THomas Becket VERSUS
JINDŘICH II.
Saská Anglie pod žezlem Normanů
Becketův příběh je třeba začít trochou anglické historie,
neboť jen tak lze pochopit děje v čase i prostoru a jejich souvislosti.
Z tohoto pohledu je klíčovým datem 28. září 1066, den, kdy v Pevensey
v jižním Sussexu přistálo loďstvo vedené Vilémem, vévodou
z Normandie, jemuž se pro původ přezdívalo Bastard. Vévoda prohlašoval, že
mu zesnulý anglický král Edward Vyznavač odkázal svou korunu, což sice byla z právního
hlediska lež, ale podepřená vojskem bojechtivých normandských baronů, které
rozdrtilo 14. října u Hastingsu šiky Anglosasy řádně zvoleného krále Harolda
Godwinsona. Ten v bitvě, barvitě vylíčené i se vším, co předcházelo, na
sedmdesát metrů dlouhém koberci z Bayeux, padl, ovládnout saskou Anglii
ale Vilémovi (jemuž se začalo říkat le Conquérant, Dobyvatel) trvalo
dalších šest let, během nichž se stali Normané (či spíše Normanďané, neboť
označení pochází od severofrancouzské Normandie) privilegovanou vrstvou a
anglosaské obyvatelstvo se jen zvolna smiřovalo s novými zákony,
zvyklostmi i společenským zřízením feudálního typu. Anglosasové, kteří se
teprve propracovávali od kmenového uspořádání, byli do té doby osobně svobodní
a nyní upadli do lenní závislosti, do poddanství a nevolnictví, jež předtím
neznali... Ani thénové, stará anglosaská šlechta, neměli důvod ke smířlivosti,
neboť nový král se opíral o své normandské barony, kteří získávali výsady,
statky i moc.
Když Vilém I. roku 1087 zemřel, zdědil Anglii jako
Vilém II, jeho syn William, řečený Rufus, Ryšavec, přičemž bohatší i
kulturnější Normandii dostal jiný Dobyvatelův potomek, prvorozený Robert,
řečený Curthose (v normandské francouzštině Courtheuse, což znamenalo Krátké
kalhoty).
Vilém II. byl za nejasných okolností zabit roku 1100
v hvozdech New Forestu, a ježto Robert Curthose, vévoda z Normandie,
válčil tou dobou ve Svaté zemi, ujal se trůnu jiný sourozenec, Jindřich, řečený
Beauclerc. Když se Robert z první křížové výpravy vrátil, byla z toho
válka, Jindřich I. však vyhrál roku 1106 u Tinchebray a Normandii
poraženého bratra opět spojil s anglickou korunou.
Dne 25. listopadu 1120 došlo k dramatu, které doslova
otočilo kormidlo anglických dějin. Toho dne totiž ztroskotala u pobřeží
Barfleuru Blanche-Nef, Bílá loď,
přepravující elitu královského dvora včetně sto čtyřiceti normandských baronů,
a mezi utonulými byl i Guillaume Andelin, Jindřichův jediný syn i dědic.
Patnáct let sice vládl klid, když však Jindřich I. Beauclerc roku 1135
skonal, propukla válka o korunu, která Anglii rozpoltila na dva tábory. Na trůn
nastoupil jako Štěpán I. Jindřichův synovec Étienne z Blois, o korunu se
ale přihlásila i Jindřichova dcera Matylda, jíž anglická historie říká královna
Maud. Byla od roku 1151 vdovou, svému choti Geoffreyovi V., hraběti
z Anjou, Tourraine a Maine (řečenému le Bel, Sličný, či Plantagenet,
Kručinka), však porodila Léta Páně 1133 syna, pokřtěného jako Jindřich a
přezdívaného Curtmantle (Krátký pláštík), FitzEmpress (Císařovnin
syn) či po otci Plantagenet.
Válka mezi královnou Maud trvala velmi dlouho, téměř dvě
desetiletí, a dynastické krveprolévání (skvěle beletrizované v románu Kena
Folleta Pilíře země) skončilo až roku
1153, kdy Štěpán uznal smlouvou z Wallingfordu (označovanou i jako smlouva
z Westminsteru) Matyldina syna Jindřicha za vlastního a přenechal mu
všechna následnická práva.
Dvacetiletý Jindřich, mladík robustní, energický a
inteligentní, opíral svá práva na trůn nejen o zmíněnou smlouvu, ale i o původ.
Jeho otec se sice tituloval jako pouhý hrabě, po matce však byl pravnukem
Viléma Dobyvatele. Matylda se navíc pyšnila titulem Empress,
(císařovna), neboť před Geoffreyem z Anjou měla jiného manžela,
Jindřicha V., císaře Svaté říše římské.
Když král Štěpán v říjnu 1154,necelý rok po smlouvě
z Wallingfordu, skonal, převzal vládu nad Anglií zcela zákonně a bez
problémů Matyldin syn, ověnčený už předtím tituly vévody z Normandie,
vévody z Guyenne a Akvitánie, hraběte z Anjou a Poitou. Byl už dva a
půl roku ženatý s dvaatřicetiletou Eleonorou Akvitánskou a to, že se nyní
tituloval jako Jindřich II., Rex Angliae,
král Anglie, notně zkomplikovalo vztahy s Francií.
Jindřichova choť Eleonora už za sebou měla manželství
s francouzským králem Ludvíkem VII., které během 2. křížové výpravy dostalo tak
velkou trhlinu, že koncil v Beaugency královský pár po Vánocích roku 1151
rozvedl. V té chvíli přestala být Eleonora francouzskou královnou, zůstala
ale vévodkyní Akvitánskou, neboť toto území zvící třetiny Francie měla po otci
a podle svatební smlouvy s Ludvíkem patřilo jenom jí. Když si pár měsíců
nato vzala z lásky, či spíš z vášně, Jindřicha, a když on zdědil
anglickou korunu, bylo zaseto sémě francouzsko-anglických konfliktů na další
staletí. Anglický král vlastnil jako vévoda z Normandie sever Francie a
s Eleonorou získal celý západ. Představoval sice na těchto územích po
právní stránce vazala francouzské dynastie Kapetovců, jako anglický král ale
mohl vyhlásit Francouzům válku a vytáhnout ze svých kontinentálních držav na
jejich hrady i města...
Thomas,
syn Gilbertův
Předně řekněme, že Thomas Becket nebyl synem Sasa, jak tvrdí
Anouillhova hra, ale Normana, Gilberta Becketa či Beketa, původem ze vsi
Thierville či Thierceville v severní Normandii. Legenda tvrdila, že
Gilbert se v rozpuku mládí vydal do Palestiny (přičemž není jasné, zda
jako poutník, nebo člen první křížové výpravy), byl tu zajat, zamiloval se do
Saracénky, dcery jednoho emíra, se kterou uprchl, nechal ji doma pokřtít na
Matyldu a oženil se s ní, to ale je čirá fabulace kronikáře z 12. století.
Thomasova matka se sice Matylda jmenovala, pocházela však z Mondeville u
Caen v dolní Normandii.
Jedni tvrdí, že Gilbert Becket (kterému prý dali toto jméno
spolubojovníci, neboť původně znělo Beck a Becket představovalo zdrobnělinu)
byl muž urozený, jiní říkají, že šlo o kupce, podobné úvahy jsou ale trochu
nepatřičné, neboť koncem 12. století nebyly hranice ani jednoho z těchto
stavů přesně vymezeny. Pobyt ve Svaté zemi, známosti, přátelé i postavení těch,
kteří se pak starali o výchovu jeho syna, napovídají na „rytířskou“ krev (byť
jakýkoliv údaj o pasování chybí), jeho další aktivity v Londýně ale svědčí pro
postavení bohatého měšťana.
„Gilbert neprovozoval žádný obchod a žil ze svého jmění,
které bylo nemalé v roce, v němž začíná naše líčení,“ poznamenal
Dom l’Huillier ve svém dvousvazkovém díle o životě Thomase Becketa.
Dodal, že Gilbert Becket byl i londýnským sheriffem
či vikomtem, na rok voleným úředníkem, který spravoval město a fakticky mu
vládl. Takového úředníka, i kdyby byl neurozeného původu, museli všichni za
urozence pokládat!
Gilbert měl s Matyldou tři dcery, Rohesii, Marii a
Agnes, po nichž přišel, prý 21. prosince Léta Páně 1118, na svět syn, pokřtěný
podle apoštola Tomáše, jehož svátek se toho dne slavil. Děcko se narodilo
v Londýně někde mezi Towerem a Westminsterem v té části, které se
později říkalo Cheapside a bylo tržním střediskem.
Pomiňme příběh o požáru, jenž v den Thomasova narození
vznikl a rodný dům poškodil, i prorocké výkřiky porodní báby, která tvrdila, že
hoch je krásný jak arcibiskup, mohou to být legendy, spojené s jeho
pozdějším vzestupem i ohněm, který mezi světskou a církevní mocí
v dospělosti rozpoutal.
