles i některé nové či dosavadní: hudební
konzervatoř, "zvláštní muzeum francouzské školy" a průmyslové školy
departementu. V r. 1797 se však záměry radikálně změnily.
J. Gondouin |
Direktorium
rozhodlo, že v Louvru bude muzeum pouze cizích výtvarných škol, zatímco ve
Versailles se bude vystavovat výhradně francouzská škola. Po následné horečné a
rozsáhlé výměně děl mezi oběma muzejními institucemi byly tedy ve velkých
apartmánech Versailles vystaveny obrazy francouzských mistrů - Poussin, Champaigne, Lesueur aj. - jakož i
sochy. Díla byla však od r. 1804 porůznu rozvážena do dalších císařských
rezidencí, až bylo ochuzené muzeum v r. 1806 definitivně zrušeno a dočkalo se
znovuotevření až za Ludvíka Filipa.
Nejmajestátnější,
nejrozlehlejší a nejhonosnější zámek v zemi se přirozeně nabízel jako hlavní
sídlo císaře Francouzů, který hodlal zastínit i Krále Slunce, ale vztah
Napoleona k Versailles a jeho záměry s celým areálem jsou dodnes nepříliš určité.
Historikové se z velké části shodují v tom, že císař si Versailles nijak
neoblíbil a trvale sídlit v něm odmítl - podle jedněch buď proto, aby se to
nevykládalo jako symbolické přímé nástupnictví Bourbonů, podle jiných proto, že
se mu celý areál zámku zdál až příliš rozlehlý, nepohodlný a neprakticky
odlehlý od Paříže. Jiní historikové však soudí, že Napoleon se ve Versailles
usídlit hodlal, ale nedošlo k tomu pro nedostatek financí a času i proto, že se
dlouho nedokázal rozhodnout pro pevnou koncepci.
P. Fontaine |
Za Konzulátu údajně
přece jen zkoumal možnost vytvořit z Versailles stálé sídlo a zkusil v něm i několikrát
přespat - v bývalém soukromém apartmá Ludvíka XV. Když se pak Versailles uvedeným
výnosem stal císařskou rezidencí, republikánské instituce jej musely z principu
vyklidit. Zprvu = 13. 12. 1804 dostal
takto uprázdněný areál na starost architekt Guillaume Trepsat, který pracoval
již na Invalidovně a toto nové místo obdržel jako kompenzaci za to, že při
pumovém atentátu v ulici Saint-Nicaise přišel o nohu. Zámek byl tedy nadále
udržován na státní útraty, ale zůstal prázdný - neprosadil se žádný z projektů
dvou dalších architektů. Jedním z nich byl zkušený a schopný vyznavač
neoklasicismu Jacques Gondouin (1737-1818), který pracoval již pro Ludvíky XV.
a XVI., druhým neméně schopný architekt císařských paláců
Pierre-François-Léonard Fontaine (1762-1853), tvořící již čistě ve stylu
empíru. Gondouin jakožto žák a následník významného Ange-Jacquese Gabriela by
byl zřejmě ze všech nejlépe dokázal modernizovat sídlo Krále Slunce a přitom je
respektovat, konkurent Fontaine mu však podrážel nohy zejména poukazováním na
závratné náklady jeho projektu.
Napoleon si vyžádal plány nejprve od
Gondouina jakožto člena Poradního výboru pro panovnické stavby (Comité consultatif des Bâtiments de la Couronne). Návrhy mu
byly předloženy v r. 1807, nejrozsáhlejší z nich počítal s náklady 27 milionů
franků a dobou realizace 5 let, což bylo na císaře moc - limitoval totiž
náklady částkou 6 milionů. V r. 1808 předložil své návrhy Fontaine - podobné,
ale značně levnější: odhady nepřekročily stanovených 6 milionů. Tato částka by
však bez ohledu na Napoleonovu vůli byla nestačila k tomu, aby se celý císařský
dvůr mohl ve Versailles usadit. V opravách a úpravách se přesto pokračovalo s
ročním rozpočtem 1 milion, v r. 1810 a 1811 se všechny projekty znovu komplexně
zvažovaly a opět bez výsledku. Po narození Římského krále byl Napoleon ochoten
sáhnout do peněženky podstatně hlouběji, ale peníze nebyly. Císař se nicméně
zabýval plány na využití Versailles ještě v r. 1814, ale to již nebyl čas vůbec
na nic...
Z plánu Perciera a
Fontainea - císařova pracovna a ložnice
|
Versailles vlastně za
císařství naplno ožil jen na jeden den = 3. 1. 1805, kdy si město i zámecký
areál přijel prohlédnout na otočku a sólo, tj. bez Napoleona, papež Pius VII.
