Teprve nedávno (až po x letech zájmu o napoleonskou tématiku!) jsem víceméně náhodou objevil umělce, který mě okamžitě okouzlil. Pravda, znal jsem dvě-tři jeho známá díla, aniž jsem se však o autora blíže zajímal... Nyní jsem se tedy poněkud překvapen dočetl hned v úvodní glose, že tento velice pilný malíř a grafik byl jedním z hlavních tvůrců napoleonské legendy a ve své době byl velice módním a populárním propagátorem napoleonské slávy. Přitom nevytvořil žádné monumentální oslavné plátno - těžiště jeho práce spočívalo v drobné grafice a ilustraci.
V
dnešní době se však až na ta dvě-tři porůznu reprodukovaná díla nijak výrazně
neprezentuje. Podle mě byl do pozadí odsunut dosti nezaslouženě - sami
posoudíte.
Nejprve
několik životopisných dat:
Narodil
se 20. 12. 1792 jako syn dragouna válčícího tehdy v řadách Sambro-maaské
armády. Otec
však záhy padl, přičemž hošík po něm zdědil pouze 9,75 franků. V
příslušném věku byl předán na výchovu do republikánské státní Školy pro děti vlasti,
která však poskytovala vzdělání jen zcela symbolické, takže matka ho musela
svěřit jakési věkovité slečně, která ho teprve naučila číst. Při následujícím
studiu v Lycée Napoléon již na sebe poutal pozornost četnými kresbami na papíře
i na školních lavicích... Matce však záhy došly peníze na jeho další studia,
musel tudíž nastoupit do práce. Jeho prvním a nijak výnosným zaměstnáním bylo místo řadového
úředníčka na obvodním úřadě 2. pařížského obvodu - jeho pracovní náplní tam byla
registrace a měření výšky odvedenců. Jelikož již od dětství snil o vojenské
slávě a zároveň se stal přesvědčeným bonapartistou, v r. 1814 se chopil zbraně
na obranu Francie a v řadách Národní gardy se zúčastnil bojů o Paříž, zejména slavné
obrany bariéry Clichy pod maršálem Monceyem. Bojoval tak zdatně, že byl povýšen
na kapitána a ocitl se již jen krůček od vysněné vojenské kariéry. Jenže v
rámci bourbonské revanše byl v r. 1816 z Národní gardy vyhozen a současně
přišel i o místo na obvodním úřadě.
Charlet |
Tehdy
se rozhodl živit se svým uměním a měl velké štěstí, že po roce si jej všiml
slavný malíř Gros a přijal ho do svého ateliéru. Záhy však rozpoznal, že
mladíkovi tzv. akademická malba nesedne a doporučil mu, aby se plně věnoval
oboru, v němž má nesporný talent - grafice, zejména litografii. Obstaral mu
zároveň místo v jednom vydavatelství, kde Charlet následně publikoval několik
alb vojenských uniforem Napoleonovy armády. Jméno si získal již v r. 1818 svojí
první litografií nazývanou střídavě "Garda
umírá, ale nevzdává se" a "Granátník
u Waterloo" (pro názornost přidávám i kolorovanou verzi, vzpírající se
bohužel kvalitnímu zvětšení):
Následovalo rychle za sebou množství
kreseb na obdobné téma, které se v době nostalgie po francouzské slávě díky
ilustrační formě, přístupné širokým lidovým vrstvám obyvatelstva, rozšířily
mezi bonapartistickou částí obyvatel Francie a byly přijímány stejně nadšeně jako Bérangerovy
texty.
Ve 20.
letech 19. stol. už si Charlet otevřel vlastní ateliér a navázal přátelství s
dalším předním malířem své doby - Géricaultem. Když byli Bourboni svrženi a
nastoupil Ludvík Filip, Charlet se poněkud paradoxně zúčastnil pouličních bojů
na jeho straně, opět jako kapitán Národní gardy. Uvěřil totiž v lepší časy a
zastával názor, že musí zavládnout pořádek. Za tuto svou angažovanost obdržel v
r. 1831 Čestnou legii. Brzy však ze svých iluzí vystřízlivěl, i když se mohl
jako divák zúčastnit obléhání Antverp v r. 1832 a v r. 1838 byl jmenován profesorem
kreslení na pařížské Polytechnice, zároveň ho však Akademie k jeho velkému
zklamání odmítla přijmout do svých řad. V r. 1841 vytvořil s elánem na 500
kreseb jako ilustrace k Memoriálu ze Sv. Heleny, avšak po jejich odevzdání ho
opět těžce zklamal jejich mizerný převod do dřevorytů u nakladatele. V téže
době přechodil Charlet těžkou chřipku, která mu spolu s pracovním vyčerpáním a uvedenými
uměleckými nezdary podlomila zdraví, takže zemřel již několik let poté - 30.
12. 1845.
Za
svůj život vytvořil přes 1100 litografií plus více než 2000 akvarelů,
perokreseb a leptů, zanechal po sobě i několik olejomaleb a studií k obrazům. Dodám
ještě, že jedním z jeho žáků byl i mnohem známější Raffet.
Charlet
měl v Paříži na okraji náměstí Denfert-Rochereau (na Square-Abbé-Migne) pomník,
bronzové sochy z něho však v r. 1942 zkonfiskovali Němci, takže v současnosti
zbyla z tohoto pomníku jen holá stéla s Charletovým medailonem.
1.
Uniformologie
Těsně
před smrtí pojal Charlet úmysl vytvořit systematickou uniformologii Napoleonovy
gardy, stihl však jen čtyři kresby. Jinak zobrazoval Napoleonovy vojáky porůznu,
a to s takřka fotografickou věrností, přičemž je leckdy zobrazoval v
netradičních postojích a dotvářel jim živoucí pozadí:
Lehká pěchota-karabiník |
Lehká pěchota-voltižér |
1 komentář:
Ten kyrysnik s praporem, to je krásné dílo!
Okomentovat