Pokud na svých obrazovkách písmenka nepřečtete, zde je v přehlednější textové verzi:
Napoleon nesnášel intelektuálky
Jiří
Kovařík má dobrodružné povolání. Posuďte sami. Osvobodil anglického krále.
Odhalil skutečné osudy románových hrdinů. Doprovázel korzáry na jejich loupeživých
taženích. Po boku Napoleona se zúčastnil snad všech jeho slavných (i neslavných)
bitev. A za to byl odměněn přízní čtenářů i literárními cenami. I když legendárního
Korsičana, který pořádně otáčel kormidlem dějin a o němž píše nejraději, by rozhodně
nezaujal. „Napoleona bych nadchnul jen úspěšným útokem na bodáky. Pokud bych to
přežil,“ směje se spisovatel a historik.
Spisovatelskou dráhu jste odstartoval knihami
o skutečných osudech románových hrdinů. Čtenáři se tak dozvěděli, že legendární
postavy, například ze Tří mušketýrů, žily. A i hrabě Monte-Cristo nebyl pouhou
vymyšlenou figurou. Jaký z hrdinů vám byl nejsympatičtější?
To byla
taková hra pro mne samotného, až po čtyřicítce. Jistěže jsem chtěl, aby mi vyšla
kniha. Rukopis putoval nakladatelstvími a vracel se s frázemi „zajímavé,
ale našemu profilu neodpovídá“. Až se na mne jednoho dne usmálo štěstí. To první
téma o skutečných osudech hrdinů Alexandra Dumase vyplynulo z lásky
k jeho knihám. Když jiní četli Vinnetoua, já hltal Tři mušketýry. Z té čtveřice
mi byl nejsympatičtější Athos, kromě tajemnosti ztělesnění urozenosti a cti. Kdosi
pravil, že Dumas znásilňoval historii, vzešly z toho ale nádherné děti. Až
neuvěřitelně mnoho románových postav skutečně žilo, i když jinak. D’Artagnan byl
velitelem Královských mušketýrů, padl při dobývání Maastrichtu a Ludvík XIV. o
něm pravil: „Sláva i d’Artagnan mají společný hrob.“ V mládí se přátelil
se třemi mušketýry, jejichž jména si Dumas zjednodušil na Athos, Porthos a
Aramis. Předobrazem Monte-Crista byl Pařížan jménem Picaud. Mstil se podobně jako
Dantès, jen se mu to vymklo z rukou a jedna z obětí jej zabila.
Dumas prý vděčil za úspěch návštěvám archivů.
Historikové často tvrdí, že práce v nich je nudná. Já si naopak
představuji, že jsou plné neobjevených informací, jen na ně narazit. Jaký
největší objev jste v nich učinil a co byste chtěl vypátrat?
Když
začínáte bádat, není to nuda, máte téma, představu, cíl, ale musíte ji vysedět
jak kvočna kuřata. Probírat se krabicemi, mikrofilmy, luštit něčí rukopis je dřina.
Na objev narazíte jen náhodou. I když moji přátelé našli ve vídeňském Válečném
archivu dosud nikde nepublikované hlášení velitele rakouských sil v bitvě
u Slavkova roku 1805. Je tam nejen popis boje, ale i tabulky s údaji o
ztrátách po plucích i hodnostech. Poklad o bitvě, o níž by se zdálo, že víme
vše. Můj největší objev jsem nevyseděl, přišel mi poštou. Vrtal mi hlavou nálet
na Kladno na jaře roku 1944, líčený od 50. let jako podlý imperialistický
záměr. Napsal jsem do Smithsonian Institution v USA, odpověď přišla
z Pentagonu s kopiemi hlášení 8. letecké armády z kritického
dne. Vyplynulo z nich, že to byl odhoz pum poškozeného bombardéru. Dopadly
na lidi v lese, pilot to nemohl vědět. Pikantní bylo, že mi obálka
z Pentagonu přišla na pracoviště před listopadem 1989 a vznikl z toho
poprask. A co bych si přál vybádat? Zda byl tajemný a prominentní vězeň se
železnou maskou na obličeji, jehož identita je dodnes záhadou, opravdu
dvojčetem Ludvíka XIV. Nebo jestli místo Napoleona zemřel na Svaté Heleně někdo
jiný. A teď jsem objevil deník mladého šlechtice, syna vrchního velitele, který
bojoval roku 1620 na straně českých stavů. Ukazuje, jak laicky válku končící na
Bílé hoře vedli. Nikdo se tím zatím nezabýval a bude to v mé knize.