Otec, bohatý, vážený muž, dopřál jedinému synovi víc než
dobrou výchovu, kterou po duchovní stránce zajistili mniši z kláštera
Merton, dík jimž zvládl čtení žalmů, první krůček k následnému osvojení trivia, to jest čtení, psaní i počtů, i quadrivia, tedy aritmetiky, geometrie,
astronomie a múziky. Klášterní výuka tvořila jen část výchovy, neboť syn
majetného Normana si měl osvojit i umění jak zacházet se zbraní, kterak se
držet v sedle, lovit a řadu dalších nezbytností. V tom mu byl
k užitku zejména jistý Richer L’Aigle, otcův přítel, který se ucházel o
ruku Thomasovy sestry a hocha na svém panství v Sussexu zasvětil do všeho,
co muselo urozené páže znát. Následkem toho všeho měl Thomas v deseti
letech natolik slušnou sumu vzdělanosti i dovednosti, že mohl odplout do
Francie, kde měl ztratit ostrovní přízvuk a studovat práva, následkem čehož
poznal Paříž, Bolognu i Auxerre.
Stárnoucí Gilbert Becket zatím poněkud zchudl, což byl
obecný důsledek válek mezi králem Štěpánem a královnou Maud. Měl sice stále
svůj dům a přijímal vznešené hosty, obával se však, že toho synovi mnoho
neodkáže, a roku 1143 využil všech známostí i zbytku vlivu, aby Thomase dostal
do služeb a bezprostřední blízkosti Thibauta (či Theobalda) z Beku, od roku
1138 arcibiskupa-primase z Canterbury, což byl v Anglii od dob Viléma
Dobyvatele první muž po králi. Mladík jménem Roger z Pont-l’Évêque, který už ke
dvoru arcibiskupa Theobalda patřil, ovšem na Thomasovy schopnosti žárlil
(přičemž sám se musel podle dobových písemností ohajovat z podezření
z homosexuality) a dvakrát se pokusil dráhu mladého klerika překazit, ani
jednou ale neuspěl. Z Rogera se pak stal arcijáhen v Canterbury a
roku 1154 arcibiskup z Yorku, tento vzestup však jeho odpor i nenávist
vůči Thomasovi jen umocnily.
Už roku 1143 provázel Thomas arcibiskupa z Canterbury
za papežem Inocencem II. do Říma v misi spíše diplomatické než
politické, neboť církev v Anglii těžila z rozbrojů dvou pretendentů
trůnu a lavírovala mezi nimi, tentokrát jako spojenec Jindřicha z Blois,
Štěpánova syna. Thomas tehdy spatřil kromě Bernarda z Clairvaux (později
prohlášeného za svatého) rovnou papeže dva, neboť Inocenc v září 1143
zemřel a jeho nástupcem se stal Celestýn II. Ten jevil sympatie pro věc
krále Štěpána i jeho potomků a arcibiskup se vrátil do Anglie s úspěchem.
Pro Thomase šlo o první lekci z vysoké diplomacie i intrik s tím
spojených a později plnil významné mise ve Věčném městě sám. Roku 1152
přesvědčoval z popudu anglických biskupů Evžena III., aby zamítl
práva Matyldina syna Jindřicha na trůn, zanedlouho už ale spolu s dalšími
tvrdil, že patřil k horlivým zastáncům práv Matyldy i jejího syna proti
usurpátorovi, jak Štěpána I. nazýval.
Od roku 1154, což se zhruba shodovalo s nástupem
Jindřicha II. na trůn, byl Thomas Becket arcijáhnem z Canterbury,
v podstatě prvním služebníkem arcibiskupa primase
a mužem, který jej při mnoha povinnostech i úkonech zastupoval; místo mu
uprázdnil jeho nepřítel Roger de Pont-l’Évêque, který získal úřad arcibiskupa
z Yorku. V novém úřadu obstál Becket skvěle a arcibiskup Theobald,
podpořený třemi biskupy, svého věrného služebníka, do značné míry i žáka,
mladému Jindřichovi II. doporučil roku 1155 na neobsazený úřad kancléře,
strážce velké pečeti se třemi levharty, symbolu královské moci, a současně
nejvyššího úředníka, zodpovědného za přípravu, vyhlašování a dodržování
královských dekretů. Vedle nepřeložitelné funkce Échiquier (to francouzské
jméno, značící šachovnici, bylo odvozeno od velké tabulky na zemi, na
níž se s pomocí žetonů sčítaly sheriffy odváděné příjmy a daně),
jakéhosi dobového ministra financí, a strážce pokladu (ve smyslu finanční
hotovosti) se jednalo o nejvyšší vládní úřad v zemi.
Bojovný kancléř krále Jindřicha
Spolu s pečetí kancléře svěřil Jindřich II.
Becketovi i výchovu svého prvorozeného Williama a po jeho skonu (1156) pak
ročního Jindřicha. Byl to samozřejmě v dané chvíli úkol ryze formální, leč
čestný a svědčil o vladařově velké přízni, což provázelo udělení prebendy v
Hastingsu, místě takřka symbolickém, jakož i požitky ze střežení hradu
Berkhamsted a ze správcovství londýnského Toweru.
O patnáct
let starší Thomas se stal nejen Jindřichovým kancléřem, ale i jeho nejbližším
společníkem u hodokvasů, na lovech i při frejích, mužem přesně takovým, jak jej
líčí první dějství Anouillhovy hry. Dík panovníkovi předčil bohatstvím i
postavením všechny normandské barony, hrál roli světského feudála velkého stylu
a šlo mu to skvěle, neboť, jak už bylo řečeno, získal v mládí vše, co
s rytířskou výchovou souviselo. Kolem roku 1161 si vydržoval družinu kolem
sedmi stovek plně vyzbrojených jezdců, pořádal okázalé hostiny, na nichž se
servírovaly nejvybranější lahůdky, rozdával štědré dary, přijímal do svých
služeb synky nejurozenějších, aby i z nich vychoval rytíře, jedním slovem
vytvořil vlastní dvůr.
Bohatství i okázalost v žádném případě neznamenaly, že
by zlenivěl či změkl. Kancléřský úřad zastával svědomitě a tak, aby udržel či
zvětšil královu moc, přičemž dával víc na schopnosti než původ či postavení
těch, které do králových služeb prosazoval. Nezajímalo jej, zda je dotyčný
Norman či Sas, klerik nebo laik, a nenechával se ovlivnit ani zájmy těch
církevních kruhů, ze kterých vzešel. První spor s nimi měl v době,
kdy Jindřich II. vytáhl z Akvitánie proti mocnému hraběti
z Toulouse a potřeboval peníze. Becket mu je opatřil vypsáním zvláštní
berně pro všechny, kteří netáhnou do pole nebo nepostaví na své náklady
zbrojence, tedy i pro církevní preláty. Thomas daň prosadil, i když londýnský
biskup Gilbert Foliot (jenž je i jednou z hlavních postav Anouillhovy hry)
veřejně vykřikoval, že je to meč vražený do prsou matky církev, a canterburský
arcibiskup Thibaut hrozil Becketovi exkomunikací! Kancléř se nezalekl,
neustoupil o píď, navíc vyrazil sám do války a vedl osobně útoky na hrady i
opevněná města. Církevním hodnostářům pak otevřeně řekl, že jsou vázáni králi
stejnou přísahou jako muži meče, a skrze tuto přísahu že se zavázali hájit jeho
život, údy, důstojenství i čest!
Až se stanu arcibiskupem, nebudeme dlouho přáteli
Od časů Viléma Dobyvatele a jeho arcibiskupa Lafranka se
spravedlnost rozdělila mezi soudy světské a církevní, přičemž ty druhé měly mít
na starosti otázky víry a křesťanského svědomí, leč s postupem času
přestalo být jasné, jaká pře komu náleží.
„Došlo
ke zcizení vlastnictví? Je to křivopřísežnictví, tedy otázka svědomí. Obvinění
si nepřáli než, aby je soudila tato spravedlnost, mírnější než králova, která neodsuzovala
ani ke smrti, ani ke zmrzačení, jen zřídka do vězení, neboť k tomu chyběly
prostory, nanejvýš k pokání a k pokutě. Klerikové se neodvolávali než
ke tribunálům svých řádů. Klerik vrah z toho pokaždé vyvázl,“ píše
stručně a výstižně André Maurois.
Situace se komplikovala, neboť jakýkoliv písař (francouzsky clerc,
anglicky clerk) byl, nebo se mohl prohlásit za klerika v duchovním
slova smyslu (pro což mají oba jazyky stejné slovo). Ničemovi stačilo vstoupit
do nějakého řádu a už se těšil soudní shovívavosti, a mohl žebrat
v městech i na vesnicích o almužnu... Nebylo divu, že se
z nejchudších Sasů stali největší zastánci církevních privilegií!
Jakýkoliv pokus o změnu uspořádání celého soudnictví musel
nutně narazit na odpor celé církve v Anglii, neboť jí ubíral moc i vliv.
