Bitva o Paříž 1814 |
Gottfried Willewalde (Bogdan Pavlovič Villevaľde) (12. 1. 1819,
Pavlovsk, Petrohrad - 24. 3. 1903 Drážďany) pocházel z bavorské šlechtické
rodiny usedlé v Rusku u carského dvora. Budoucí malíř se proto již od dětství
seznamoval s carskou rodinou i dvorskou hierarchií.
V r. 1838 nastoupil na Carskou
akademii umění, kde byli jeho učiteli mj. Karl Pavlovič Brjullov a Alexander Gottlob
(Ivanovič) Sauerweid. Studium úspěšně ukončil a v r. 1842 byl vyslán do
Drážďan, aby se zdokonaloval v malování událostí války r. 1813. Po Sauerweidově
smrti v r. 1844 byl povolán zpět do Petrohradu, aby se spolupodílel na cyklu
dějin Vlastenecké války 1812. V r. 1848 byl za své dílo "Bitva o Paříž"
jmenován profesorem Carské akademie umění a vedoucím jejího oddělení (katedry?)
vojenského malířství.
Zpočátku ovlivnili jeho tvorbu
němečtí mistři, např. P. von Hess, a také Horace Vernet, jehož mistrovství v
tahu štětcem a elegance se mu však nepodařilo úplně dosáhnout.
Willewalde nezůstal sedět v teplém
akademickém křesle, nýbrž vydal se k armádě, cestoval po posádkách, zúčastnil
se několika tažení (Kavkaz, Dagestán) a přímo u vojsk pořizoval nesčetné a
historicky velmi cenné kresby a náčrtky krajin, které pak použil pro svá
plátna. Dále zobrazoval ve svých dílech polské Listopadové povstání (1830-1831),
revoluci 1848 v Maďarsku (kapitulaci A.Görgeye u Világoše), Krymskou válku (Obležení
Sevastopolu) a dobytí Kavkazu (Kapitulace Šamila). V menší míře zachytil i
epizody z válek 70. let (prusko-francouzská bitva u Gravelotte 1870, rusko-turecká
válka 1877).
V záverečném období se vrátil ke
svým oblíbeným napoleonským válkám, k nimž měl také nejvíce podkladů.
Zobrazoval jak každodenní vojenský život, tak i akční výjevy. Z této doby také
pocházejí jeho nejlepší (podle mě) díla. Jakožto znalec vojenských řádů vynikal
též v zobrazování různých mírových přehlídek, slavností a manévrů.
Blücher a kozáci v Budyšíně 1813 (1885) |
Carský dvůr si Willewalda velmi
cenil a svěřoval mu i portrétování hodnostářů a zvěčnění oficiálních slavnostních
událostí (příjezd carského páru do Moskvy ke korunovaci, pomazání a přísaha
careviče Nikolaje Alexandroviče jako dědice trůnu - obojí proběhlo v r. 1859,
namalováno bylo v r. 1867 - slavnostní zahájení oslav tisíciletí Ruska v
Novgorodu 1862).
V čele
katedry vojenského malířství zůstal Willewalde až do reformy akademie v 90.
letech a vychoval za tu dobu mnoho pozdějších významných malířů. Ačkoli měl
neměnné a velice důsledně klasické představy o umění a nelíbily se mu inovace,
s nimiž přicházela mladá generace, nepotíral nové názory a nepotlačoval
talenty.
Bitva u La Fere-Champenoise 1814 |
Willewalde byl jedním z hlavních
představitelů tradičního tzn. akademického stylu malířství bitevních scén a
vojenského života 19. století se všemi jeho silnými i slabými stránkami. Veškeré
jeho dílo se řídilo dobovými striktními požadavky na zobrazení války a vojsk -
na přesnost a pravdivost (tak, jak si ji představovala ruská oficiální místa…).
I v davových mírových scénách dbal na portrétní věrnost a zanechal nám tak
bezpočet portrétů tehdejších státních a veřejných činitelů ruského samoděržaví.