Jsou zahraniční archivy vstřícné vůči českým
badatelům?
Vstřícné
jsou a mnohé fondy navíc existují online digitálně. Nejsem akademický historik,
zaštítěný institucí, která badatele vyšle a hradí náklady. Každý archiv má své
regule, vstup není problém, když víte, co chcete. Vídeňský Válečný archiv je
velmi vstřícný, s pařížskou Invalidovnou je to horší a trochu oříšek je
Service historique de Défense ve Vincennes, protože jde o armádní instituci. Je
to otázka kontaktů, přípravy, to tvoří největší překážku. Kromě peněz, které
utratíte za xerox. Jsem stále pohodlnější, pracuji s digitálními archivy,
kde jsou poklady vyrážející dech. Memoáry, korespondence, stoleté knihy autorů,
kteří psali důkladněji, než to dokážeme my.
Co vás přivedlo na dráhu historika?
Čirá
náhoda. Končil jsem průmyslovku a nevěděl, kam dál. Technika nepadala
v úvahu, na matematiku jsem byl tupý, tak jsem podal přihlášku na FF UK,
obor historie-francouzština. Tehdy neplatily kvóty přijímaných, a nemožné se
stalo skutkem, průmyslováka přijali! Na prvním semináři se nás profesor
Polišenský zeptal na oblíbenou postavu či událost. Ukázal nám tlusté svazky
Bibliografie české historie, ať v nich najdeme, co k tomu kdo napsal.
Pak pronesl památnou větu: „Nemusíte vědět, jak a kdy to bylo, ale kde to najít!“
Vštípil mi tak základní pravdu řemesla historika.
V centru vašeho zájmu stojí Napoleon. V závěti
odkázal rentu tomu, kdo bude psát o slávě jeho zbraní. Dosáhl byste na odměnu,
nebo by byl nespokojen, když kriticky rozebíráte i jeho neúspěšné bitvy? Otázkou
je, zda by si přál, aby se o něm i dnes psalo.
Napoleona
by určitě zájem těšil. Roky exilu na Svaté Heleně zasvětil vytváření legendy o
své osobě. Ale z kritiky by se neradoval a vášnivě by reagoval. Dokazoval
by, že se mýlím, svaloval by vinu na jiné a trochu lhal, jako mnohokrát,
například o bitvě u Waterloo. Podle něj mu ji prohráli všichni kolem, jen on
ne. A tu zmíněnou rentu dostal ze závěti jezdecký důstojník Marcellin de
Marbot, takže na mě se, bohužel, už nevztahuje (smích). O slávě
Napoleonových zbraní psali mnozí, on se mu však zalíbil nejvíc a Marbotovy
memoáry jsou dodnes nejčtivější a nejvydávanější paměti té doby. Byl jsem ale jejich
prostřednictvím odměněn, měl jsem čest je přeložit i komentovat.
Kdysi jste zmínil, že by se Napoleonovi zamlouvala
Evropská unie. Co by nyní řekl odchodu Velké Británie z EU?
Unie by
se mu zamlouvala navzdory nedostatkům a rozporům, zejména v souvislosti
s brexitem. Z něj by měl velkou radost, neboť „anglického leoparda“,
jak Británii říkal, pokládal za úhlavního nepřítele. Evropu se ostatně snažil
sjednotit právě proti Britům, které chtěl ekonomicky izolovat roku 1806 systémem
kontinentální blokády exportu i importu.