Nedalo se čekat, že by kdokoliv z rozhodujících duchovních hodnostářů
králův záměr podpořil a Jindřich usoudil, že se mu to podaří jen tehdy, když
bude mít na postu nejvyšším sobě oddaného muže. Začalo se proslýchat, že tím člověkem
bude Becket, a když Thibaut, arcibiskup z Canterbury, roku 1161 zemřel,
doporučilo Jeho Veličenstvo na uprázdněný stolec svého věrného služebníka
Thomase. Biskupové, dosud uvyklí v tomto ohledu poslouchat, se ovšem
začali bouřit, a namítali, že nelze do úřadu tak vznešeného a Bohu milého uvést
válečníka, lovce zvěře a světáka pochybných mravů, obtěžkaného i mnoha jinými
hříchy. Přidali se k ním i baroni mimo dvůr, kteří na Becketa žárlili a
byli by ochotni kandidáta i zabít, kdyby jim to královna-matka Matylda
s velkou námahou nevymluvila. Nahněvaný král, který přísahal, že z přítele
arcibiskupa udělá, nakonec svoji vůli prosadil, avšak když to Becketovi
radostně oznámil, dostalo se mu podle středověké kroniky smutně varovných vět:
„Pohleďte trochu na
muže, kterého chcete pověřit tak svatým úřadem. Už teď pohlížíte na záležitosti
církve zrakem, který bych nemohl sdílet, a myslím, že až se stanu arcibiskupem,
nebudeme dlouho přáteli.“
Král nebral
tato slova vážně a na Velikonoční sobotu Léta Páně 1162 se stal Thomas
Becket pátým primasem od dobytí Anglie.
To, co následovalo, bylo neuvěřitelné.
Pár dní po vysvěcení odložil Becket honosný šat, rozdal
nábytek i oděv. Přestal pořádat hostiny a místo urozených začal přijímat,
řečeno jazykem dobových kronik, chudé, žebráky a Sasy. Oblékl roucho
z hrubé tkaniny, jedl zeleninu, pil jen vodu a ve tváři měl pokoru i
smutek. Proměnil se rychle a tak dokonale, že jej chudí velebili a nízký klérus
obdivoval, preláti však na něho hleděli nanejvýš podezíravě. Král o tom nevěděl,
pobýval tehdy v Normandii a pochopil, až když dostal pečeť kancléře s tím,
že dva úřady nelze bez újmy na svědomí zastávat. Bylo mu jasné, že přítel
Thomas se tím vymaňuje z jakékoliv závislosti na něm i světské moci, a
když se vrátil do Anglie, přijal arcibiskupa chladně, s viditelným opovržením
nad prostou mnišskou řízou, v níž se dostavil. Vzápětí, aby dal najevo
nemilost, odňal Becketovi diakonát i s prebendami a obsadil o své vůli
úřad opata kláštera svatého Augustina v Canterbury. Nový opat, mnich
jménem Clérambault, „muž smělý a mravů volných“, jak tvrdí kroniky, odmítl na
králův popud a s veškerou podporou dvora složit primasovi přísahu
kanonické poslušnosti, přičemž se opíral o stará privilegia opatství, která
Lanfranc, první normandský arcibiskup primas, zrušil. Dokonce vznesl stížnost
k papeži, přičemž využil, že šlo o Alexandra III., vyhnaného
z Říma vzdoropapežem Viktorem IV., a vyhrál.
Mezi mnou a tím mužem je konec!
Becketa prohra popudila, nepomyslel, že by měl křesťansky
nastavit k úderu i druhou tvář, začal oplácet ránu ranou. Když Jindřich
Clérambaultovým prostřednictvím vyrukoval se starými saskými právy, začal se
jich domáhat ve prospěch církve i on! Vyzval urozeného Gilberta de Clare, ať
vrátí panství Tunbridge, které dostali jeho předci v Dobyvatelových časech
lénem, ačkoliv předtím patřilo arcibiskupství v Canterbury. V průběhu
roku 1163 vystoupil s podobnými požadavky vůči dalším baronům, potomkům
vítězů od Hastingsu, neboť ti všichni cosi z církevních majetků uchvátili
či od prvního normandského krále obdrželi.
„Pro syny
spolubojovníků Viléma Dobyvatele to náhle bylo, jako kdyby duše krále Harolda
sestoupila do těla toho, jehož oni sami pomohli učinit primasem,“ napsal
Augustin Thierry a jedinou větou tak vystihl velikost zděšení i hloubku
nenávisti, kterou vůči sobě Becket vzbudil.
Pak už šlo vše ráz na ráz a arcibiskup jednal rychle. Do
kostela na panství jednoho Jindřichova barona dosadil svého kněze, což onen
rytíř jménem Guillaume z Aynesfordu pokládal za svoje nezadatelné právo.
Duchovního hnal pryč a pustil tak vodu na Becketův mlýn, neboť ten teď mohl
barona obvinit, že na klerika vztáhl ruku. Exkomunikoval jej, aniž dal králi
Jindřichovi vědět, a naznačil tak, že vyloučit lze z církve kohokoliv, ba
i panovníka!
„Ježto jsem nebyl
obeznámen (...), je exkomunikace mého vazala neplatná a tudíž požaduji, aby ji
arcibiskup zrušil,“ bouřil Jindřich.
Becket tentokrát ustoupil, avšak král veřejně prohlásil:
„Od tohoto dne je
všemu mezi mnou a tím mužem konec!“
Nebyl, zápas s bývalým přítelem jej měl zaměstnávat
ještě sedm let!
Jindřich II. vyrazil do útoku proti Becketovi hned roku
1164. Královi juristé zrušili Dobyvatelův zákon, oddělující královskou a
církevní jurisdikci, načež před svoji spravedlnost pohnali kněze obviněného
z vraždy i znásilnění. Arcibiskup z Canterbury kontroval prohlášením,
že na cosi takového nemá Jindřich právo, načež jednal rychleji než panovník.
Dal obviněného svými lidmi zatknout a předvést před církevní soud, který jej
zbavil obročí, nechal veřejně zmrskat a zakázal mu na řadu let provádět kněžské
úkony. Právu tak bylo učiněno zadost, to ale hrálo až druhořadou roli, neboť
panovníkovi lidé spustili povyk, že soudit měli oni. Spor kulminoval, až
privilegované normandské vrstvy rozdělil ty,
co souhlasili s vladařem, nebo s arcibiskupem-primasem. Teoreticky to
měli být baroni, královští úředníci i dvořané na jedné a biskupové na druhé
straně, leč mezi muži církve povstali i takoví, kterým se Becket zajídal. Král
nakonec reagoval svoláním shromáždění, na němž vystoupil a slavnostním hlasem
promluvil o tom, kolik zločinů kněží den co den páchají, načež dodal, že zná
lék, který objevil ve starých zvycích i dekretech Jindřicha I. Pak se
podle zvyklostí podobných shromáždění otázal, zda přítomní souhlasí, aby tyto zvyky
použil, leč Becket, podpořený svými stoupenci odmítl, načež Jindřich odešel
brunátný hněvem.
Nedlouho poté si vladař zavolal Hilaryho, biskupa
z Chichesteru, arcibiskupa z Yorku (což byl Becketův nepřítel Roger
z Pont-l’Évêque), Roberta de Chesney, biskupa z Lincolnu,
herefordského biskupa Roberta z Melunu, i londýnského biskupa Gilberta
Foliota a řadu nižších prelátů, do jednoho původem z francouzských lén a
zčásti Becketových nepřátel. Rozmlouval s nimi, nejspíš i leccos nasliboval
a získal všechny pro obnovu soudní praxe z doby přednormandské, neboť o to
šlo. Takto získaní, nebo spíše zkorumpovaní preláti navíc podpořili misi
k papeži Alexandrovi, která se vrátila s apoštolským listem,
v němž hlava katolické církve vyzývala všechny církevní hodnostáře a
arcibiskupa z Canterbury zvlášť, aby se podřídili zákonům anglického
krále, ať jsou jakékoliv!
Thomas Becket musel sklonit hlavu podruhé a ve Woodstocku
slíbil, že bude nové zákony dodržovat bez výhrad i věrně. Jindřich ovšem chtěl,
aby jeho bývalý přítel tato slova opakoval před velkým anglo-normandským
shromážděním „hrabat, baronů, rytířů, arcibiskupů, biskupů, opatů a převorů“,
které svolal do městyse Clarendon nedaleko Winchesteru.
Clarendonské úmluvy
Shromáždění se sešlo v březnu 1164 za předsednictví
Johna, biskupa z Oxfordu, a královi legisté tu předložili návrhy zákonů,
které sice obnovovaly stav z časů přednormandských, byly ale prezentovány
jako obnova zvyků i svobod z doby Jindřicha I. Beauclerka. Šlo o
právní kličku, čí spíše o podvod, a panovníkem získaní biskupové se vším
souhlasili, avšak Becket plamennými slovy muže církve obvinil, že slibují
dodržovat jak blázni a slaboši vše, co si král usmyslí. Vznikl nepopsatelný
rozruch, v němž baroni kleli i vyhrožovali, biskupové primasa prosili a
v otevřených dveřích se objevili i zbrojenci v drátěných haubercích
s meči v rukou. Thomas nakonec ustoupil, podle jedněch ze strachu,
což není pravděpodobné, podle druhých z toho důvodu, že nepokládal situaci
za zralou k účelnému odporu. Vymínil si jen, že chce jisté otázky
zvykového práva, o nichž se mluvilo, podrobněji prozkoumat, načež dosáhl
jmenování komise a odkladu konečného rozhodnutí.
