Text onoho bookletu přikládám, abyste neměli pocit, že tu dělám jen reklamu... Pokud jde o mou knihu, snad je něco ještě na trhu nebo ve skladu AKCENTu, mého dvorního vydavatele...
Vzteklý pes Rožestveskij
Ruský admirál Zinovij Petrovič
Rožestvenskij (1848–1909) na sobě nese stigma prohry u Cušimy, jedné
z největších porážek námořní války, které přinesla zkázu celé ruské 2. Tichooceánské
eskadry, i incidentu u Dogger Bank, po němž chybělo málo, aby Velká Bitánie
odhodila neutralita a vyhlásila po boku Japonska Rusku válku. Ani přezdívka Mad Dog, Vzteklý pes, jeho pověst
nevylepšuje, a díky tomu všemu se zapomíná, kolik odvahy, umu i síly ducha bylo
třeba, aby ruský admirál s různorodou eskadrou a nevycvičenými námořníky
obeplul na trase z Kronštadtu do Korejského průlivu tři kontinenty, půlku
světa a vedl ruské lodě přes tři oceány do předem ztracené, strategicky
už
marné bitvy.
Zdánlive snadná figura... |
V. P. Kostěnko, lodní inženýr na obrněnci Orel, popsal Rožestvenského jako nesmírně
pracovitého, nikdy se neusmívajícího muže s ocelově pronikavým pohledem a tvrdě úsečnou řečí. Byl vysoký,
statný, štíhlý a budil dojem člověka, ví, do čeho pluje, co si přeje získat, a o
píď neuhne.
Krátce střižený a prošedivělý plnovous
s nakrouceným knírem zakrýval sevřené rty, pronikavé oči ale potvrzovaly
sílu vůle, sklon k sarkasmu i k impulzivnímu
vzteku. Při pohledu na to, jak kapitáni špatně manévrují a dělostřelci bídně
střílí, házel z můstku Kňaze Suvorova
do moře dalekohledy jeden za druhým, až kapitánu Klapje-de-Kolongovi, jeho
náčelníku štábu, začaly triedry za plavby k Cušimě docházet…! Měl pověst
neúplatného muže, čímž byl v námořnictvu bílou vránou, u mnohých budil
strach a na námořníky neváhal zdvihnout pěst, což ovšem nebylo na ruských
lodích neobvyklé.
Velitel 2. Tichooceánské eskadry
a výsledek... |
Nové velení Rožestvenskému mu nikdo nezáviděl a on
stál před nadlidským úkolem. Jádro loďstva, čtyři obrněnce třídy Borodino, se teprve dokončovaly, tři
nestihly ani zkušební plavbu, posádky byly nové a nezkušené, odvedení mužici se
mnohdy pro ně nepochopitelných strojů báli, kapitáni neuměli manévrovat ve
formacích a ruský výcvik se naprosto nevěnoval taktice či součinnosti námořního
boje.
Booklet, fotolepty, obtisky... |
Když zvedla 2. Tichooceánská 29. srpna/11. září
v Kronštadtu kotvy, vědělo se už, že admirál Makarov zemřel při marném
pokusu vyplout z Port-Arthuru a jeho nástupce Vitgeft že padl na můstku Cesareviče, aniž by dokázal blokádu
prorazit. Zinovij Petrovič se snažil imperátorovi vysvětlit, že na vysvobození
1. Tichooceánské je pozdě, dostal však neproveditelný rozkaz:
„Dosáhnout Port Arturu a společně s 1.
eskadrou ovládnout Japonské moře.“
Co si myslel, za něj nejspíš řekl na banketu na
rozloučenou velitel obrněnce Imperator
Alexandr III. Buchvostov:
„Obávám se, že cestou na Dálný východ přijdeme o polovinu
eskadry. Nu což. Snad to tak zlé nebude a my přece jen s pomocí Boží
doplujeme tam, kam nás posílají. Pak nás ale rozbije Tógó. Mají lepší lodě a
jsou to opravdoví námořníci. Slíbit vám mohu jedinou věc. Zemřeme, ale nikdy se
nevzdáme.“
Dne 2./15. října 1904 opustila eskadra vedená
Rožestvenského vlajkovým obrněncem Kňaz
Suvorov Libavu a krátce na to i ruské vody. Vyrazila na cestu, která neměla
v historii námořních válek obdoby.