Přivítaly ho za dunění slavnostních dělostřeleckých salv a znění zvonů nadšené
davy na čele se starostou a biskupem (Versailles se staly biskupstvím r. 1802
na základě Konkordátu), po celý pobyt a trasu městem i zámkem ho provázely
nadšené zástupy, které před ním padaly na kolena, líbaly mu prsten, nechaly si
na nádvoří požehnat z oken Zrcadlové galerie, až překvapený a dojatý papež
pronesl: "Tohle má být ten údajně
tak bezbožný francouzský lid?" Papež s početným doprovodem prošel
zámek, oranžerii i zahrady, mezitím poobědval podle svého zvyku o samotě
(notábly současně ve své rezidenci hostil biskup) a kolem 16. hodiny po stejně
obřadném a slavnostním loučení odjel...
Ludvík Filip I. v r. 1833 odebral zámku
statut královského sídla a rozhodl o jeho přeměně v muzeum dějin Francie, kde
by byla shromážděna všechna malířská a sochařská díla zobrazující slavné
události a osobnosti Francie od počátku jejích dějin. Za tím účelem posbíral co
mohl v královských, veřejných i soukromých sbírkách, současné umělce zároveň
pověřoval zhotovováním kopií nedosažitelných exponátů a zadával jim nová oslavná
díla na historická témata. Královým současným politickým záměrem bylo usmířit touto
oslavou dějin stoupence všech režimů od r. 1789 a vyjádřit svoji legitimitu
panovníka všech Francouzů.
Versailles v 19. století |
Dnes je versailleská sbírka více než 6000
obrazů a grafik a 3000 soch hlavním
ikonografickým souborem dějin Francie. Známá je zejména Galerie bitev, v níž je
shromážděno 118 exponátů = 34 obrazů bitev a 84 byst válečníků padlých v boji (obrazům
viz blíže 2x blog v r. 2010, štítek "museum"). Muzejní expozici padla ovšem za oběť četná
původní apartmá.
Napoleon III. (1852-1870) stavební úpravy
dokončil, ale dalšímu rozvoji expozice zabránila válka, při níž Versailles
obsadili Prusové a 18. 1. 1871 ve slavné Zrcadlové galerii vyhlásili Německé
císařství. Do r. 1875 pak ve Versailles opět sídlily vrcholné orgány Komuny a
III. republiky. Na konci 19. stol. se celému Versailles včetně parků a zahrad vrátil
jeho vzhled a lesk královského sídla, byly rozšířeny expozice a ze zámku tak
postupem doby vznikla prvotřídní a "must" turistická atrakce.
Napoleona I. však
zaujala jiná součást versailleského areálu - zámečky Velký a Malý Trianon, jako
jediné pohotově obyvatelné prostory. Navštívil je poprvé v březnu 1805 a
rozhodl se ihned, že Malý Trianon dá k dispozici sestře Paulině a Velký Trianon
své matce. Té však místo připadalo nehostinné a odmítla je, zatímco Paulina
přijala.
Trianon
v r. 1700 (Velkým Trianonem se začal nazývat až po vybudování Malého Trianonu)
|
Plán
Velkého Trianonu z Napoleonových časů - pod ním v detailu původní a přestavěné
levé křídlo |
Napoleonova ložnice, stav r. 1900 |
Rodinný salon, stav r. 1900 |
Císařovo soukromé
apartmá v levém křídle se skládalo z pěti místností, jejichž francouzské dveře
se otevíraly do bývalé Královské zahrady. Hlavními místnostmi apartmá byly
předpokoj, pokoj-ložnice, topografický kabinet, soukromá pracovna, ranní salon
a koupelna. K místnostem přiléhaly ještě další nezbytné provozní komnaty -
garderoba apod. V těsném sousedství v témže křídle se nacházelo apartmá
císařovny.
Po Napoleonovi
obýval zámeček i Ludvík Filip. Prakticky veškerý současný hlavní mobiliář
zámečku je dnes empírový, po celou dobu v něm zůstaly i obrazy mistrů 17. a 18.
stol. V tzv. Malachitovém salonu v pravém křídle jsou vystaveny masivní malachitové
vázy a mísy - dary Alexandra I. po Tylžském míru:
Jen pro zajímavost dodám, že
stejnou měrou si Velký Trianon oblíbil a využíval jej osobně i jeden z
Napoleonových následníků - generál Charles de Gaulle, který současně nechal
jeho severní část upravit k příležitostnému ubytování státních návštěv, k čemuž
slouží i dnes.
Žádné komentáře:
Okomentovat