Tento manévr mohl Becketovi leccos usnadnit, pokud by za ním
jeho lidé stáli, avšak už navečer, během cesty do Winchesteru, kde hodlal
arcibiskup nocovat, došlo v jeho suitě k prudké diskuzi a doslova
k rozkolu. Část duchovních mu ostře vyčítala, že králi ustupuje, a Sas
jménem Edward Grim, který nesl arcibiskupský kříž, prudce vykřikl:
„Co se stane
s právem, když se jeho hlava nechala porazit? Jaké ctnosti máme vidět
v tom, jenž ztratil odvahu?“
„Koho tím míníš,
synu?“ chtěl vědět Thomas
„Vás samotného, vás,
který jste odhodil svědomí a zdvihl ruku, abyste přislíbil dodržování
opovrženíhodných zvyků,“ zněla vášnivá odpověď.
Becket chvíli přemýšlel, a pak opáčil:
„Synu, máš pravdu.
Dopustil jsem se velké chyby a kaji se z ní.“
Nazítří odmítl arcibiskup jako jediný přiložit svoji pečeť
pod šestnáct článků, tvořících
Constitutions of Clarendon, což
ovšem jejich vyhlášení nezabránilo. Církev od této chvíle neměla možnost bránit
jedince, obviněného ze zločinu, a král získal právo soudit duchovní, i když je
předtím shledal vinnými církevní soud. V podstatě to znamenalo, že církev
v Anglii i na francouzských lénech ztratila vliv na trestní spory.
Vyhlášení Clarendonské úmluvy sice tvořilo další Jindřichovo
vítězství, jejich obsah i dosah ale způsobily, že se o dosud čistě anglický
spor začali zajímat preláti v Normandii, Anjou, Poitou, i Akvitánii, jakož
i papež, který odmítl dohody stvrdit apoštolskou bulou, dokud je podrobně
neprozkoumá. To byla první Jindřichova porážka, po níž přišla druhá, neboť
Alexandr III. nevyhověl králově žádosti a nejmenoval Rogera, arcibiskupa
z Yorku, zatím největšího Becketova odpůrce, papežským legátem.
Obvinění a útěk
Pár měsíců po shromáždění v Clarendonu svolal Jindřich
další, tentokrát do Northamptonu, a dům, v němž se chtěl obeslaný Becket
ubytovat, nechal obsadit svými lidmi i koňmi. Dotčený Thomas požádal o
audienci, na niž čekal celý den marně, neboť panovník se věnoval lovu, a
nazítří došel za králem rovnou do jeho kaple. Tam požádal, aby směl odplout do
Francie, Jindřich mu ale odpověděl, že to smí udělat, až se vyřídí pár starých
věcí. Konkrétně požadoval vyřešení sporu s Jeanem Maréchalem, který vznesl
dědičné nároky na jisté pozemky arcibiskupství Canterbury, v nichž byl
arcibiskupským soudem odmítnut.
Thomas se pokoušel Jindřichovi věc objasnit, pro krále byl
ale Maréchalův spor jen záminkou a velké shromáždění nazítří posvětilo panovníkův
verdikt, jakkoliv byl nečekaný a tvrdý. Arcibiskup z Canterbury se
odsuzoval k vydání na milost i nemilost králi, což znamenalo, že jemu i
jeho příbuzným může být odňat jakýkoliv majetek. Jindřich se spokojil
s pokutou 500 liber stříbra, kterou Becket zaplatil, leč odejel tak
ponížený a rozhněvaný, až se z toho roznemohl. Hned nato dostal nové
předvolání, v němž se pravilo, že má před shromážděním v Northamptonu
složit účty z toho, jakými částkami v úřadu kancléře disponoval,
kolik činily příjmy a na co je použil.
„Jsem slabý a trpím,“
prohlásil před královskými úředníky, „a
král krom toho ví stejně dobře jako já, že v den, kdy jsem byl vysvěcen na
arcibiskupa, mi baroni strážci pokladu i Richard de Lucy, nejvyšší sudí
anglický, řekli, že jsem všechny účty srovnal a nemají žádné pohledávky.“
Král ovšem tvrdil, že kancléř Becket zpronevěřil čtyřicet
čtyři tisíc stříbrných marek, a dodal:
„Buď přestanu být
králem, nebo ten muž přestane být arcibiskupem.“
Věřil, že zvítězí, neboť za Becketem nestál z vyšších
hodnostářů nikdo. S arcibiskupem zůstali jen prostí kněží či mniši...
Thomas, který sebral všechny síly, nakonec před shromáždění
předstoupil, avšak ne jako obviněný, ale ve vší arcibiskupské nádheře a
s arcibiskupským stříbrným křížem v ruce. Král tu dosud nebyl, měl
zde však své lidi, dokonce i mezi duchovními, a londýnský biskup Foliot, jenž
je vedl, se pokusil Becketovi kříž vyrvat.
„Odporuješ králi,
našemu pánu, když jdeš takto vyzbrojen k jeho dvoru, král však má meč a
jeho hrot je ostřejší než hůl pastýřská,“ volali na něj.
Pak mu ústy biskupa z Chichesteru vypověděli
poslušnost:
„Prohlašujeme tě za
zrádce a křivopřísežníka a nahlas pravíme, že nebudeme dále poslouchat, kdo
křivě přísahal. Svou věc předkládáme našemu panu papeži, před kterého tě poháníme,“
zněl jejich verdikt.
Foliot, jako kdyby to nestačilo, znovu opakoval, že Becket
zpronevěřil vysoké sumy a sloužil mše, jimiž chtěl králi způsobit újmu...
Robert, hrabě Leicester, už začal číst první formulace
zatýkacího rozkazu, když jej Becket přerušil:
„Hrabě,“ řekl mu, „ve jménu Boha všemohoucího vám zakazuji
vyslovovat tu nade mnou soud, neboť jsem váš duchovní otec. Odvolávám se
k nejvyššímu pontifikovi a před něj vás poháním.“
Pak se otočil ke shromáždění zády a důstojně odcházel ven,
ve dveřích ale dodal:
„Kdyby mi to moje
svěcení nezapovídalo, uměl bych odpovědět zbraní všem, kteří mě nazývají
zrádcem.“
Vsedl na koně, dojel do domu, v němž bydlel, povečeřel
v kruhu nejoddanějších a navečer v doprovodu dvou cisterciáckých
mnichů Northampton opustil, aniž se jej kdokoliv odvážil zastavit. Po třech
dnech cesty se ukryl v močálech Lincolnu, změnil šat a pod falešným
jménem dorazil koncem listopadu do Sandwiche. Tam vsedl na nevelkou loď a
v čase, v němž málokdo vyplouval, nechal vztyčit plachtu. Přistál
v Gravelines na francouzské straně a útočiště našel v klášteře
svatého Bertina v Saint-Omer.
Nepoddajný vyhnanec
To, co následovalo, je velmi těžké stručně vylíčit, a
prostředky, jež Becketovi protivníci užili, byly nevybíravé. Král nechal
zabavit všechen majetek arcibiskupa i jeho přívrženců a edikty zakázaly pod
trestem smrti komukoliv, aby podal Thomasovi pomocnou ruku. Biskup Foliot
s hrabětem Arundelem žádali u dvora francouzského krále Ludvíka VII.,
ať arcibiskupa vydá, pokud se v jeho zemi objeví, Ludvík ale učinil pravý
opak, i když mu byl arcibiskup z Canterbury zcela lhostejný, neboť potíže
v Anglii znamenaly méně problémů ve Francii. Thomasovi slíbil ochranu i
bezpečný doprovod, pokud bude chtít svou věc hájit v Římě.
Becket dorazil na papežský dvůr nepozván, slavil však
částečný úspěch. Papež Alexandr si sice nehodlal Jindřicha II.
znepřátelit, povolil však, aby arcibiskup přijal francouzské pohostinství, a
umožnil mu použít jednu z nejmocnějších zbraní církve, právo exkomunikovat
kohokoliv, kdo se zmocnil církevního zboží, pokud je nedostal výslovně
z rukou krále. Pak si nechal konečně vyložit Clarendonskou dohodu, kterou
před nedávnem schválil, a prohlásil, že je újmou „na cti Boží svaté církve“ i
uzurpací moci, náležející duchovním soudům. Odmítl, aby Becket složil do jeho
rukou arcibiskupské důstojenství, diplomaticky ovšem dodal, že náprava všech
křivd je věcí kurie, on že se má v chudobě a ku prospěchu chudých odebrat
do kláštera Pontigny na pomezí Burgundska a Champagne. Bylo to chytré, chránil
ho a zbavoval se jej současně...