Odysea kolem světa
Byla to epická plavba se
spoustou těžkostí, neboť Británie stranila Japonsku, Francie zachovávala
neutralitu a těmto velmocím patřila většina přístavů u afrických i asijských
břehů. Uhlí i zásoby se doplňovaly většinou na moři z německých parníků,
za plavby se opravovalo, cvičily taktické sestavy, obraty a občas i střelba,
navíc vládly obavy z japonské diverze, z torpédového útoku, což vše
dohromady vedlo už na počátku plavby nedaleko anglických břehů k nočnímu
incidentu s palbou na rybářské lodě. Hullský incident u Dogger Bank, jak se mu
říkalo, obrátil veřejné mínění proti Rusům a jen málo scházelo k válce
s Velkou Británií, největší silou na moři.
U severní Afriky se loďstvo rozdělilo na dvě části,
z nichž ta mohutnější pak kontinent obeplouvala a menší proplula Suezem.
Obě uskupení se setkala v lednu 1905 u severozápadního cípu Madagaskaru,
jenže Port Artur 2. ledna 1905 kapituloval a Tichooceánská eskadra v něm
přestala existovat. Plout
dál nemělo smysl, Petrohrad ale na rozkazech trval a ke
všemu vypravil 3. Tichooceánskou eskadru, poslepovanou ze zoufale zastaralých obrněnců.
Rožestvenskij, povýšený krátce po vyplutí na viceadmirála, odmítl na uskupení
„samotopů“ (tak těmto posilám říkal) čekat a vydal se přes Indický oceán k
Tichomoří! Cestou cvičil dělostřelce, jak mu to zásoby munice umožňovaly,
procvičoval taktické manévry, viděl však, že výsledky nejsou valné. Třetí
Tichooceánská jej přesto 26. dubna/9. května u Camranh Bay dohnala a vše plulo dál
vstříc osudu.
Litografie, která byla předlohou modelu |
Připravit se na bitvu
Rozkaz č. 229, vydaný v týž den, nezastíral, že Japonci
mají převahu v rychlosti lodí, bojových zkušenostech a střelecké praxi,
říkal však, že jeho záměrem je nepozorovaně a rychle proplout Korejským
průlivem směrem k Vladivostoku. Dne 13./26. května v 16:30 Rožestvenskij
vyslat signál:
„Připravit se na bitvu.“
Měl slabou naději, že déšť spolu s mlhou plavidla
před zraky japonských hlídek skryje…Tógó ovšem poměrně úzký Korejský průliv
hlídal jak od Koreje, tak od japonských břehů, jeho křižníky Rusy objevily a on
v 6:30 ráno 14./27. května vyplul. Rožestvenskij změnil sestavu do jediné
kýlové linie (v pořadí Kňaz Suvorov, Imperator Alexandr III., Borodino, Orel), kolem 12:30 ale velel obrat čtveřice čelních obrněnců
postupně (za sebou) na pravobok a poté na levobok, aby na pravoboku, odkud
očekával boj, vytvořil novou krycí kýlovou linii. Závěr obratu se nepovedl,
někteří nepochopili, zda mají otáčet „všichni naráz“ či „postupně“ (v prvním
případě by se vytvořila linie vedle sebe plovoucí čtveřice) a vznikl zmatek.
Když se čtyři obrněnce konečně srovnaly do kýlové linie a nabíraly rychlost,
aby se znovu zařadily do čela před Osljabju,
vedoucí 2. divizi, objevily se v protisměru hlavní Tógóovy síly.
Překřížily Rožestvenského kurz obratem na pravobok, čímž položili k nepříteli
příčku ve smyslu „T“ (což byl vysněný manévr admirálů, který vydával nepřátele
jejich plné palbě a minimalizoval protivníkovu odvetu), vzdálily se po kolmici
na jeho plavební dráhu a začaly provádět levoboční obrat. Dokončily jej dřív,
než Rožestvenskij uskutečnil spojení dvou čelních kolon do jedné, pluly teď
přibližně paralelně a pálily obdivuhodně přesně. Ruské lodě sice odpovídaly, ne
však plnou silou, neboť Borodino a Orel byly dosud v zákrytu za Osljabjou. Ten inkasoval první těžké
zásahy, po dvaceti minutách od začátku bitvy, ve 14:25/14:45 (první čas je
ruský, od japonského se lišil dvacet minut) vybočil, ve 14:40/15:00 se položil na
levý bok a krátce nato klesl ke dnu.
