čtvrtek 11. listopadu 2010

SANTÍSSIMA TRINIDAD JAKO PLOVOUCÍ HOSPODA

Mezi nejslavnější lodě z bitvy u Trafalgaru bezesporu patřila unikátní Santíssima Trinidad (přesněji Santísima Trinidad y Nuestra Señora del Buen Fin) spuštěná 1769 a roku 1795 přestavěná z trojpalubníku na čtyřpalubník s výzbrojí 140 děl (byť jich později pár ubrali). Stala se největší řadovou lodí světa a dosti poničená, zajatá Brity, vzala konec v bouři po slavné i poslední Nelsonově bitvě. Před pár lety vzniklo ve Španělsku cosi, co se zdálo být její replikou, pak se ale ze všeho vyklubal plovoucí restaurant, taverna, atd., jménem El Trinidad. Přítel Karel Řezníček nedávno navštívil Málagu, kde je tato loď zakotvená, a odvezl si z její návštevy hořké dojmy, které spolu s fotografiem zveřejnil na serveru www. militaria.cz. Prolink na zajímavý příspěvek najdete v nadpisu a ti z vás, kteří by si chtěli prohlédnou jídelníček jedné ze tří restaurací v trupu, tak mohou činit na www.
eltrinidad.es.
Summary: Annotation and link to an interessant article (in the title) by one my friend about replica of famous four-decker Santissima Trinidad from Trafalgar (in Malaga).

4 komentáře:

jakub.samek řekl(a)...

Velmi tvrdý komentář :))

Není vyloučeno, že původní autor ideje byl podobně náročný jako Ahmad, ale narážel a narážel... kolik asi reálných míst se například k umístění "lodě" nabízelo, a kolikátý v řadě byl na žebříčku čích priorit ten, aby byla pěkně vidět.

Jak moc mohl kdo mluvit restauracím, jež to jistě spoluzaplatí, do vybavení, atd.

Že to vydávají za repliku je totéž, jakože prací prášek vypere dočista dočista. Mě osobně to moc nepobuřuje, a celkový dojem z takové věci mám takhle na dálku skrze fotky spíš dobrý :)

J.

Jiří Kovařík řekl(a)...

Mně to taky nepobuřuje, jen jdyž jsem psal "Trafalgar", tak jsme na tuhle loď narazil a chvíli si myslel, že se Španělé pokoušejí o cosi víc. Je to problém, replika čtyřpalubníku by byla leda jako muzeum, kde ale vzít vybavení a kolik práce by dala autenticita replik do repliky a kdo by to zaplatil a proč? Holt, jak praví pořekadlo, o peníze jde vždycky teprve až na prvním místě :-)) Pokud jde o trafalgarské lodě, jsou i smutnější, ba až tristní příklady a já někdy zkomponuji příběh konce dvoupalubníku Le Duguay-Trouin... :-(

Carlos de la damhA řekl(a)...

Náročný, nenáročný, "restauraci" jako takovou bych skousnul, a věděl jsem o tom dopředu, ale přecejenom jsem očekával "více citu pro věc", navíc jste byli ušetřeni náhledu do zcela kovového podpalubí... -- ucelenější náhled, byť i jen z vnějšku, je k vidění ZDE: http://www.youtube.com/watch?v=tNfL0RezQoQ

Unknown řekl(a)...

Pane Kovaříku. Moc děkuji za tuhle knížku. Je to nádherná ukázka toho jak to v té době na moři vypadalo a musím říci, že mě ta kniha prostě ... uchvátila? No to je možná trošičku přehnané,a le je podle mne opravdu skvělá. Podobné zaujetí jsem měl kdysi dávno při čtení knížky "Martova pole" od M. Ivanova a Patočkovy "plachty objevují svět" a pak u pár dalších historických knížek. A Vy jste mne přivedl k velmi zajímavému období Francouzských revolučních válek. (Když mi kamarád půjčil vaši první knížku) Do té doby mě zajímala především doba 1900-1950, staré řecko a období zámořských objevů.
Mockrát děkuji a doufám že ještě někdy něco o moři, technice, obléhání neho hospodářství té doby napíšete. :-)