Roky 1165 až 1167 uběhly Becketovi v klášterním tichu a při
výměně dopisů, z nichž k četbě mnohých i k odpovědi na ně
potřeboval hodně pokory. Pocházely totiž od anglických biskupů, byly plné
ironické zloby a dávaly najevo radost, že mnich-arcibiskup už neodporuje králi
a nemůže strojit nové komploty. Jiné ovšem přicházely od přívrženců, většinou,
to nutno zdůraznit, od osob, persekvovaných rovněž královskou mocí ať už
právem, či neprávem. Z toho je vcelku jasné, že se jednalo většinou o
Sasy.
Pokud by si ovšem někdo myslel, že Becket rezignoval, zle by
se spletl. Když připlul Jindřich II. roku 1166 z Anglie do Normandie,
opustil arcibiskup klášterní azyl a vyjel do Vézelay u Auxerre, kde se objevil
v den Nanebevstoupení na veřejnosti s veškerou nádherou i okázalostí.
Za dunění zvonů a v září svíček vyhlásil exkomunikaci všech, kteří
schválili Clarendonské úmluvy, zmocnili se majetku kostela v Canterbury a
vězní kvůli souhlasu s Becketem osoby světské či duchovní.
Jindřich II. se o tomto aktu dozvěděl na hradě Chinon
nad řekou Loirou a popadl jej vztek tak velký, až křičel, že zahubí
arcibiskupovo tělo i duši. Když se uklidnil, nadiktoval list papeži,
v němž mu vyčetl, že chrání zrádce. Svatý otec odpověděl smířlivě vysláním
dvou Jindřichovi nakloněných kardinálů-legátů, což nevypadalo pro arcibiskupa
dobře. Thomas, rychle informovaný svými stoupenci, zůstal stranou Jindřichova
dosahu i moci a do Říma psal listy, v nichž krále nazýval zlovolným
tyranem. Nic víc se Léta Páně 1167 nestalo, avšak roku následujícího vypadalo
vše pro Becketa ještě hůře, neboť Alexandr III. začínal Jindřichovi
tvrdit, že sveřepého Thomase zbaví úřadu. Krále to posmělilo natolik, až poslal
cisterciákům, v jejichž klášteře Pontigny Thomas pobýval, varování: jestli
nechtějí přijít o své statky v Anglii, Normandii, a tak dále, nechť neukrývají
jeho úhlavního nepřítele!
Thomasovi napsaná žádost mnichů z Cîteaux, kolébky
řádu, byla za těchto okolností spíše zahanbeně pokornou prosbou, aby Pontigny
opustil, a Becket v listopadu 1169 vyhověl, přičemž francouzskému králi
napsal dopis s žádostí o jiný azyl.
„Ach, církvi, co se s tebou stalo?“ zvolal prý
smutně král Ludvík, když si list přečetl, a poskytl arcibiskupovi útočiště na
svých statcích...
Jenže už následujícího roku 1169 zavládla mezi králi Anglie
a Francie nebývalá shoda, které Ludvík využil ve svůj i Becketův prospěch.
Dělal vše, aby arcibiskupa s Jindřichem smířil, což byla věc, na níž mohl
mezinárodně jen získat, a vzal arcibiskupa s sebou na setkání obou vladařů
v Montmirail. Thomas tu před Jindřichem poklekl, ne však pokorně, a navíc
pravil:
„Pane, všechny rozpory, které mezi námi až do tohoto dne
byly, nechávám vašemu soudu jako vrchnímu soudci ve všech bodech krom cti
Boží.“
Jenže právě o tu šlo a anglický král, příliš pyšný, aby se
obrátil na Becketa, ke králi Francie i doprovodu zvolal:
„Předpokládám, že vše, co se mně líbí a jemu ne, se cti Boží
protiví a těmi dvěma slovy mě okrádá o všechna má práva.“
Jindřichův vznešený doprovod byl téhož názoru, ba i
Ludvík Francouzský, při loučení ani jeden na arcibiskupa nepohlédl a Becket
odejel s hlavou sklopenou, vědom si své porážky.
Anglickému králi už zbývalo jen dosáhnout u papeže
arcibiskupova sesazení, aby v jeho zemích nastal klid a on byl ve sporu s
církví vítězem. Použil velké prostředky, zaplatil Milánu, Boloni, Parmě i
dalším městům v Itálii, aby jeho věc podpořily, slíbil papeži značné sumy
na jeho boj s císařem Svaté říše římské, zakázal vstup na anglickou půdu
komukoliv z Becketových přátel či příznivců. Nepočítal ovšem s jednou
věcí, s tím, že v samotné Anglii vznikne opozice prostých, chudých a
bezprávných obyvatel nenormandského původu, ať už z obdivu
k Thomasovi, nebo z prosté nenávisti k potomkům dobyvatelů.
Nespokojencům pramálo vadilo, že Becket pobývá ve francouzském Sens, a bylo
jich stále více, neboť k obyvatelům vlastní Anglie, většinou Sasům, se
přidávali i obyvatelé dosud málo pokořeného Walesu, jinak historické Kambrie.
Štěstí zatím arcibiskupovi v exilu přálo, neboť mezi
anglickým Jindřichem a francouzským Ludvíkem propukla nová válka a francouzský
král, který věděl, jak mocnou zbraní se může Becket stát, jej znovu přijal
s veškerou úctou. Nezklamal se, Thomas s jeho podporou vyrazil do
útoku, znovu exkomunikoval ty, kteří sáhli na církevní majetky
v Canterbury, či stáli na králově straně (což postihlo i londýnského
biskupa Foliota), a zakrátko neměl Jindřich skoro nikoho, kdo by mu v jeho
kapli směl odsloužit mši či dát rozhřešení. V samotné Anglii získal Thomas
mocného spojence v Jindřichovi, biskupovi z Winchesteru, což byl
bratr předchozího krále Štěpána I. a tudíž nepřítel Jindřicha II.
Toho zmocnil, aby, pokud nebudou v určené lhůtě vrácena všechna církevní
zboží, vyhlásil interdikt na všechny náboženské úkony krom křtění novorozenců a
posledního pomazání. Téměř nikdo se neodvážil postavit proti této nejmocnější a
nejobávanější zbraní, kterou církev vládla…! Papež se sice nahněval, žádal, ať
Becket exkomunikace i interdikt zruší, leč z Říma bylo do Anglie daleko,
navíc za arcibiskupem stál francouzský Ludvík a Svatý otec musel začít uvažovat
jako diplomat. Thomas Becket pro něho začal představovat rovnocenného
protivníka Jindřicha II. a bylo třeba pečlivě zvážit, zda obrana cti Boží,
prosazovaná tím vášnivcem, nebude církvi přece jen ku prospěchu… Z Věčného města odcestovali
k Jindřichovu dvoru další dva legáti, tentokrát se však už nejednalo o
zaprodance anglického krále!
První kolo jednání v Domfortu neskončilo dobře a i
v Bayeux, kde vše pokračovalo, nehodlal Jindřich ustoupit. Dokonce
prohlásil, že mu hrozba interdiktu i exkomunikace „dělá tolik starostí
jako vejce“. Jednalo se sice dál, avšak v napjaté atmosféře. Legáti
nakonec před anglickým vladařem ustoupili, arcibiskupu-primasovi nařídili z
Rouenu, aby zrušil exkomunikaci nad Gilbertem Foliotem, a dodali, že má
v králi ctít svého pána…
Myslím, že vás už nikdy nespatřím…
Tak vyhlížel stav věcí, když nadešel rok 1170, který měl být
v letitém sporu rozhodujícím i osudným. Král, ač se choval sebevědomě,
věděl, že není vítěz, a stále víc jej sužovaly obavy, aby někdo v Anglii
nevystoupil s nároky na jeho korunu. Takový pretendent by nebyl
z rodu Normanďanů, ale Sasů; stačilo, aby onoho muže pod nátlakem vysvětil
arcibiskup z Yorku (který sice Thomase z duše nenáviděl, v jehož
diecézi však byli Becketovi přívrženci nejsilnější), či biskup
z Winchesteru. Nedalo se ani vyloučit, že výbušné situace využije
francouzský Ludvík, aby mohl proti Jindřichovi postavit svého syna Filipa…
Jindřich přemýšlel a usoudil, že má jeden prostředek, jak
tomu předejít, vytvořit nového, narozdíl od něj Bohem daného, pomazaného a
církví korunovaného krále, nejlépe loutku! Kdo mohl být lepším člověkem než
jeho nejstarší syn Jindřich, byť mu táhlo teprve na šestnáct? Byl by jako
„mladší král“ spoluvladařem, avšak bez skutečné moci a rozhodování!
Baroni souhlasili, arcibiskup z Yorku Jindřicha
(kterému se od toho okamžiku říkalo Henri le Jeune, Jindřich Mladík, aby
byl odlišen od otce) ve westminsterském kostele pomazal, přítomni byli i
biskupové sufragáni z Canterbury a vše vypadalo skvěle, jenže celá
korunovace přinesla jen dva velké problémy další.