Předpokládám, že Napoleon by chtěl být
v EU šéfem?
Samozřejmě,
že by chtěl Evropě šéfovat! Francie by v ní byla hegemonem, dávalo by jí
to podle něj právo velkého národa, v myšlenkách i ve vítězstvích. Nešlo by
ale o unii sjednocenou politicky i hospodářsky, jen o Evropu spojeneckou.
Francie měla být „přirozeným zprostředkovatelem mezi starým a novým řádem
věcí“, mezi starým se zbytky feudalismu a novým porevoluční doby. První kroky Napoleon
udělal už na počátku císařství, kdy s Francií propojil část Itálie,
Belgii, Holandsko, do jisté míry Švýcarsko. A nakonec změnil rozdrobené
Německo, onu Svatou říši římskou, v Rýnskou konfederaci, v níž se jmenoval
protektorem.
Jaký vztah měl Napoleon k českým zemím?
Samozřejmě kromě příjemných vzpomínek na vítězství v bitvě u Slavkova.
Vztah
k českým zemím neměl, vnímal je jako součást habsburské monarchie. A dodal
bych, že obyvatelé českých zemí neměli vztah k němu. Až obdivuhodně zachovali
věrnost císaři Františkovi, bojovali za něj a krváceli.
Kdybyste se v mládí setkal s Napoleonem
a on vás zhodnotil zkušeným válečnickým okem, čím byste na něj udělal dojem?
Muselo
by to být něco hrdinského. Potrpěl si na bodákové útoky, že bych tedy nějaký
vedl a byl mu na očích? Pokud bych ovšem přežil. Věříte na stěhování duší, že
jste už někým byla? Já ne, ale před lety se mi dostala do rukou kniha, kterou
napsal napoleonský generál de Brack. Byly to zvláštní vzpomínky, psané jako
dialog tazatele, kterému Brack odpovídal, co má lehký jezdec dělat v boji
i v kasárnách. Taková živě psaná příručka. Hodně slavná, znali ji
kavaleristé mnoha zemí. Šel jsem tenkrát se psem po poli, četl si v ní a
měl silný pocit, že jsem to už zažil a v minulém životě napsal. Brack byl kudrnatý
blonďák s tváří slečinky, v mládí, když jsem měl víc vlasů, jsem se
mu podobal. Tedy ano, Napoleon mě dobře znal, povýšil mě a já nosil nádhernou
rudou uniformu gardových švališerů-kopiníků.
A co bych měla udělat já, abych se Napoleonovi
zalíbila? Asi pomlčet o svém psaní? Napoleonovi se prý líbily ženy zajímající
se výhradně o domácnost a výchovu dětí…
Předpokládáte
správně, pokud byste ovšem neměla velký dekolt a průzračné mušelínové šaty.
Galantním mužem nebyl, určitě by vám řekl něco pohrdavě uštěpačného a otočil by
se k vám zády. Nesnášel ženy intelektuálky, kterých tehdy nebylo mnoho.
Madame de Staël, slavná intelektuálka, se od něj dočkala jen tvrdého odmrštění.
Když se ho totiž zeptala, jaká žena stojí v jeho očích na prvním místě,
odpověděl: „Madame, ta, která přivedla
na svět nejvíc dětí.“ Ostatně i jeho největší odkaz, Code civil,
Občanský zákoník, definuje postavení ženy jako zcela podřízené muži. Ten
zákoník platí ve Francii dodnes. Ženy si vybíral pohledné a do značné míry
submisivní, ne duchaplné. První choť Josefínu, která měla zpočátku navrch,
v manželství zkrotil. Druhou ženu Marii-Louisu si bral jako naivní
děvčátko a ani jeho milenka, hraběnka Walewská, nijak intelektuálně nezářila.
V současném světě vládnou sociální sítě.
Která z historických postav by si s oblibou dělala selfíčka a kdo by
byl mediální hvězdou?