Krása detailu |
V minutách prohraná bitva
Deset až patnáct minut předtím kulminovalo peklo na
vlajkovém Kňazi Suvorovi, jemuž se ve 14:26/14:46 zaseklo kormidlo. Loď
pomalu, bezmocně kroužila a japonské trhavotříštivé granáty ji měnily
v planoucí vrak. Rožestvenskij ztratil možnost velet flotě a nakonec jej
se štábem převzal torpédoborec Bujnyj.
Linii nyní vedl Imperator Alexandr III.
kapitána Buchvostova, který nečekaně změnil kurs k severu, proti nepříteli.
Chtěl proplout za záděmi hlavního uskupení, což Tógóa donutilo
k opatrnosti, i tato loď se ale měnila ve vrak, zaostávala a do čela se
dostalo Borodino. Bitva byla vlastně
prohraná v první půlhodině a nyní už Japonci likvidovali jedno plavidlo po
druhém počínaje těmi nejtěžšími.
Kolem 18:30/18:50 nadešla poslední chvíle obrněnce Imperator
Alexandr III. a jeho konec popsal mičman Engelhardt z Admirala Nachimova takto:
„Alexandr III. se nakláněl víc a víc. Pak se
tak rychle, že nikdo nedokázal podat pomocnou ruku, položil na bok, vzápětí se
celý převrhl a nedlouho nato zmizel pod vodou. Z nakloněného levého boku
se sypala posádka. Paluba se rychle dotkla vody a objevily se šrouby (levý
ještě pracoval). Pak se rychle převrátil. Poslední z těch, kteří hledali
záchranu, se škrábali na bok, když už ležel téměř vodorovně. Ti lidé se rychle
hnali kupředu (20–30 lidí) na kýl, pak se obrněnec převrhl. V kruhu kolem
plavaly stovky hlav…“
Na hladině z něj nezůstal nikdo!
Borodino vybuchlo
v 19:23 a přežil jediný námořník.
Bezmocného Kňaze
Suvorova dorazily japonské torpédoborce a on klesl v 19:30 (japonského
času) ke dnu.
Vzteklý pes se dostal i na čokolády... |
Ruské štábní dějiny dodaly, že loď do poslední
chvíle střílela ze dvou 75 mm děl. Poničeného Orla nejspíš zachránila tma, snášející se na vodní plochu.
Dohra
To, co zbylo, plulo nocí dál k severu,
z ruských lodí se ale stala lovná zvěř. Nazítří dopoledne se admirál
Něbogatov, který převzal po Rožestvenském velení, vzdal. V 15:25 udělal
totéž i torpédoborec Bědovyj, na nějž
přenesli z Bujného raněného
admirála. Ten byl nejspíš v bezvědomí a o vztyčení bílé vlajky nevěděl!
Bitva skončila děsivou bilancí. Z osmi obrněnců
jich bylo šest potopeno a dva zajaty. Z devíti křižníků jich kleslo ke dnu
pět. Tři (mezi nimi proslulá Avrora)
unikly na Manilu, kde byly internovány, a jeden dokázal doplout do
Vladivostoku. Ze tří obrněnců pobřežní obrany zajali Japonci dva, třetí
zničili. Torpédoborců se potopilo pět z devíti.
Cušima znamenala pro Rusko konec všech nadějí a
definitivní prohru celé války s Japonskem. Rožestvenskij, jejž
v japonské nemocnici navštívil Tógó, se vrátil ze zajetí koncem roku 1905
a soud, který zasedl, jej v létě 1906 zprostil veškeré viny, on sám sebe
ale soudil mnohem přísněji. Zemřel nečekaně na Nový rok 1909 (podle
pravoslavného kalendáře 14. ledna).
Jiří KovaříkBonbónek z Rezavé vrtule: tričko s autorem Velkého cirkusu..., např, |
Žádné komentáře:
Okomentovat