Prvním bylo, že pomazání protiřečilo veškerým církevním
zvyklostem včetně těch, které prosadil Vilém Dobyvatel. Podle nich směl pomazat
mladíka jen arcibiskup-primas, tedy Becket!
Druhý problém plynul z podcenění povahy sotva
šestnáctiletého jinocha, která se projevila hned při korunovační hostině. Jindřich II. posadil Jindřicha
Mladíka na čestné místo po svém boku a trval na tom, že mu bude u tabule sám
sloužit. Žertem prý zdůraznil:
„Vidíte
krále obsluhovat u stolu, což nebývá obvyklé.“
„Nebývá
však nezvyklé vidět syna hraběte, jak slouží synu krále,“ opáčil čerstvě
korunovaný Jindřich Mladík, čímž tvrdě nadhodil rozdíl původu svého a otcova.
Věta
šlehla sálem jak bič, hosté v doslechu zaraženě umlkli a rozpačitě čekali,
co bude dál, avšak otec synovu repliku přešel jako troufalost holobradé
mladosti, neomalenosti a chvástání.
Papež
Alexandr III. byl obojetný muž. Jindřichovi II. poslal už před korunovací
Jindřicha Mladíka list, v němž mu dával plné právo uskutečnit pomazání bez
arcibiskupa z Canterbury, leč trval na tom, že poselství musí zůstat
v tajnosti. Becketovi pak nechal napsat po korunovaci jiný list, rovněž
tajný a s protestem proti korunovaci mladého krále! Král uskutečnil
korunovaci bez papežova souhlasu, tvrdil Alexandr, a interdikt byl arcibiskupem
z Yorku zrušen bez vědomí Říma! Jistěže to byla dvojnásobná lež, leč je-li
lhářem hlava vysoce postavená a vlivná, pak se podvod nazývá politickým
manévrem… Becket to prohlédl a papeži napsal:
„Nevím,
čím to na vašem římském dvoře je, že vždy obětuje stranu Boží; Barabáš bývá
zachráněn a Kristus vydán na smrt…“
Byl to
dlouhý, formálně uctivý, leč velmi ironický i tvrdý dopis, končící prohlášením,
že exulant už nebude pontifika obtěžovat, a mezi řádky se dala ale vyčíst
výhružka: s pomocí krále Ludvíka půjde Thomas i proti papeži a vůči
Jindřichovi je z moci arcibiskupa-primase odhodlán uvalit ty nejtěžší
sankce!
Jeho
Svatost začala obracet, krále Francie potřebovala až příliš a Jindřich musel
poprvé po dlouhé době couvat. Nezbylo mu než prohlásit, že je ochoten dospět
s Becketem k dohodě, což nebylo jednoduché. Thomas totiž nežádal nic
menšího než veřejně a Jindřichem II. osobně udělený „polibek míru“,
slavnostní a všemi vírami projevené usmíření, značící odpuštění i konec
zloby! Porušit takové políbení
představovalo v očích všech nejhorší křivopřísežnictví!
Nakonec se
oba setkali 22. července 1170 na velké louce v údolí mezi městysy Fréteval
a Vievy, za přítomnost Ludvíka Francouzského, a vše vypadalo, že dohoda je na
dobré cestě, byť se oba soupeři v otázce korunovace Jindřicha Mladíka
neshodli. Když ale žádal arcibiskup o „polibek míru“, král zdvořile pravil:
„Brzo
se uvidíme v Anglii a tam se obejmeme.“
Thomas
neprotestoval, dokonce padl před Jindřichem na kolena, a pak mu podržel třmen,
s návratem do Anglie ale řadu měsíců váhal. Nebylo se mu co divit, král
sice vrátil všechny majetky kostela v Canterbury, avšak ti, kteří o ně
přišli, veřejně vyhlašovali, že by arcibiskup byl blázen, kdyby připlul. Rytíř
Renouf de Broc dokonce pravil, že vstoupí-li Becket na anglickou pevninu, nedá
mu čas ani na to, aby pojedl chléb… I Řím varoval, že míru s Jindřichem
není co věřit a že má Thomas vyčkávat.
Za těchto
okolností požádal arcibiskup z Canterbury o druhé setkání s králem,
k němuž došlo na hradě Chaumont u Amboise a za přítomnosti hraběte
z Blois. Jindřich byl chladný, jeho doprovod se shodl, že na Thomasovi
nespočinul jediným pohledem, a mše, jež se pak sloužila, byla mší za mrtvé. Tak
si to arcibiskup přál, jelikož král opět nedal „polibek míru“… Když se pak
rozcházeli, pohlédl Becket panovníkovi zpříma do očí a slavnostně prohlásil:
„Myslím,
že už vás nikdy nespatřím.“
„Máte
mě snad za zrádce?“
ohradil se prudce král, který pochopil, leč arcibiskup nic nedodal, jen se
poklonil a odešel.
Ani jeden mě ho nedokáže zbavit?
Thomas Becket se nakonec pevně rozhodl vrátit do Anglie a
zastávat svůj úřad, i když musel vědět, jaká rizika podstupuje. V mizerném
listopadovém počasí, kdy byl kanál La Manche velmi nebezpečný a nejistý, čekal
u Calais na loď a nedbal na výstrahy ani na zprávy, že anglický břeh je střežen
těmi, kteří ho chtějí zabít.
„Synu,“ pravil jednomu z těchto zvěstovatelů, „i
kdybych si byl jist, že mě na opačném břehu rozsekají, nezastavil bych se. Pro
pastýře i jeho stádo je sedm let nepřítomnosti víc než dost.“
Přesto vstoupil na anglický břeh z opatrnosti v zálivu
u Sandwiche, stranou velkých přístavů, a měl proč. Jakmile se to rozneslo,
Gervais, vikomt z Kentu, Renouf de Broc a Regnauld de Garenne, všichni
zapřísáhlí arcibiskupovi nepřátelé, sebrali své družiny a vyrazili, jenže, věc
neslýchaná, měšťané z Doveru i Sandwiche, kteří se o tom dozvěděli, sáhli
po zbraních a byli odhodlání Thomase bránit!
„Vlastnoručně mu uřežu hlavu,“ vykřikoval vikomt
Gervais a vše věštilo krvavou řež, kterou odvrátil jen oxfordský děkan John,
který na barony zvolal:
„Co to děláte? Zasuňte meče. Chcete, aby král vypadal jako
zrádce?“
Bylo to
moudré, neboť ze Sandwiche do Canterbury se k cestám sbíhaly davy
prostých, provolávaly Becketovi slávu a padaly před ním do prachu či bláta…
Všichni to byli Sasové, což dalo vzniknout i legendě o tom, že Becket byl
zastáncem porobených.
Z Canterbury se vydal arcibiskup do Londýna, aby složil
králi hold, Jindřich ale byl v Normandii. V hlavním městě Anglie
ovšem čekal další triumf a úctu i obdiv prokazoval Becketovi dokonce i nejeden
londýnský měšťan. Před Vánoci dojel chudými obklopený Thomas bezpečně zpět do
Canterbury, byť se nad ním stahovala mračna. Královy dekrety totiž dál hlásaly,
že kdo mu podá pomocnou ruku, je nepřítelem koruny, a příliš mnoho lidí bylo
v oněch týdnech pohnáno před soud… Panovník ovšem netušil, že papež dal
Becketovi nové zbraně, právo na další exkomunikace, jmenovitě zahrnující osoby
oddané arcibiskupovi z Yorku, které představovaly největší Jindřichovy
opory. Teď canterburský arcibiskup vše použil a vyděšení preláti zoufale
Jindřichovi hlásili:
„Vyzýváme vás ve jménu království i všeho svatého,
zasáhněte, neb vaši angličtí biskupové jsou exkomunikováni, ježto podle rozkazu
korunovali mladého krále, syna vašeho.“
„Je-li tomu tak a všichni, co souhlasili s pomazáním
mého syna, jsou vyhnáni z lůna církve, jsem vyhnán v Božích očích i
já,“ odpověděl král.
Oni ale dodali lež:
„Sire, toť není vše, neb muž, který vás takto urazil,
rozdmychuje v království oheň, kráčí s oddíly ozbrojených jízdních i
pěších za sebou od pevnosti k pevnosti a snaží se, aby mu otevřely brány.“
Uvěřil král, nebo se mu jen hodilo uvěřit? V každém
případě vykřikl:
„Jakže? Bídák, co jedl můj chléb, žebrák, co vjel na můj
dvůr na kulhavé kobyle a celý majetek měl na sobě, uráží krále, královskou
rodinu i celé království a ani jeden z těch zbabělých rytířů, které živém
u svého stolu, mě nedokáže zbavit kněze, co mě uráží!“
Ta slova slyšeli jasně a zřetelně čtyři rytíři králova
paláce, Richard le Breton, Hugues de Morville, Guillaume de Traci (či William
de Tracy) a Regnault, syn d’Oursův (anglicky Reginald FitzUrse). Ti společně přísahali
Becketovi smrt a v den Vánoc odpluli tajně, bez vědomí krále, který si
jejich zmizení nepovšiml (o čemž lze s úsměvem pochybovat), přes moře.