Jak
odpovědět a někoho se nedotknout? Selfie je fenomén posledních let, zdá se mi
ale, že kromě Japonců se z mobilu na tyčince nebo bez fotí hlavně mladé
dívky. Připomíná to romantická plátna dam, zhlížejících se v zrcadle. Chlap
by to dělat neměl, takže asi žádná z mých oblíbených postav by si selfie nepořídila.
Na to měli malíře, kteří věděli, že musí portrétovaného zkrášlit, což dělají
s pomocí photoshopu i dvorní fotografové. Selfie by si možná udělala
Josefína, Napoleonova choť, nesměla by se ale smát, na to měla dost špatný chrup.
A kdo by byl mediální hvězdou? Napoleon, ten ze sebe dokázal udělat středobod
vesmíru. Časy se mění, obliba ne. Takže by těmi hvězdami byly herečky pařížské
Opery, švarní důstojníci od kavalerie a občas nějaký ten umělec.
Máte mezi historickými osobnostmi favorita,
s nímž byste se rád seznámil?
Těch by
bylo! Už se stydím opakovat, že Napoleona, abych věděl, zda byl takový, za
jakého jej historikové mají. Ale raději bych viděl klíčové situace,
v nichž se ti lidé ocitli. Bylo by i krásné chodit do kaváren a rozprávět
se spisovateli, které mám rád. S Alexandrem Dumasem, toho bych se ptal na
tisíce věcí. S Prosperem Mériméem, spisovatelem a předchůdcem moderních
památkářů. Chtěl bych nakukovat přes ramena velkých mistrů, jak tvoří svá plátna.
Třeba Meissonierovi, který na malý prostor vtěsnal úžasnou kompozici Napoleona
za ústupu roku 1814, Édouardu Detaillovi, malíři vojáků tak důkladnému, že se
k němu slovo detail náramně hodí. A Toulouse-Lautreca na Montmartru bych
chtěl vidět, jak maluje holky a pijany, abych si to zpestřil. A nejraději bych se
potkal s maršálem Michelem Neyem, kterému dal Napoleon přídomek
Nejstatečnější ze statečných. Jsem holt romantik a mám rád vojáčky, co
s tím nadělám. I o panu maršálovi jsem napsal monografii a místy jsem ho nešetřil.
Při hodnocení činů vojevůdců čerpáte
z memoárů účastníků bojů. Jaké paměti na vás zanechaly největší dojem?
Bude to
znít hloupě, ale ty které jsem přeložil. Dokonce vyšly s pyšným záhlavím
„Jiří Kovařík uvádí“, ve světě se to tak dělá, ale u nás jde o výjimku. Jedny napsal
kapitán jízdních myslivců Parquin, jsou rozmarné, takřka mušketýrské, plné
duelů, galantních dobrodružství i bojů, leč velice autentické. Další sepsal granátník
Napoleonovy gardy, který byl až do třiceti negramotný a psal s naivitou,
která ho proslavila. Teď vyjdou paměti seržanta Bourgogne, vzpomínky na ústup
z Ruska roku 1812, nejupřímnější a nejdrsnější zpověď vojáka
z napoleonské doby. Dal jsem jim název Válka s ohněm a zimou.
Protikladem memoárů bývají historické divadelní
hry. Někdy se tváří tak autenticky, že je lidé začnou za pravdivé považovat.
Typickým příkladem je hra Richard III., v níž Shakespeare „nařkl“
panovníka z mnoha zločinů. Ve vaší knize Richard III. - Vrah či oběť?
jste anglického krále osvobodil. Jaké lži, které byly na Richarda svedeny, jsou
už vyvráceny?
Byla
jich neuvěřitelná spousta. Že utopil v sudu svého bratra Clarence, zabil
krále Jindřicha V. i Jindřich VI. a měl na svědomí smrt své ženy Anny. Že dal
zabít nevinné andělíčky, své synovce Richarda z Yorku a Edvarda VI., jehož
korunu si uzurpoval. Že to byl netvor činy i vzhledem, hrbatá stvůra! Půl
tisíciletí to tvrdil hlas propagandy, rozšířený historiky Jindřicha VII.
k obhajobě nové tudorovské dynastie a jejich nároku na trůn. Přetrvalo to kvůli
Shakespearově hře až donedávna, dokud nebyly tyto lži v souvislosti
s nálezem Richardovy kostry vyvráceny. „Pravda vítězí,“ říkával Masaryk a jeho syn dodával, že to dá pořádnou fušku.