V bitevních i nebojových výjevech pak věnoval pozornost a péči zobrazení zvířat
stejně jako lidí.
Carská rodina a aristokracie
oceňovaly i jeho pečlivé zobrazení krásy a nádhery jejich světa včetně oděvů a
šperků. Jako jiní ruští malíři bitev 19.
stol. zobrazoval hlavně boje Rusů s Francouzi a ústup Francouzů z Ruska, ale zobrazoval
i samotné vojáky francouzské a události z bitevních polí německých i
francouzských.
Ukořistění praporu 4. řadového u Slavkova |
Lišil se poněkud tím, že až na
vzácné výjimky nestavěl výrazně do popředí bitevních scén panovníky, maršály
ani generály. Nejsem umělecký kritik, ale jako milovníka napoleonského
malířství mě Willewaldova panoramata zaujala mnohem méně než tématicky i
provedením daleko zajímavější bitevní "polodetaily" a nebojové
výjevy. Jsou leckdy mnohem působivější, například na první pohled nijak zvlášť
dramatický výjev ujíždějící skupinky "Přechod přes Berezinu" je ve
skutečnosti nabitý dějem: jezdce vpravo se zoufale snaží zadržet pěšák, žena
(která už sama tvoří dramatický prvek) v čele skupiny k sobě pod pláštěm tiskne
dítě (čím přitom mává druhou rukou, nelze bohužel z reprodukce rozeznat - že by
pistolí?), jezdec vpravo nabíjí za jízdy pušku, voják za ním na hřbetě koně již
brání prchající střelbou, úplně vpravo na zemi se loučí jezdec se svým
koněm…
Přechod přes Berezinu (1891) |
Willewaldova díla byla vystavována
na mezinárodní výstavě v Paříži r. 1867, ve Vídni r. 1873, v Antverpách r. 1885
a v Berlíně r. 1886. V r. 1888 byl jmenován emeritním profesorem vojenského
malířství Carské akademie umění, za svého života obdržel několik čestných
medailí, především zlatou medaili za svůj obraz bitvy u La Fère-Champenoise. V
r. 1859 obdržel Řád svatého Stanislava druhého stupně za výše zmíněné
monumentální plátno "Triumfální vjezd Jejich carských Veličenstev do
Moskvy před jejich korunovací 17. srpna 1859". V r. 1894 byl jmenován
členem Akademické rady Carské akademie umění.
Na sklonku života se Willewalde vrátil do
svého rodného Německa, nadále se těšil přízni carského dvora i německé
aristokracie. Nastupující nová umělecká generace si však jeho díla již
prakticky nevšímala.
"Dnes já, zítra ty!" Výjev z bojů u Přestanova a Chlumce 1813 (1886) |
Padli do zajetí roku 1814 (1885) |
Buď zdráva, líbezná Francie (1898) |
Malířův syn Alexander
Bogdanovič Villevaľde (nar. 1857 Petrohrad - datum a místo úmrtí neznámé, asi
po r. 1906?) byl rovněž malíř a grafik, který byl sice nobilitován, ale věhlasu,
významu ani umělecké úrovně svého otce nedosáhl.
Uměleckého formování a vzdělání se mu dostalo od otce.
Vystudoval sice zcela neuměleckou obchodní školu, ale již v r. 1878 byly jeho
kresby podle skutečnosti oceněny malou stříbrnou medailí Akademie, o rok
později dostal tutéž medaili za kresby koní. Dalších podobných i větších
ocenění se mu dostalo i v pozdějších letech, kdy se zaměřil rovněž na bitevní
scény i žánrové obrázky z vojenského života druhé poloviny 19. století.
Kozák a vesničanka |
Posléze obdržel akademické stipendium na cestu po Evropě,
kde se pohyboval v letech 1884-1888. O jeho dalším životě a tvorbě již není prakticky
nic známo.
Žádné komentáře:
Okomentovat