Krom toho shromáždění baronů vybralo ze svého středu tři muže, kteří měli
arcibiskupa zatknout, uvěznit a sdělit mu obvinění z velezrady.
Kostky byly vrženy a koně čtyřech rytířů měli nad ostatními
náskok…
Pět dnů po Vánocích dorazili čtyři normandští rytíři do
Canterbury a zjistili, že celým městem hýbe vzrušení ohledně nejnovější
exkomunikace, kterou Becket vyhlásil nad dalšími svými protivníky, jmenovitě
nad baronem Renoufem de Broc, jenž si ve hněvu troufnul utnout mečem ohon
arcibiskupova koně. Aby se zorientovali, vydali se nejprve navštívit maire,
hlavního městského úředníka, kterého požádali i o zbrojný doprovod, což tento
člověk, kombinující v sobě starostu i sheriffa, odmítl. Dosáhli jen
jediného, příslibu, že ať se stane v dalších dnech či hodinách cokoliv,
udrží maire zdejší měšťany na uzdě. Hned nato se ti čtyři, provázení už
tuctem svých přáteli, odebrali tam, kde arcibiskup-primas bydlel.
Mord v kostele
Thomas Becket tou dobou končil s večeří a u stolu byli
spolu s ním i jeho služebníci. Vstal, přivítal příchozí, chtěl vědět, co
je k němu přivádí, oni však se prý tvářili velice rozpačitě, kloudnou
odpověď ze sebe nevypravili, usedli ke stále prostřené tabuli a několik minut
mlčeli. Pak konečně rytíř, jmenovaný kronikami jako Regnault, syn d’Oursův,
konečně sebral odvahu k proslovu a podle toho, co zapsal Willhelmus
Stephanides, jeden z hlavních středověkých životopisců Thomase Becketa,
řekl:
„Přicházíme
od krále, abys odpustil exkomunikovaným, postižení biskupové aby byli dosazeni
zpět a ty sám abys nám složil účty z toho, co děláš proti králi.“
Arcibiskup
z Canterbury jim údajně odpověděl:
„To ne
já, to nejvyšší pontifex osobně exkomunikoval arcibiskupa z Yorku a jen on
má proto právo jej očistit. Co se ostatních týče, nastolím je zpět, pokud se mi
budou chtít podrobit.“
Na to
Regnault namítl:
„Od koho však ty máš svoje arcibiskupství, od papeže,
nebo od krále?“
Odpověď byla nasnadě a připomínala podstatu sporů o
investituru, jež ve stejné době vyvolávaly války mezi německými králi a papeži:
„Práva duchovní na ně mám od Boha, právo světské od
krále.“
Regnault se podivil:
„Cože? Což to není král, kdo ti dal vše?“
„Nikterak,“ zavrtěl hlavou Thomas, a ježto mu
neuniklo, že ti baroni jsou čím dál nespokojenější, dodal:
„Myslím, že se mě snažíte zastrašit, leč marně. I kdyby
se proti mojí hlavě zvedly všechny meče v Anglii, nijak nade mnou
nezvítězíte.“
Pro čtveřici baronů to byla kapka, kterou pohár přetekl. Syn
d’Oursův vyskočil a zvolal:
„Uděláme cosi lepšího, než je hrozba.“
„Nato vstali i další a začali volat do zbraně,“ praví
Willhelmus Stephanides.
Hlavní vchodové dveře domu byly zavřené, leč Regnault vyběhl
na dvůr a vyrval sekeru jednomu z tesařů, kteří tu pracovali, načež začal
do vrat bušit, aby je rozbil a vpustil do domu další rytíře. Arcibiskupovi lidé
Becketa vyděšeně prosili, ať uprchne přes chodbu či galerii ze svého domu do
kostela, posvátného místa pro azyl. Odmítal, nechtěl je vyslechnout a už
mysleli, že ho budou muset odvést násilím, když tu kdosi vykřikl, že se blíží
čas nešpor a on pravil:
„Ježto nadchází hodina mé povinnosti, půjdu do kostela.“
S arcibiskupským křížem neseným před sebou pak prošel
křížovou chodbou a zamířil k hlavnímu oltáři, oddělenému od lodi železnou
mříží, v té chvíli nezamčenou. Právě tehdy se dveře do kostela rozletěly a v nich
stanul Regnault „s mečem oboustranně broušeným“, který volal:
„K mně, kdož věrně sloužíte králi!“
Primasovi lidé chvátali zavřít mříž chóru, on sám jim
v tom ale zabránil a nařídil „velmi naléhavě“, ať se zachrání
v podzemí či vyběhnou po schodišti vzhůru. Odmítli svého pastýře opustit a
zůstali u něj, i když už se lodí nesl vzteklý křik:
„Kde je zrádce? Kde je arcibiskup?“
„Není tu zrádce!“ zvolal sám Becket. „Co hledáte
ve stánku Božím takto ustrojeni a jaké jsou vaše úmysly?“
Dostal strohou odpověď:
„Abys zemřel!“
Na to Becket s odhodláním sluhy Božího a nejspíš i
s vyzývavostí rytíře, jímž býval, pravil:
„To mi nevadí a vy mě nespatříte prchat před vašimi meči,
ve jménu Božím vám však zakazuji, abyste se dotkli kohokoliv z mých
služebníků, ať kleriků, či laiků, malých, nebo velkých.“
V té chvíli jej zasáhl zezadu úder mečem naplocho mezi
lopatky a ten, kdo mu jej zasadil, vykřikl:
„Prchni, nebo zemřeš!“
To by bylo řešení, po němž baroni prahli, neboť vyděšený
pastýř mohl být povolný, či alespoň zesměšněný. Možná na to spoléhali, neboť
zabít primasa a ještě k tomu v kostele představovalo i pro ně cosi
strašlivého, avšak Thomas jejich hru hrát nehodlal a nehnul se. Stáli zaraženě,
nevěděli co dál, nakonec ho však popadli a chtěli vyvléct z kostela ven.
Bránil se vší silou, volal, že jej z kostela nedostanou, že pokud jej
chtějí zabít, musí to učinit zde! Byl už skoro sám, vyděšení klerikové utekli a
s ním zůstal jediný, saský nosič kříže Edward Grim, týž, který mu před
lety v Clarendonu tvrdě vyčetl, že Jindřichovi ustupuje. Edward neměl
zbraň, baroni mu tedy nevěnovali sebemenší pozornost a Guillaume de Traci
pozvedl meč, aby sekl arcibiskupa do hlavy, leč Grim zaštítil Thomase vlastní
paží. Úder mu ji téměř odťal, Becket však utrpěl jen drobné poranění.
„Udeřte, udeřte i vy ostatní,“ řval Traci a další sek
srazil arcibiskupa tváří k zemi.
Třetí úder meče rozpoltil Thomasovi lebku s takovou
silou, až se čepel roztříštila o dlažbu. Pak zbrojnoš jménem Guillaume Mautrait
(podle líčení Edwarda Grima, jenž těžké zranění přežil) do těla kopl a křikl:
„Tak umírá zrádce, který vnesl do království tolik běd a
podněcoval Angly k povstání!“
Král a jeho světec
V ulicích se shromažďoval dav, v němž však bylo
vidět jen saské chámy a ani jednoho bohatého či urozeného člověka normandské
rasy. Ten dav došel až do kostela, kde spatřil mrtvé tělo a padl na kolena.
Mnozí líbali zavražděnému ruce či nohy, volali, že tu zabili světce, jejich
otce, a namáčeli šátky i kusy látek v zasychající krvi, na což pak
reagoval za zvuků trubky vyhlášený edikt, zakazující všem hlásat, že Thomas
z Canterbury je mučedník. Arcibiskup z Yorku dokonce vystoupil a
oznámil jeho smrt jako akt pomsty nebes, neb Bůh arcibiskupa ztrestal za jeho
pýchu jako kdysi faraona. Nejeden biskup se přidal a někteří tvrdili, že
Becketovo tělo by mělo být pohozeno na smetiště či zavěšeno na šibenici…
Zbrojenci se pokusili mrtvého zmocnit, mniši jej však stačili pohřbít
v podzemí kostela na místě dobře ukrytém…
Uplynuly
dva roky, pro Jindřicha II. vyplněné řešením problému s Irskem, během
nich ale Becketovo jméno nezmizelo a nepřipomínali je jen prostí Sasové či na
západě Walesané. Pro francouzského krále Ludvíka byl mord v Canterbury
vítanou záminkou k tomu, aby Jindřicha obviňoval ze zločinu všude, kde
mohl, především v Římě. Jindřich se bránil, prohlašoval, že za tím nestál,
že čtyři baroni jednali na vlastní pěst a vše se odehrálo neblahou shodou
okolností, což byla možná pravda, to však nepomáhalo. Za anglického krále se
postavili biskupové z Normandie a snažili se dosvědčit, že baroni
panovníkovi Becketovu smrt zpočátku zatajili a on, když se to dozvěděl, po tři
dny hořce plakal, přičemž volal, že chce zemřít. Dokonce vše stvrdili
v listě, jehož text se zachoval a v němž panovníka vylíčili jako
nejoddanějšího primasova stoupence, odpouštějícího všechny arcibiskupovy zrady
i výpady! Jistěže to byly ryze politické manévry, byť nejspíš zčásti pravdivé,
neboť Becketova násilná smrt na posvátné půdě mohla krále velmi vážně ohrozit,
proto se také list nešířil o tom, že čtyři baroni patřili k panovníkovu
dvoru a od něj i odjeli, aby onen čin spáchali…
Rozhodnout musel papež a vše vypadalo, že tak učiní velmi
obojetně. Kardinálové sice sborově normandské biskupy okřikli, ať mlčí,
anglického zlata však dostali tolik, až umlkali spíše oni.