Proč si Shakespeare na Richarda III. tak
zasedl? Hrálo v tom úlohu, že jeho chlebodárkyní byla královna Alžběta, potomek
Richardova přemožitele Jindřicha Tudora?
I Shakespeare
pracoval s prameny, především z konce Richardovy vlády. Sepsal je královský
kancléř Thomas Moore a Richarda velmi znectil. Vycházel ovšem z listin biskupa
Mortona, nejzavilejšího nepřítele Richarda. Že by se chtěl velký William
zavděčit? Možná. Královna Alžběta byla vnučkou Jindřicha VII., uchvatitele
Richardovy koruny. Shakespeare však vytvořil podobenství o tom, kam až může
touha po moci zajít. V tomto smyslu budou žít Richard historický i divadelní
dál vedle sebe.
Váš záběr je široký, už jste zabrousil do
středověku, starého Řecka i Říma. Jen české historii se vyhýbáte.
Nechávám
ji jiným, lepším. Zabrousil jsem do ní jen okrajově, poprvé ve svazku tryptichu
Rytířské bitvy a osudy. To byly příběhy o velkých bojích rytířského světa a já
tam zařadil poslední bitvu Přemysla Otakara II. u Suchých Krut, kde padl. Pak přišel
na řadu Jan Lucemburský a jeho smrt u Kresčaku, událost zdánlivě probraná.
Jenže nebyla. U francouzského vydání Froissartovy kroniky jsem zjistil, že jsou
ty pasáže mnohem delší, než jediný český překlad a že lze vše rekonstruovat
mnohem podrobněji. Připadal jsem si jako Miroslav Ivanov, náš největší autor
literatury faktu, a bylo to vzrušující.
Právě vám vyšla kniha Války pro víru, kde se
věnujete i smrti dalšího českého krále, mladičkého Ludvíka Jagellonského, roku
1526 u Moháče. Jeho účast v prohrané bitvě
s Turky i tragický konec utopením v bažině na útěku jsou známé z
učebnic. Za strohými fakty bývá i lidský příběh…
Král
vyjel do války na Černé perle, nádherném fríském vraníkovi, jenže kůň náhle na
okraji Budína padl a zdechl. Nejspíš šlo o důsledek zatížení, na které nebylo ustájené
zvíře zvyklé, mnozí si ale uhynutí vykládali jako špatné znamení. Když utopené
tělo krále našli, jeho choť Marie Habsburská, která Ludvíka velmi milovala, dostala
zpět medailon, který svému muži dala. Nosila jej do konce života. V závěti
si přála, aby byl šperk rozbit a zlomky rozdány chudým.
Napoleon ale mezi vašimi knihami dominuje.
Zbývá ještě něco, co byste o jeho životě chtěl napsat?
Zbývá,
právě ten jeho život. V Čechách vyšla seriózní monografie o Napoleonovi
naposledy v roce 1975, a to kniha historika Manfreda. Zní to drze, ale
rozhodl jsem se, že to využiji. Mám skvělého nakladatele, kývl mi na projekt a
první svazek jsem už odevzdal. Zahrnuje dobu do Napoleonovy korunovace, ten fascinující
vzestup z korsického důstojníčka na generála, do čela republiky a na trůn.
Na druhý díl se chystám. Asi si tím stavím pomník, i když je to tak velké téma,
že se ho až lekám.
Promítla se vaše fascinace Napoleonem i mimo
vaši profesi?
Když
jsem vešel ve známost, propojila mě s lidmi, kteří oživují vojenskou
historii a dělají rekonstrukce bitev. Jedná se o projekt Austerlitz, což je mezinárodní
jméno pro Slavkov, největší Napoleonovu bitvu. Nadšenci oblékají dobové
uniformy, nacvičují podle předpisů a vše na slavkovském bojišti předvádějí.
Stojí je to spoustu času i peněz a o mnoha věcech vědí víc než já. Bylo mi ctí
tyto bitevní ukázky komentovat, před několika tisíci diváků je to zážitek.
Získal jsem hodně přátel a leccos zažil. Dostal jsem vyznamenání, které mi
předal Mark Schneider, Američan, který na podobných akcích v Evropě
nejlépe ztělesňuje Napoleona. Vážím si toho. I čestného členství v The
International Napoleonic Society, které mi udělil už zesnulý Ben Weider. To byl
muž, který zasvětil život zkoumání, zda byl Napoleon otráven.
Napoleonova otrava na Svaté Heleně, to je
snad už vyvrácená fáma?
Naopak.
Rozborem několika vzorků Napoleonových vlasů, prováděným ve švýcarském CERNu, Ben
Weider dokázal, že Napoleon otráven byl, byť tomu pár francouzských akademiků
stále nechce věřit.
Co považujete na své práci za nejzajímavější?
Mě by nejvíc lákalo cestování proti proudu času…
Možná
je to takový imaginární stroj času, můžete tomu říkat i únik do minulosti,
samozřejmě s možností návratu. Mnozí si představují, že by chtěli žít
v jiné době, žádná však není ideální. Ledaže byste si mohli vybrat roli a
postavení. Cestování časoprostorem je jedna stránka věci a trochu se podobá
dovolené za hranice všedních dní. Tam taky víte, kam a proč letíte. Zbytek je
touha poznávat, pokud se nechcete jen vyhřívat a povalovat. Ať už si zvolím
jakékoli období, nevím přesně, do čeho jdu. To dá teprve materiál a závěry,
které z toho vzniknou. Navíc píšu hlavně o válkách a dramatických
událostech, což jsou věci, které je lepší si jen představovat. Možná mě někdo
z kolegů za ta slova zatratí, historik by měl konstatovat, ne si
představovat. Znamená to vžít se do pocitů, pohnutek a reakcí jednajících osobností.
Samozřejmě na základě dostupných faktů, a to není jednoduché. Zkuste třeba
pochopit odvahu, vcítit se do strachu. Stejně těžké je posoudit bitvu a její strategii,
ne ji popsat jako článek na wikipedii, což se u spousty autorů děje.
K tomu musíte nastudovat hodně věcí, a pak je odvyprávět. Jeden přítel,
specialista na ruskou armádu napoleonské doby, mi řekl: „Já ti toho vojáka
vyzbrojím a obléknu a ty si ho zabiješ!“ Přesně to dokázalo pár historiků či
autorů literatury faktu, od kterých jsem se učil. A tohle mě baví…
Blanka
Kalenská
Jiří Kovařík (67). Vystudoval historii a francouzštinu
na FF UK. Autor 50 knih z vojenské historie a literatury faktu, např. Waterloo a
Napoleon v Rusku, monografie o Richardu III. či Ludvíku XIV. Knihou Války
pro víru nyní navazuje na triptych Rytířské bitvy a osudy a připravuje monografii
o Napoleonu I. Držitel řady literárních ocenění: Cena Miroslava Ivanova 3x, Cena E. E.
Kische, Výroční cena Mladé fronty.
2 komentáře:
Velmi Vas obdivujem pan Kovarik a fandim Vam. Paci sa mi Vas spisovatelsky styl, ktory okrem historickej a faktografickej presnosti je aj nesmierne putavy a Vase knihy sa naozaj velmi dobre citaju. Myslim si, ze z autorov, ktori pisu knihy z historie a o historickych skutocnych osobnostiach sa Vam vyrovnal jedine spisovatel Vojtech Zamarovsky. Drzim Vam palce a tesim sa na dalsie Vase knizky.
Děkuji!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Okomentovat