Dva papežští kardinálové-legáti na konci roku 1172 vyjeli do
Normandie, aby vše uhladili. Kladli si ovšem podmínky, které nemohl
Jindřich II. nesplnit, pokud nechtěl, aby na něj dopadlo obvinění
z nepřímé spoluúčasti i s tím spojený trest! Nebyl by malý, oba vyslanci
naznačili, že by nešlo o nic menšího než o úplný interdikt nad celou Anglií i
všemi francouzskými lény, což by králi Ludvíkovi umožnilo podniknout do těchto
kontinentálních oblastí výpravu takřka křížovou.
Jindřich se podvolil, jinou rozumnou možnost neměl, a platil
vším, stříbrem pro výpravu do Svaté země, slibem vzít na sebe kříž a táhnout
tam také, především ale zrušením Clarendonských
dohod i starých či nových zákonů, jež papež odsoudil. To vše musel panovník
stvrdit veřejně ve velkém kostele v Avranches, kde před obrovským davem na
evangelium přísahal, že nenakázal ani nechtěl smrt arcibiskupa
z Canterbury a že, když se o ní dozvěděl, nepocítil ani zrnko radosti.
Podobně přísahal i Jindřich Mladík, což se zaneslo do charty, již museli oba
stvrdit pečetí!
Papež Alexandr už předtím, o Popeleční středu 21. února 1173
v Segni, Thomase Becketa slavnostně kanonizoval a dne 12. března přidal
bulu Redolet Anglia, kterou se obracel na všechny duchovní osoby i
obyvatele Anglie, s tím, že zopakoval a vyzdvihl všechny světcovy tituly,
úřady i zásluhy
I baroni a biskupové se museli sklonit, přijmout zrušení
Clarendonských dohod, kát se z chyb a dodržovat to, co prostý lid nadchlo,
tedy slova papežova poselství křesťanstvu:
„Zvěstujeme všem, ať jsou kdekoliv, s veškerou naší
apoštolskou autoritou, abyste slavnostně světili památku Thomase, slavného
mučedníka z Canterbury, a to každoročně v den jeho skonu, abyste
skrze modlitby a zbožnost jemu určené dosáhli odpuštění svých chyb a aby ten,
který za života zakoušel vyhnanství a zemřel v utrpení jako mučedník věci
Kristovy, byl vzýván věřícími a orodoval za nás u Boha.“
Svátek svatého Tomáše Mučedníka byl stanoven na 29.
prosince.
Zbývalo královské pokání a Jindřich, který kvůli tomu
připlul ze svých francouzských lén, 12. července 1173 sesedl dvě míle od
Canterbury, u kaple svatého Mikuláše, z koně, načež došel pěšky ke kostelu
svatého Dunstana. Tam oblékl kajícnickou režnou košili, zul boty a pomalu
kráčel dlouhou cestou až k hlavnímu kostelu ve městě, k místům
Becketovy smrti. U vrat poklekl, pak vešel dovnitř a znovu padl v severním
křídle na kolena. Políbil tu dlaždice, na nichž prý byla Becketova krev,
odříkal Confiteor, došel ke světcovu hrobu a dlouze se modlil. Pak
vyslechl dlouhou řeč Gilberta Foliota, odhalil ramena, v kleče se
předklonil a přijal trest, od každého z biskupů pět ran holí a od
osmdesáti mnichu tři rány, celkem na tři sta úderů, bezpochyby symbolických,
neboť podobný počet (a zpráv o takových trestech je z britské armády či
námořnictva 17. a 18. století hodně) nemohl nikdo přežít! Na modlitbách zde strávil
celou noc, což by skutečně zbičovaný člověk těžko mohl… Celé pokání bylo možná
účelové i z toho pohledu, že král potřeboval upevnit postavení vůči choti
Eleonoře i odbojným synům, Jindřichu Mladíkovi a Richardovi, kterému se bude za
čas říkat Lví srdce..
Papež tedy
nakonec vyhrál, ani Jindřich ale ze zápasu nevyšel jako poražený. Dostal
požehnání Říma, volnou ruku v Hibernii, jak se říkalo Irsku,
s podporou kurie dospěl ke smíru s Francií za výhodnějších podmínek,
než se dalo očekávat, a mohl by být spokojen, kdyby se proti němu zanedlouho
nespikli jeho nejbližší, toužící po uchopení královy moci, lén či koruny.
Jindřich II. začal vést zápas (tak dobře ve zkratce i podstatě zachycený
slavným filmem Lev v zimě) se svou chotí Eleonorou,
s Jindřichem Mladíkem a po jeho smrti s dalším synem Richardem,
kterému dají současníci přídomek Lví srdce, ba i se svým nejmilovanějším synem
Janem, zvaným Bezzemek. Král, který přežil přítele-nepřítele Thomase o
devatenáct let, už měl jen málo klidných dní.
Čtyři baroni-vrazi uprchli na Morvilleho hrad Knaresborough,
kde zůstali zhruba rok. Panovník jim neublížil, papež je exkomunikoval, po
Thomasově kanonizování jim ale bylo odpuštěno: Není zřejmé, co se s nimi
dělo dál. Legenda tvrdí, že měli odejít do Svaté země a tam sloužit čtrnáct let
jako rytíři, podle všeho ale odcestoval do Levanty jen Traci, jeho stopy tam
mizí.
Becketovo
tělo spočinulo, jak bylo řečeno, ve velmi prostém kostelíku svatého Dunstana
v Canterbury, avšak 27. června 1220 nechal arcibiskup-primas Étienne de
Langton rakev otevřít a ostatky, prý v dobrém stavu, vložit do shrine;
podle popisu šlo o železnou schránku, uzavřenou maticemi a vloženou do
relikviáře. Dne 7. července pak byla shrine slavnostně přenesena do
katedrály v Canterbury a uložena v nedávno dokončené Trinity
Chapel. Vše tu spočívalo až do září 1538, kdy nechal Jindřich VIII. ve svém
ideologickém tažení proti Římu, v němž se sám prohlásil za hlavu
anglikánské církve, svaté ostatky spálit. Uctívat Becketa jako světce, mít jeho
obrázek či sošku, se od té doby v zemích pod jeho žezlem považovalo za
zločin urážky majestátu, na nějž byl jen hrdelní ortel, tradici to však zlomit
nedokázalo. Svátek svatého Tomáše Mučedníka byl v Anglii vzpomínán jen
tajně (od roku 1599 jej s papežovým souhlasem slavily katolické semináře v
kontinentální Evropě a od 23. března 1641 všichni angličtí katolíci),
devětadvacátý prosinec ale zůstal v živé paměti v mnoha jiných
zemích, kde mu patřilo velmi čestné místo. Pokud jde o anglikánskou církev, ta
se začala k Becketově památce pozvolna vracet až v polovině 19. století.
V Canterbury zbylo jen místo s označením, kde shrine
se světcovými ostatky stávala, a pietní, velmi prostý i emotivní oltář
v místě, na němž muž, jehož lze právem označit za rytíře Božího, dokonal…
Hlavní prameny a
literatura:
-Aubé, Pierre, Thomas Becket. Fayard, Paris 1988.
-Maurois, André: Histoire d’Angleterre. Fayard, Paris 1937.
-Materials for the history of Thomas Becket, archbishop of
Canterbury, canonized by pope Alexander III, A. D. 1173. 5 sv. Edited by James
C. Robertson. Longman, London 1875–1885.
-Saint Thomas de Cantorbéry, par Dom A. l’Huillier. 2 sv.
Palmé, Paris 1891.
-Thierry, Augustin: Histoire de la conquête de l’Angleterre
par les Normands (…), T. 2, Hauman, Bruxelles 1835.
2 komentáře:
Dík za skvostné résumé! Anouilhova "Becketa" jsem četl kdysi dávno za středoškolských studií, bohužel jsem ještě neznal historické souvislosti. Mám ho v knihovně dodnes, ale už se k němu asi nikdy nevrátím...
Děkuji...
Okomentovat